توتال برای خرید سهام پروژه ایران ال ان جی با تهران وارد مذاکره شد

توتال برای خرید سهام پروژه ایران ال ان جی با تهران وارد مذاکره شد
توتال در حال مذاکره برای خرید چند میلیارد دلار از سهام یک تاسیسات صادرات ال ان جی (ایران ال ان جی) نیمه کاره در ایران برای دسترسی به ذخایر عظیم گازی این کشور است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، توتال در حال مذاکره برای خرید چند میلیارد دلار از سهام یک  تاسیسات صادرات ال ان جی (ایران ال ان جی) نیمه کاره در ایران برای دسترسی به ذخایر عظیم گازی این کشور است.

دو منبع اگاه گفتند، این شرکت نفتی فرانسوی، که اولین شرکت غربی است که پس از تحریم ها با ایران قرارداد امضا کرده، به دنبال ورود به پروژه ایران ال ان جی با قیمتی پایین معادل رقم پیش از تحریم ها در برابر احیای این پروژه نیمه کاره است. یک منبع ثالث هم تایید کرده که توتال در تلاش برای خرید سهام این پروژه در کنار چند پروژه نفتی دیگر است اما این قرارداد تا نهایی شدن مقداری کار دارد.

توتال از اظهارنظر در این باره خودداری کرده است. شرکت ملی صادرات گاز ایران، که سهامدار اصلی این پروژه است، به درخواست ها برای اظهار نظر در این زمینه پاسخ نداده است.

منبع سوم گفت: «ایران تلاش دارد تا پروژه های نفت و گاز خود را احیا کند و این مجتمع ال ان جی نیمه کاره یکی از آنهاست.»

ایران در بزرگترین میدان گازی جهان با قطر شریک است. قطر با استفاده از ذخایر عظیم این میدان چندین مجتمع مایع سازی گاز برای صادرات از طریق کشتی به کشورهای دیگر ایجاد کرده است.

بر اساس برآورد سایت شرکت نفت و گاز پارس، بخش ایرانی این میدان تحت عنوان میدان گازی پارس جنوبی دارای بیش از 14 تریلیون متر مکعب گاز است.

ایران قصد دارد تولید گاز خود را تا سال 2018 از 160.5 میلیارد متر مکعب در سال 2012 به یک تریلیون متر مکعب برساند.

اما در حال حاضر هیچ مجتمعی برای تبدیل گاز به مایع جهت صدور ال ان جی با تانکر به کشورهای دیگر ندارد.

اما توتال قصد دارد تابستان امسال 2 میلیارد دلار صرف توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی کند و گاز تولیدی این فاز می تواند برای تامین گاز مورد نیاز مجتمع ایران ال ان جی مورد استفاده قرار گیرد، هرچند که این سرمایه گذاری ها بستگی به تمدید معافیت ایران از تحریم های دولت امریکا دارد.

هرگونه قراردادی برای خرید سهام ایران ال ان جی توسط شرکت توتال نیز احتمالا با همین مانع مواجه خواهد بود.

۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ۱۲:۵۸
تعداد بازدید : ۷۴۵