کشورهای عربی برای صادرات نفت خود به تنگه هرمز وابسته هستند

کشورهای عربی برای صادرات نفت خود به تنگه هرمز وابسته هستند
مشاور امیرنشین دوبی با اذعان به وابستگی شدید کشورهای عربی به تنگه هرمز برای صادرات نفت خود گفت این کشورها باید برای مقابله با این وضعیت اقدام به احداث ترمینالهای نفتی مشترک در یمن و عمان کنند.
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اینترنتی بیزینس 24 ، محمد الاسومی مشاور ارشد دولت دوبی تاکید کرد ، کشورهای نفت خیز عربی خلیج فارس باید با احداث بنادر مشترک در کشورهایی مثل یمن و عمان میزان صادرات نفت خود از طریق تنگه هرمز را کاهش دهند .

ایران تا کنون بارها تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز کرده است و این مساله به شدت صادرات نفت کشورهای عربی را تهدید می کند . بر اساس این گزارش ، وی تصریح کرد امارات با احداث خط لوله نفت جدید از منطقه حبشان به بندر فجیره نقش مهمی در کاهش وابستگی خود به تنگه هرمز داشته است و می تواند بخش مهمی از نفت خود را از طریق این خط لوله صادر کند .

بر این اساس ، وی به کشورهای عربی خلیج فارس هشدار داد تا زمانی که مسیر جایگزین دیگری برای صادرات نفت نداشته باشند به شدت به تنگه هرمز وابسته خواهند بود . وی افزود کشورهای عربی باید بر اساس منافع مشترک و راهبردی اقدام به احداث بنادر و ترمینالهای نفتی بزرگ در سواحل یمن و عمان کنند . کشورهای عربی همچنین می توانند خط لوله های انتقال نفت زیادی را به خلیج عمان احداث کنند تا از وابستگی این کشورها به تنگه هرمز کاسته شود .

وی افزود غیر از عربستان که می تواند بخشی از نفت خود را از طریق خط لوله صادر کند ، کویت بحرین و قطر برای صادرات نفت خام خود به طور کامل به تنگه هرمز وابسته هستند . وی گفت بخش زیادی از نفت عربستان نیز از طریق تنگه هرمز صادر می شود و بی ثباتی در این منطقه می تواند صادرات نفت این کشور را نیز تهدید کند .

وی افزود به نظر من کشورهای عربی باید به فکر مسیرهای جایگزین برای صادرات نفت خود به جای تنگه هرمز باشند و بهترین راهکار و مسیر جایگزین احداث ترمینالهای نفتی در یمن و عمان است .

۶ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۱۰
تعداد بازدید : ۹۸۵