ایران ظرف یک ماه ٢٤ میلیون بشکه میعانات گازی صادر کرد

ایران در ماه ژانویه، ٢٤ میلیون بشکه میعانات گازی به مقصد کشورهای آسیایی و اروپایی صادر کرده است.

به گزارش شانا، میزان صادرات نفت و میعانات گازی ایران پس از لغو تحریم‌ها از یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز به بیش از ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه رسیده است.

کشورهای آسیایی بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران هستند اما اخیرا یک محموله یک میلیون بشکه ای میعانات گازی تحویل بی پی شد تا شرکت‌های اروپایی نیز در فهرست علاقمندان به خرید میعانات گازی ایران قرار گیرند.

علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز اخیرا در نشست خبری اعلام کرده بود: در زمان تحویل دولت در سال ٩٢، تولید میعانات گازی روزانه ٣٢٥ هزار بشکه بود که این رقم هم اکنون به ٥٥٠ هزار بشکه رسیده است.

وی گفته بود: در سال ٩٢ بالغ بر ٧٥ میلیون بشکه میعانات گازی روی آب ذخیره داشتیم که با رفع تحریم‌ها و صادرات این میزان میعانات، ذخایر کنونی به ٢٥ میلیون بشکه رسیده و پیش بینی می کنیم ذخایر روی آب میعانات گازی تا پایان فروردین ماه سال آینده صفر شود.

کاردر با احتساب قیمت حدود ٤٠ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، تصریح کرده بود: فروش ٥٠ میلیون بشکه میعانات گازی، بالغ بر ٢ میلیارد دلار برای کشور درآمدزایی کرده است.

با تکمیل فازهای پارس جنوبی، تولید میعانات گازی ایران به یک میلیون بشکه در روز می رسد.

گفتنی است، گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می‌شود عمدتاً حاوی حجم قابل ملاحظه‌ای میعانات گازی است. مخصوصاً زمانی که حجم برداشت گاز از مخزن زیاد باشد. میعانات گازی به جریان هیدروکربنی مایع گفته می‌شود که در ذخایر گاز طبیعی وجود دارد و به صورت رسوب و ته‌نشین در گاز استخراجی یافت می‌شود.

۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۷:۰۰
تعداد بازدید : ۶۲۷