جالب‌ترین تصاویر ماهواره‌ای زمین به انتخاب مردم

جالب‌ترین تصاویر ماهواره‌ای زمین به انتخاب مردم
تصاویر زمین از منظر فضا یک دیدگاه متفاوت و گاهی روشنگر و الهام‌بخش از سیاره را ارائه می‌کند؛ از این رو ناسا به ثبت چند مورد از جالب‌ترین تصایر از ماهواره‌های لندست که توسط مردم انتخاب شده‌اند، پرداخته‌ است.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)،‌ در این تصاویر از چند رنگ کاذب که بطور دیجیتال توسط حسگرهای ماهواره تولید شده برای برجسته کردن ویژگی‌های مختلف استفاده شده است.

 

 

اولین ماهواره لندست در ژوئیه 1972 به فضا پرتاب شد. در چهلمین سالگرد ماموریت این ماهواره، از عموم خواسته شد تا از میان بیش از 120 تصویر در مجموعه «زمین به عنوان یک هنر» بهترینها را انتخاب کنند. پنج تصویر برگزیده بر اساس بیش از 14 هزار نظرسنجی به ترتیب زیر هستند.

 

 

 

- فیتوپلانکتونها در دریای بالتیک

 

 

مانند اثر هنری «شب پرستاره» ون‌گوک، تجمعات عظیمی از فیتوپلانکتون‌های سبز در آب تیره اطراف جزیره سوئدی گوتلند در دریای بالتیک می‌چرخند.جمعیت انفجار فیتوپلانکتونها مانند این تصویر هنگامی رخ می‌دهد که جریانات عمقی مواد غذایی را به سطح بالایی آب آورده و رشد و تکثیر این موجودات ریز را افزایش می‌دهد. این تصویر توسط لندست 7 در ژ.ئیه 2005 ثبت شده است.

getty-297.jpg

                                                                                                      - فیتوپلانکتونها در دریای بالتیک

 

 

- دلتای یوکان

 

 

دریاچه‌ها گودالها و لجنزارهای زیادی در این تصویر از دلتای یوکان در جنوب غرب آلاسکا دیده می‌شود. آبراههای مارپیچی رود که یکی از بزرگترین دلتاهای رودخانه‌ای جهان و عنوان بخشی از پناهگاه حیات وحش ملی دلتای یوکان بوده، مانند رگهای خونی در یک اندام است. این تصویر در سپتامبر 2002 توسط لندست 7 ثبت شده است.

                                                                                                  دلتای یوکان

 

 

- رودخانه پیچ در پیچ می‌سی‌سی‌پی

 

 

این تصویر شکلهای کوچک قالب‌دار شهرها، مزارع و مراتع اطراف پیچهای رود می‌سی‌سی‌پی که بزرگترین سیستم رودخانه آمریکای شمالی است، به تصویر در آمده است. دریاچه‌های زیادی در پیچهای این رود در جنوب ممفیس در ایالت تنسی وجود دارند. این تصویر در مه 2003 توسط ماهواره لندست 7 به ثبت رسیده است.

رودخانه پیچ در پیچ می‌سی‌سی‌پی

 

 

- آبستره الجزیره

 

 

این تصویر که شبیه به رگه‌های زرد کم‌رنگ بوده و در آمیزه‌ای از رنگهای لکه‌دار تکه تکه شده، در حقیقت لبه‌های شن در معرض باد در منطقه ارگ Iguidi هستند که تپه های شنی در آن همیشه در حال تغییر بوده و از الجزیره تا موریتانی در شمال غرب آفریقا گسترده شده است.

آبستره الجزیره

 

 

ارگ یا دریای شن Iguidi یکی از چندین ارگ صحرای آفریقا بوده که در آن هر تپه شنی در ارتفاع و عرض به 500 متر می‌رسند. این تصویر توسط لندست 5 در آوریل 1985 ثبت شده است.

 

 

- دریاچه ایر

 

 

این تصویر وحشتناک در حقیقت تکه‌های هولناک سایه دریاچه ایر در کشور صحرایی استرالیای جنوبی است. دریاچه ایر که یکی از ویژگیهای بی‌دوام این چشم‌انداز خشک و صاف بوده، در زمان پر آبی بزرگترین دریاچه استرالیا محسوب می‌شود. با اینحال در 150 سال گذشته تنها سه بار پر شده است. این تصویر توسط لندست 5 در سال 2006 به ثبت رسیده است.

 

 

 

دریاچه ایر

 

 

 

۹ مرداد ۱۳۹۱ ۰۸:۰۴
تعداد بازدید : ۹۷۷