تشدید نگرانی ها درباره مازاد عرضه نفت

پتروتحلیل-بهای نفت خام در معاملات بین المللی روز سه شنبه همچنان متأثر از خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت به اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ نفت برای کاهش حجم تولید نفت با افزایش روبرو بود، اگرچه تقویت ارزش دلار از رشد بیشتر قیمت در این روز ممانعت به عمل آورد. بدین ترتیب، قیمت نفت خام برنت در بازار ICE لندن برای تحویل در ماه آوریل در داد و ستدهای روز سه شنبه با ۳۸ سنت (۰/۷ درصد) افزایش ، در سطح بشکه ای ۵۵/۹۷ دلار به تثبیت رسید. همچنین، قیمت نفت خام WTI در بازار نایمکس نیویورک برای تحویل در ماه مارس با ۲۷ سنت ( ۰/۵ درصد) رشد، در سطح بشکه ای ۵۳/۲۰ دلار قرار گرفت. بنابراین، حق مرغوبیت نفت خام برنت نسبت به نفت خام وست تگزاس اینترمدیت برای ماه آوریل از ۲/۱۶ به۲/۲۶ دلار در هر بشکه رسید.
گمانه زنی ها و انتظارات بازار در طی هفته‌های قبل در زمینه اجرای تعهدات تولیدکنندگان بزرگ برای کاهش حجم تولید و وضعیت تولید نفت آمریکا باعث ایجاد نوسان قیمتی در این بازه زمانی شد، به طوری که انتشار گزارش ماهانه اوپک در روز دوشنبه مبنی بر اجرای ۹۳درصد از تعهدات کشورهای تولیدکننده عضو این سازمان در خصوص کاهش حجم تولید نفت آنها موجی از خوشبینی و انتظارات مثبت را در بازار به همراه داشت و به تبع آن قیمت را در معاملات روز سه شنبه افزایش داد.

در این راستا، وزیر نفت کویت (مسئول پیگیری اجرای تعهدات تولیدکنندگان برای کاهش حجم تولید نفت) از کشورهای تولیدکننده نفت غیر عضو اوپک درخواست کرد تا به منظور ایجاد ثبات در بازار با سرعت بیشتری به تعهدات خود عمل کنند. این در حالی است که تولید نفت کشورهای لیبی و نیجریه با توجه به معافیت آنها از طرح کاهش عرضه نفت در حال افزایش است که این امر سبب تشدید نگرانی ها در مورد مازاد عرضه نفت در بازار شده و از رشد بیشتر قیمت در این روز جلوگیری کرد.

روند قیمت نفت خام های شاخص بازارهای مختلف

۱۴ oilf

در مقابل، روند رو به رشد تولید نفت آمریکا در هفته های قبل نیز تردیدها در خصوص احتمال موفقیت اعضای اوپک برای ایجاد توازن میان عرضه و تقاضای نفت در سال جاری را بالا برد زیرا تولید نفت این کشور از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود ۵/۶ درصد بیشتر شده است. لذا با توجه به این روند، تحلیلگران معتقدند که اوپک احتمالاً باید مدت زمان بیشتری را برای طرح کاهش حجم تولید نفت اختصاص دهد.
به دنبال اظهارنظر ژانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا در روز سه شنبه مبنی بر افزایش نرخ بهره این کشور طی سه مرحله در سال جاری ارزش دلار در مقابل سایر ارز ها تقویت شده و در نتیجه از رشد بیشتر قیمت نفت در این روز ممانعت کرد. البته باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به نظریات اقتصادی کینزین ها فدرال رزرو با افزایش نرخ بهره درصدد ایجاد تورم بوده تا از این طریق بتواند اقتصاد را از وضعیت رکود خارج کند. همچنین فدرال رزرو با این اقدام خود امید دارد تا رشد دستمزد اسمی بیشتر از تورم رشد کرده و به تبع آن دستمزد واقعی افزایش یابد. لذا کارشناسان اقتصادی بر این باورند که احتمال تقویت نرخ بهره به منظور بهبود در وضعیت آمار اشتغال آمریکا در ماه مارس بسیار زیاد است که این امر می تواند منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی (Basic Good) از جمله نفت شود.
انجمن نفت آمریکا ( API) نیز گزارش هفتگی خود در مورد وضعیت موجودی نفت این کشور را در روز سه شنبه منتشر کرد که در آن نشان می داد، میزان ذخیره سازی نفت خام آن در هفته منتهی به دهم فوریه حدود ۹/۹ میلیون بشکه بیشتر شده است. به علاوه، میزان موجود بنزین و فرآورده های میان تقطیر نیز در هفته مذکور به ترتیب ۷۱۷ هزار و ۱/۵ میلیون بشکه رشد یافتند. البته معامله گران بازار در انتظار انتشار گزارش هفتگی اداره اطلاعات انرژی آمریکا در خصوص موجودی نفت آن در روز چهارشنبه می باشند چراکه گزارش مذکور جهت و مسیر بازار را برای معامله گران به منظور سرمایه گذاری مشخص می کند.

۲۷ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۱۸
تعداد بازدید : ۴۵۹