مقاومت خارجی ها در مقابل انتقال فناوری های جدید به کشور/باید دانش های فنی، بومی سازی شود

یک مسئول در صنعت پتروشیمی گفت: کشورهای توسعه یافته و شرکت های بین المللی در فروش دانش فناوری های جدید از جمله «کاتالیست ها» سخت گیری می کنند و به جای آن کاتالیست های قدیمی را تحویل می دهند که این موضوع دلیلی بر لزوم توجه به دانش بومی در کشور است.
«علی پژوهان» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره بومی سازی فناوری های جدید پتروشیمی در کشور، افزود: بسیاری از شرکت های معتبر، دانش فنی تولید کاتالیست های جدید را در اختیار سایر کشورها و شرکت ها قرار نمی دهند و اغلب، کاتالیست های نسل های قبل را به خریداران دانش فنی (لایسنس)واگذار می کنند.
مدیر برنامه ریزی و هماهنگی پژوهش شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به دستیابی به دانش فنی پیچیده ترین نوع کاتالیست برای تولید لوله های گاز و آب تحت فشار اشاره کرد و گفت: این کاتالیست، سخت گیرانه ترین استانداردها را در جهان دارد که شرکت «بازل» آلمان به عنوان بزرگترین تولید کننده این نوع کاتالیست محسوب می شود.
این فعال صنعت پتروشیمی اضافه کرد: این کاتالیست را بازل در اختیار ایران قرار نمی داد، اما توانستیم آن را با کیفیتی بهتر از بازل آلمان، بومی سازی کنیم.
وی درباره پروژه های در دست اجرا برای ساخت و تامین تجهیزات صنعت پتروشیمی از جمله کاتالیست، گفت: بسته مهندسی کاتالیست های مورد نیاز تولید «پلی اتیلن» پتروشیمی لرستان به ظرفیت 300 هزار تن توسط این شرکت تهیه شده است.
وی همچنین به ساخت کاتالیست های «پروپیلن» در کشور اشاره کرد و افزود: همه کاتالیست های تولید«پروپیلن» در کشور وارداتی هستند که در مراحل پایانی بومی سازی آنها هستیم.
پژوهان ادامه داد: واحد نیمه صنعتی «دموی پلی پروپیلن» در مرکز اراک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به ظرفیت 2 هزار و 400 تن در شهریور ماه امسال راه اندازی شد.
وی با بیان اینکه در ایران بالاترین میزان رشد «پلیمر» را در منطقه داریم، افزود: در واحدهای تولیدی از جمله مجتمع های تولیدکننده پلیمر، قلب واحدها، بخش کاتالیست است.
پیش از این اسماعیل قنبری مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی درباره لزوم حمایت از فناوری های جدید در کشور گفته بود: باید از فناوری های نوپای داخلی در مقابل واردات حمایت شده و تعرفه وضع شود؛ تاکنون شاهد اقدام موثری توسط شرکت های خارجی برای انتقال فناوری های جدید به کشور نبوده ایم و بر این اساس باید به توانایی های داخلی توجه بیشتری شود.
وی افزوده بود: از مجلس و دولت انتظار داریم از بخش های تحقیقاتی حمایت بیشتری شود، برای حمایت از کالاهای داخلی، تعرفه واردات وضع می شود اما برای دستاوردهای پژوهشی کشور، هیچ بسته حمایت موثری در نظر گرفته نشده است.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی تاکید کرده بود: باید سیاست های حمایتی از دانش های فنی بومی که با تلاش متخصصان داخلی به نتیجه رسیده، وضع شود. باید فرصت رقابت برابر برای دستاوردهای فناورانه نوپای داخلی در مقابل شرکت های بزرگ خارجی فراهم شود.
به گفته قنبری شرکت هایی که در زمان تحریم، حاضر به همکاری با کشورمان نبودند و حتی به تعهدات خود عمل نکردند، اکنون به دنبال فروش فناوری های خود به ایران هستند. این شرکت ها در زمان تحریم، به تعهدات خود برای فروش دانش فنی فرآیند و کاتالیست عمل نکردند، اما اکنون خواستار حضور مجدد برای فروش فناوری به ایران هستند.
به گزارش ایرنا، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون حدود 63 میلیون تن در سال است که طبق برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 120 میلیون تن افزایش می یابد.
در مسیر تحقق این هدف، دستیابی به فناوری های جدید به ویژه در بخش کاتالیست ها، اهمیتی ویژه دارد؛ اهمیت کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی به حدی است که بدون آنها امکان تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی وجود ندارد.
کاتالیزورها مواد شیمیایی هستند که در فرایندهای شیمیایی کاربرد داشته و سبب کاهش مصرف انرژی و بسترسازی برای تولید محصولات متنوع پتروشیمی می شوند.
۲ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۴۰۱