گزارش علل آتش سوزی پتروشیمی بوعلی آماده شد

پتروتحلیل- علی گل مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی به خبرنگار «پتروتحلیل»، گفت: مجلس کمیته ای ویژه در این خصوص معرفی کرد و گزارش ها در این باره آماده شده است.

وی ادامه داد: قرار بر این بود که گزارش ها در خصوص حادثه آتش سوزی بوعلی سینا در مجلس در هفته گذشته قرائت شده و در این خصوص تصمیم گیری شود، اما با توجه به مشکلات قطعی برق و آب خوزستان و گرد و خاک این موضوع عملی نشد.

وی افزود: علل این حادثه شناسایی و بررسی ها نیز انجام شده است.

به گفته گل مرادی؛ عوامل مختلف از جمله مشکلات فنی، کم توجهی مسئولان مرتبط و کارکنان و … از دلایل حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا است.

وی در ادامه گفت: این حادثه برای صنعت پتروشیمی بسیار ناگوار بود و سبب ایجاد صدمات زیادی شد که باید به آنها به عنوان فرصت نگاه کنیم و در فکر اقدامات پیش گیرانه باشیم تا از این بحران ها جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص عدم رقابت پذیری شرکت های پتروشیمی ایرانی در مقایسه با کشورهای همسایه گفت: ساختار پتروشیمی ها ناکارآمد است، روش و شیوه های مدیریتی نمی تواند کارساز باشد، بیشتر شرکت ها نیمه خصوصی و دولتی هستند و این موضوع در هیچ کجای دنیا پذیرفته نیست.

وی در ادامه افزود: ساختار ناکارآمد این شرکت ها سبب می شود تا آنها بتوانند از رانت ها و امتیازات دولتی استفاده کنند، اما در بخش مدیریتی نسبت به منافع و ضرر و زیان بی تفاوت هستند. به این ترتیب در این شرکت ها مدیریت و رفتار سازمانی اولویت نیست و دغدغه ای نیز برای سود و زیان وجود ندارد.

به گفته گل مرادی؛ مشکلات شرکت های پتروشیمی اکثرا به ریشه و ساختار غلط آنها باز می گردد.

وی همچنین در ادامه گفت: به نظر می رسد که این شرکت ها باید یا صد در صد خصوصی باشند و یا صد در صد دولتی. اگر قرار است شرکت های پتروشیمی خصوصی باشند که نباید به دولت اتکایی داشته باشند و باید زنجیره تولید را شکل بدهند و به دنبال ارزش افزوده و تولید محصول نهایی باشند.

وی با اشاره به اینکه تکمیل زنجیره تولید از خام فروشی جلوگیری می کند، گفت:  در بخش های خصوصی همواره از روش های نوین برای آموزش استفاده می شود، از این رو به نظر می رسد شرکت های پتروشیمی نیز نیازمند هستند تا صد درصد خصوصی باشند.

وی همچنین افزود: ضروری است که در راستای اقتصاد مقاومتی سیاست گذاری انجام شود، اما در شرکت های پتروشیمی شاهد شکل گیری ساختاری اشتباه هستیم.

وی با اشاره به اینکه اگر شرکت های پتروشیمی کاملا خصوصی باشند، عرضه محصولات در بورس کالا نیز مورد بی مهری این شرکت ها قرار نمی گیرد، افزود: خصوصی بودن سبب می شود تا این بخش سیاست گذاری کرده و به فکر ارزش افزوده و تکمیل زنجیره ارزش و صنایع پایین دست خواهد بود و به این ترتیب اکثر محصولات صرف محصول نهایی خواهد شد و به این ترتیب شرکت های پتروشیمی با صنایع پایین دست در ارتباطی تنگاتنگ قرار گرفته و منافع نیز عاید هر دو خواهد شد.

۳ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۴۴
تعداد بازدید : ۳۸۵