جمع آوری گازهای اسیدی خوزستان تا ۱۵ روز دیگر/تخصیص ۲ تا ۳ درصد منابع نفتی برای بهبود زندگی مردم

جمع آوری گازهای اسیدی خوزستان تا ۱۵ روز دیگر/تخصیص ۲ تا ۳ درصد منابع نفتی برای بهبود زندگی مردم
وزیر نفت از به نتیجه رسیدن طرح جمع آوری گازهای همراه نفت به ویژه گازهای اسیدی در خوزستان ظرف ۱۵ روز آینده خبر داد و گفت: ۲ تا ۳ درصد از منابع طرح ها پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه صرف بهبود شرایط زندگی مردم می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت عصر روز گذشته با حضور در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه اضطراری تشکل شده برای اتخاذ راهکارهای عملی به منظور رفع مشکلات خوزستان شرکت کرد.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "از زمان تصدی بنده در وزارت نفت و با دستور بنده هیچ فعالیتی ناسازگار با محیط زیست صورت نگرفته"، گفت: اصل فعالیت وزارت نفت بر این است که فعالیتی ناسازگار و مغایر با محیط زیست انجام ندهد، این وزارتخانه از گذشته به آن محیط زیست توجه توجه داشته و هم اکنون بیشتر توجه کرده، به ویژه در حوزه هور هویزه که وزارت نفت در این منطقه فعالیت می کند.

وی افزود: بنابر دستور بنده محیط هور باید حفظ شود و تمام توصیه های زیست محیطی برای فعالیت در آب رعایت شود، همچنین هیچ آلودگی و آلایندگی محیط زیستی در فعالیت های نفتی نباید وجود داشته باشد، چرا که در ذات فعالیت های نفتی آلایندگی وجود دارد و باید در این زمینه دقت کرد.

زنگنه از دستورات وزارت نفت برای ایجاد فضای سبز در اطراف واحدهای نفتی خبر داد و گفت: فعالیت‌هایی برای بیابان زدایی در اطراف تاسیسات نفتی انجام شده که این فعالیت‌ها در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وزیر نفت با بیان اینکه "طرح جمع آوری گازهای همراه نفت به ویژه گازهای اسیدی در خوزستان ظرف 15 روز آینده به نتیجه می رسد"، گفت: اجرای این طرح حجم آلایندگی در اهواز را کاهش می دهد، که جمع آوری این گازها ضروری بوده اما اجرای آن طول کشیده است.

وی ادامه داد: مردم مناطق نفت خیز انتظار دارند که با توجه به اینکه دولت از این مناطق نفت استخراج می کند، سهم بیشتری به مناطق نفت خیز اختصاص دهد، بنابراین اختصاص سهم بیشتری از منابع نفتی به خوزستان و به مناطق نفت خیز و گازخیز الزام است.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: سال آینده حدود 400 میلیارد تومان مالچ رایگان به وزارت جهاد کشاورزی داده می شود که در ردیف قیر رایگان قرار می گیرد.

زنگنه از تصمیم اخیر دولت برای مناطق نفت خیز خبر داد و گفت: اخیرا از رئیس جمهور اجازه گرفته شده که در مناطقی که وزارت نفت طرح هایی اجرا می کند، 2 تا 3 درصد از منابع طرح ها پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه صرف بهبود شرایط زندگی مردم اطراف محیط های فعالیت وزارت نفت شود.

وی  افزود: اینکه برای فعالیت نفتی زیر پا خشک باشد، از لحاظ اقتصادی برای وزارت نفت خوب است، اما از لحاظ زیست محیطی به کشور آسیب می رساند، لذا در دولت گذشته  دستور داده شد که هور هویزه که فعالیت میدان آزادگان در آن انجام می شد، خشک شود و بنده دستور توقف این اقدام را دادم.

وزیر نفت با بیان اینکه بحران اخیر خوزستان به صورت مستقیم در حوزه وظایف وزارت نفت نیست، گفت: با این وجود وزارت نفت هر کمکی که از دستش برآید برای بهبود شرایط مردم در استان خوزستان دریغ نمی کند.

وی ادامه داد: بیشتر مشکلات اخیر در حوزه برق و گاز بوده، البته قطعی برق بر میزان تولید نفت تاثیراتی گذاشته بود که این مشکلات برطرف شده اند.

۴ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۴۵
تعداد بازدید : ۴۰۱