عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد / تحقق 95درصدی اهداف اقتصاد مقاومتی در پتروشیمی

عضو هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد، اهداف پیش بینی شده وزارت نفت در صنعت پتروشیمی در بخش اقتصاد مقاومتی حدود 95درصد محقق شده است.

به گزارش «فرصت امروز»، علی محمد بساق زاده روز گذشته در نشست با خبرنگاران از تسهیل شدن شرایط تامین مالی طرح های پتروشیمی در خارج کشور خبر داد و گفت: طرحی برای ارزیابی مجتمع های پتروشیمی ایران در اروپا به ثبت رسیده است که این طرح در تامین فاینانس و دریافت خدمات از عرصه بین المللی اثرگذار است.

وی همچنین درباره هفتمین جشنواره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی باید هماهنگ با جهان در حرکت باشد، تاکید کرد: از حدود هشت سال گذشته، تلاش ها برای هم راستا شدن با صنعت پتروشیمی روز دنیا آغاز و استانداردها و الگوها شناسایی و ترسیم شد، به طوری که مدلی برای این منظور در نظر گرفته شود که تمامی مسائل مرتبط با این صنعت را پوشش دهد.

وی درباره ارزیابی شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی براساس استانداردهای بین المللی، گفت: جایزه تعالی صنعت پتروشیمی در اروپا به ثبت رسیده است که مدلی جهانی برای ارزیابی وضعیت مدیریتی و عملکرد شرکت ها است، این مدل معتبر جهانی تاکنون شش دوره در کشور برگزار شده است.

نظامنامه جایزه تعالی پتروشیمی ایران سال گذشته در نهاد «ای .اف. کیو. ام» (EFQM) اروپا به ثبت رسید و در حال حاضر شرکت هایی از بالادستی و پایین دستی پتروشیمی به صورت اختیاری با این نظامنامه همکاری دارند.

بساق زاده با بیان اینکه در حال حاضر این مدل مورد توجه سایر شرکت های وزارت نفت قرار گرفته است، تاکید کرد: امیدوارم این الگویی باشد برای سایر وزارتخانه ها تا عملکرد شرکت ها ارزیابی شود.  در حال حاضر شرکت های تامین کننده تجهیزات یا شرکت های فعال در عرصه تعمیرات براساس نتایج این ارزیابی ها، همکاری می کنند.

وی درباره حمایت مادی یا مشوق های خاص شرکت های صاحب امتیاز در این جشنواره، گفت: نگاه ما حمایت مادی نیست بلکه در حقیقت حمایت ها از جنس معنوی هستند و افتخار آفرینی این شرکت ها در وهله اول رقابت بین فعالان حوزه پتروشیمی در کشور ایجاد می کند.

درجا زدن برخی پتروشیمی ها

در ادامه این نشست رسول اشرف زاده، مدیر برنامه ریزی و توسعه هلدینگ خلیج فارس و دبیر شورای سیاست گذاری جشنواره تعالی با اشاره به اینکه عملکرد برخی شرکت های پتروشیمی مطلوب بود اما برخی از شرکت ها درجا می زدند، افزود: از سال ۸۷ اعطای چنین جایزه ای آغاز شد. شرکت ها موظف هستند سالانه خودشان را مورد ارزیابی قرار دهند.

بر این اساس شرکت هایی که تا ۳۰۰ امتیاز کسب کنند عنوان تعهد، شرکت هایی که بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ امتیاز کسب می کنند تقدیرنامه، شرکت هایی که بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ امتیاز کسب کنند تندیس بلورین، شرکت هایی که بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ امتیاز کسب کنند تندیس سیمین و شرکت هایی که بین ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ امتیاز کسب کنند امتیاز زرین به آنها ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه در این طرح به دنبال نقاط ضعف نیستیم بلکه به دنبال تقویت نقاط قوت و بهبود عملکردها هستیم، تاکید کرد: در مذاکره هایی که با شرکت های معتبر بین المللی مانند شل و توتال انجام شده است، اجرای مدل ارزیابی مدل ای.اف.کیو. ام (EFQM) مورد توجه و استقبال این شرکت ها قرار گرفت.

وی درباره نتایج ارزیابی های صورت گرفته در هفتمین جشنواره نیز گفت: در بخش نفت یک شرکت تندیس سیمین، سه شرکت تندیس بلورین و ۹ شرکت تقدیرنامه اخذ کردند و در مجموع پتروشیمی  دو شرکت تندیس سیمین و ۹ شرکت تندیس بلورین کسب کرده اند، البته ۹ شرکت در سطح پنج ستاره، ۱۰ شرکت در سطح چهار ستاره، ۱۰ شرکت در سطح سه ستاره و ۷ شرکت در سطح دو ستاره بودند.

۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۰۸
تعداد بازدید : ۶۴۸