رنگ بنزین و کارکردهای آن

رنگ بنزین و کارکردهای آن
رنگ بنزین، محصولی ساده است که برای شناسائی بنزین از دیگر فرآورده های نفتی در تمامی مراحل فرآیند پالایش و پخش فرآورده، به آن افزوده می شود و رنگ قرمز آن بیشترین مصرف را دارد و به بنزین معمولی اضافه می شود.

به گزارش خبرنگار شانا، محصولات نفتی مانند بنزین، بنزین سوپر، گازوئیل، نفت سفید و ... به لحاظ ظاهری همگی شفاف و بی رنگ و شبیه آب هستند و به راحتی قابل تشخیص نیستند که برای متمایزشدن محصولات نفتی و تشخیص راحت تر آن ها از یکدیگر، مقدار اندکی رنگ مخصوص به هر یک از این محصولات اضافه می شود.

این محصول اگر چه در ظاهر ساده، نقشی حیاتی و مهم ایفا می کند و آن حفظ ایمنی به دنبال شناسایی آن از اولین مراحل تولید در پالایشگاه ها تا مرحله توزیع و عرضه در پمپ بنزین ها، فروشندگی های مجاز و حتی غیرمجاز است؛ این رنگ موجب می شود تا علاوه بر جلوگیری از اشتباه متصدیان جایگاه ها و تفکیک بنزین سوپر و معمولی در هنگام فروش، ایمنی بیشتر افراد که به هر نحوی با آن سر و کار دارند، حفظ شود.

رنگ بنزین که بیشترین کاربرد آن برای شناسایی بنزین سوپر و معمولی از دیگر فرآورده ها است، در دیگر فرآورده ها نیز کاربرد دارد، اما مصرف اصلی آن در بنزین است و به همین دلیل رنگ بنزین نامیده می شود.

این رنگ در صنعت پالایش اهمیت زیادی داشته و فقدان آن خطرات جانی و مالی بسیاری را به دنبال خواهد داشت، زیرا بنزین فرآورده ای با قابلیت انفجار و اشتعال سریع بوده و چنانچه با سایر فرآورده ها اشتباه گرفته شود، زیان های جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت، به همین منظور به بنزین، رنگ قرمز اضافه می شود و هم اکنون در پالایشگاه ها و جایگاه های کشور، رنگ قرمز را برای متمایز کردن بنزین معمولی برگزیده اند و رنگ سبز نیز به منظور تشخیص بنزین سوپر به آن افزوده می شود.

انواع رنگ بنزین

رنگ بنزین در دو نوع پودری و مایع وجود دارد که نوع مایع آن به لحاظ زیست محیطی محصولی مناسب تر بوده و آلودگی های رنگ پوردی را ندارد. رنگ پودری به مقدار مشخصی بنزین اضافه شده و حل می شود تا به صورت مایع درآمده و سپس توسط سیستم های توزین و تزریق به مخزن ذخیره نهایی اضافه شود .

ساخت رنگ بنزین در داخل کشور

در گذشته رنگ بنزین از خارج از کشور وارد می شد که به دلیل قیمت بالای آن، منابع اقتصادی فراوانی برای تهیه این محصول و مصرف آن در پالایشگاه ها، از کشور خارج می شد.امروزه این رنگ در کشور ساخته می شود که شرکت «سرخه سوخت نوا» از اولین تولیدکنندگان این رنگ که تحت عنوان تجاری «dye red 23» در دنیا معروف است، محسوب می شود و قادر است سالانه بیش از 50 تن از این محصول را تولید و عرضه کند.

 دسترسی به فرمول این ماده برای اولین بار توسط یکی از کارمندان واحد مطالعات فنی و تخصصی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی صورت گرفت و مطالعات آن دو سال به طول انجامید که پس از آن توسط بخش خصوصی به تولید انبوه رسید.

رنگ بنزین تولید شده در کشور در آزمایشات علمی متعددی در پژوهشگاه صنعت نفت و سری آزمایشات عملی در پالایشگاه های کشور مورد تایید قرار گرفت و هم اکنون در برخی پالایشگاه های کشور به مصرف می رسد.

این رنگ نسبت به نوع خارجی آن در مقایسه با قیمت های وارداتی  بیش از سی درصد ارزان تر تمام می شود و با توجه به مصرف سالانه بیش از 20 تن از این محصول در پالایشگاه های کشور، میزان صرفه جویی ارزی آن بسیار چشمگیر خواهد بود.

در حقیقت باید گفت رنگ های بنزین هیچگونه اثر شیمائی بر فرآیند محصولات سوختی و فرآورده ها نخواهد داشت و فقط به منظور مشخص شدن نوع محصول از رنگ های یادشده استفاده می شود؛ محصولی که علیرغم سادگی مورد مصرف آن، نقشی حیاتی در جلوگیری از اشتباه در شناسایی فرآورده ها و به وجود آمدن حوادث ناگوار ایفا می کند .در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، با حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصول، گامی مهم در جهت حمایت از تولید ملی و پابرجا بودن تولید محصولات صنعتی در داخل کشور و رشد و توسعه آن برداشته شده است.

گزارش از آرزو عطائی - گروه پالایش و پخش

۴ مرداد ۱۳۹۱ ۲۱:۳۳
تعداد بازدید : ۳۰,۱۱۰