ذخایر درجای هیدروکربور مایع کشور ٣٠ میلیارد بشکه افزایش یافت

ذخایر درجای هیدروکربور مایع کشور ٣٠ میلیارد بشکه افزایش یافت
مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران از کشف ٣٠ میلیارد بشکه ذخایر درجای هیدروکربور مایع و ١٢٨ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا از ابتدای برنامه پنجم توسعه تاکنون خبر داد.

به گزارش شانا، سیدصالح هندی امروز (دوشنبه، ٢٥ بهمن ماه) در یک نشست خبری با بیان این مطلب افزود: طی این مدت ١١ میدان گازی و ٢ مخزن گازی جدید و ١٠ میدان نفتی و ٢ مخزن نفتی جدید کشف شده و با حفر چاه های تحدیدی در برخی میادین قدیمی نیز به مجموع ذخایر درجای نفت و گاز کشور افزوده شده است.

وی ادامه  داد: اکتشاف ٣٠ میلیارد بشکه ذخایر نفت درجا و ٧٠ تریلیون فوت مکعب ذخایر گاز درجا نیز در برنامه ششم توسعه هدف گذاری شده است.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران به زنجیره ارزش فعالیت های بالادست صنعت نفت و نقش برجسته اکتشاف در این زنجیره اشاره کرد و گفت: اکتشاف، اولین گام در مسیر فعالیت های بالادستی به شمار می رود و این مرحله از کار تحت هیچ شرایطی قابل حذف شدن نیست.

وی اضافه کرد: ماهیت فعالیت های اکتشافی به گونه ای است که زمانبر است و ثمربخشی آن در فضایی باثبات و آرام ممکن می شود؛ اما متاسفانه در سال های گذشته به دلیل فراز و نشیب های زیاد صنعت نفت، حوزه اکتشاف آسیب دیده است.

ضریب موفقیت اکتشاف در ایران چقدر است؟

هندی، ضریب موفقیت چاه های اکتشافی (تعداد چاه‎های موفق نسبت به تعداد چاه‎های حفر شده) را در ایران ٦٠ درصد عنوان کرد و گفت: به عبارت دیگر، از هر سه حلقه چاهی که در کشورمان حفر می شود، ٢ حلقه چاه به نتیجه می رسد و شواهد نفت و گاز رویت می شود. این در حالیست که با وجود رشد و توسعه فناوری در جهان، ضریب موفقیت چاه های اکتشافی در دنیا به طور متوسط ٣٠ درصد است.

وی این نکته را یادآور شد که البته به هدف رسیدن یک حلقه چاه لزوما به معنای اقتصادی بودن برداشت از مخزن نیست.

هندی، ضریب جایگزینی را به عنوان شاخص مناسب تری برای بررسی میزان موفقیت فعالیت های اکتشافی مورد اشاره قرار داد و گفت: این شاخص نشان می دهد که اکتشافات جدید تا چه حد می تواند جایگزین نفت و گاز استحصال شده کشور در یک بازه زمانی خاص باشد؛ بنابراین عددی که در این زمینه مدنظر قرار می گیرد میزان ذخایر هیدروکربور قابل برداشت است و نه ذخایر درجا.

به گفته وی، بر اساس این شاخص، اکتشافات صورت گرفته در بخش نفت در برنامه پنجم توسعه معادل ٨٠ درصد مجموع میزان نفتی است که در این مدت برداشت شده است؛ همچنین معادل ١٩٠ درصد گاز برداشت شده طی این سال ها، اکتشافات گازی جدید در کشور ثبت شده است.   

هندی این ارقام را قابل قبول عنوان کرد و گفت: این عددها ٢ پیام دارند؛ یک اینکه در آینده شانس های اکتشافی گاز در کشور بیش از نفت است و دیگر اینکه اندازه میادین کشف شده در سال های اخیر نشان می دهد باید با اکتشاف میدان های بزرگی مثل یادآوران، آزادگان یا پارس جنوبی خداحافظی کنیم و انتظار کشف میادینی با این وسعت را  نداشته باشیم؛ کمااینکه در دنیا هم همین روال حاکم است.

۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ۱۶:۰۷
تعداد بازدید : ۵۰۸