پیشنهاد گران چینی‌ها برای نوسازی پالایشگاه آبادان در شرایط پسابرجام

پیشنهاد گران چینی‌ها برای نوسازی پالایشگاه آبادان در شرایط پسابرجام
درحالی پالایشگاه آبادان قرار است با صرف هزینه 3 میلیارد دلار توسعه پیدا کند که در جهان پالایشگاه‌هایی با ضریب پیچیدگی بسیار بالاتر با هزینه‌های به مراتب کمتر توسعه پیدا کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس براساس اعلام مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی قرار است 6 پالایشگاه کشور با هزینه 144 میلیارد دلار بازسازی شود.

یکی از پالایشگاه هایی که قرار است کار بازسازی آن توسط شرکت ساینوپک چین به زودی آغاز شود پالایشگاه آبادان است که برای بازسازی آن 3 میلیارد دلار هزینه نیاز است.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی تاکنون 1.3 میلیارد دلار برای بازسازی فاز اول این پالایشگاه تامین اعتبار شده است و به زودی مابقی این مبلغ نیز تامین خواهد شد.

بررسی های خبرنگار فارس از روند بازسازی پالایشگاه های دنیا حاکی از آن است که ظاهرا چینی ها کار بازسازی پالایشگاه آبادان را در شرایطی که ایران تحریم نیست گران تر از مابقی پالایشگاه ها انجام می دهد.

به عنوان مثال می توان به پالایشگاه جام‌نگر اشاره کرد که با ضریب پیچیدگی 11 و تولید نفت کوره 5 درصدی با هزینه 6 میلیارد دلار بعد از توسعه 600 هزار بشکه به ظرفیت پالایشش افزوده شد، این در حالی است که هزینه سرمایه گذاری برای پالایش جدید هر بشکه نفت (پربرل) 10 هزار دلار است.

همچنین در پالایشگاه وادینار که یکی از پالایشگاه های زیر مجموعه شرکت پالایشی اسار هند است با هزینه 2 میلیار و 400 میلیون دلار ظرفیت پالایشی خود را 200 هزار بشکه افزایش داد که با ضریب پیچیدگی حدود 11 برای پالایش جدید هر بشکه نفت خام (پربرل) 12 هزار دلار هزینه شد.

این گزارش حاکی است اما با نگاهی به شرایط پالایشگاه آبادان که قرار است با هزینه 3 میلیارد دلاری  توسعه پیدا کند، پس از توسعه قرار است تولید نفت کوره آن به 20 درصد برسد،رقم مورد نظر چینی‌ها قابل تامل به نظر می‌رسد.

همچنین باید گفت ضریب پیچیدگی پالایشگاه آبادان نیز پس از توسعه از 4 به 6.5 خواهد رسید و که با این حساب برای افزایش پالایش 300هزار بشکه نفت خام جدید در این پالایشگاه  به ازای هر بشکه نفت خام 10 هزار دلار هزینه نیاز دارد.

از طرف دیگر نیز باید اشاره کرد به گفته تمام مسئولان صنعت نفت در حال حاضر پالایشگاه امام خمینی بهترین پالایشگاه موجود در کشور است که ضریب پیچیدگی آن 9 است.

این گزارش در پایان تاکید می کند اگرچه نیاز به اصلاح و توسعه در پالایشگاه های کشور ضروری است، اما قطعا انجام این عمللیات با چنین هزینه هایی به صرفه نیست.صرفه اقتصادی پالایشگاه را تحت الشعاع قرار می دهد و شرکت های خارجی که قرار است کار توسعه پالایشگاه را انجام دهند بدعادت خواهد کرد و دیگر نمی توان انتظار داشت که در کشور پالایشگاه جدید احداث شود.

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۳:۲۸
تعداد بازدید : ۵۸۲