رزمایش بزرگ نشت گاز ترش در عسلویه برگزار شد

مدیر ارشد اچ اس ای سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از رزمایش بزرگ نشت مواد شیمیایی و گاز ترش با عنوان « اقتدار» با حضور بیش از 2 هزار نیروی ایمنی و عملیاتی در منطقه ویژه پارس خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایداری ملی (پرتال سازمان پدافند غیر عامل)، بهرام دشتی نژاد، مدیر ارشد اچ اس ایی سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس امروز (چهارشنبه، 111 اسفندماه) با بیان این که در این رزمایش بزرگ همه نهاد ها و سازمان های مرتبط ازجمله کمیته بحران منطقه ویژه انرژی پارس، کمیته بحران فرمانداری عسلویه، نیروی انتظامی، سپاه و همه واحدهای اچ اس ایی شرکت های فعال در منطقه حضور فعال دارند، گفت: برای اجرای این رزمایش بیش از 120 دقیقه پیش بینی شده است.

وی با اشاره به بسته شدن موقت اتوبان شمالی عسلویه و کنترل ترافیک در جریان این رزمایش بزرگ گفت: در این رزمایش نشت گاز ترش از تاسیسات پالایشگاه چهارم پارس مورد هدف است که این حادثه 30 مصدوم فرضی خواهد داشت.

این مقام مسئول؛ کنترل و خروج اضطراری پرسنل، قطع نشت گاز، انتقال مسدومان به بیمارستان و بستن مسیر های منتهی به محل نشت گاز ترش را از دیگر فعالیت های صورت گرفته در جریان این رزمایش عنوان کرد و گفت: هدف از برگزاری این رزمایش ایجاد آمادگی جهت کنترل و جلوگیری از حوادث ناشی از نشت گاز در منطقه ویژه پارس است.

دشتی نژاد تصریح کرد: محل برگزاری رزمایشی بزرگ  نشت مواد شیمیایی و گاز ترش با عنوان اقتدار حد فاصل اتوبان شمالی، پالایشگاه های چهارم و اول و نیز پتروشیمی بوشهر است.

همچنین در این رزمایش سردار علی اصغر زارعی ،جانشین سازمان پدافند غیرعامل کشور صبح در رزمایش نشت مواد شیمایی در پارس جنوبی گفت : امروز رزمایش پدافند شیمیایی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس که مطابق برنامه ریزی صورت گرفته توسط سازمان پدافند غیرعامل و فرمانداری عسلویه و منطقه ویژه پارس تنظیم شده برگزار شده است که هدف این مانور پدافند شیمیایی، ارتقای آمادگی مقابله با حوادث احتمالی است.

وی بیان کرد: منطقه ویژه پارس به دلیل تمرکز مجتمع‌های گازی، پالایشگاه‌ها و صنایع پتروشیمی و تبادل مواد شیمیایی مختلف در این منطقه از آسیب‌پذیری‌های خاصی برخوردار است که می‌تواند هم برای کارکنان و هم اهالی مجاور این منطقه حادثه ایجاد کند و خسارت‌بار باشد.

سردار زارعی افزود: تدابیری همواره در دستورات اچ‌اس‌ای و ایمنی در نظر گرفته می‌شود و ما هم در سازمان پدافند غیرعامل برای پیامدهای غیرطبیعی محتمل در این منطقه تدابیری را برای دوستان ابلاغ کردیم.

وی بیان کرد: این مانور برای ارزیابی یک سناریو است که تنظیم شده تا بتوانیم میزان آمادگی دستگاه‌های مختلف را ارزیابی داشته باشیم.

جانشین سازمان پدافند غیرعامل افزود: هدف عمده این رزمایش شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و ارتقای آمادگی‌ها و برقراری ارتباط زیرمجموعه ها با هم، زیرمجموعه‌های پائین‌دست و بالا دست با هم است که در صورت بروز حادثه‌ای تمرین اولیه‌ای را با هم داشته باشند.

وی با تقدیر از اهالی منطقه عسلویه و کارکنان این منطقه که در این مانور نقش‌آفرین هستند، گفت: امیدواریم رزمایش‌های بعدی که از برد بیشتری برخوردار خواهد بود را در سال‌های آینده برگزار کنیم.

همچنین مهدی یوسفی مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس گفت: یکی از مخاطرات احتمالی در منطقه پارس جنوبی، انتشار گازهای سمی است و در همین راستا مانور نشت مواد شیمیایی در منطقه ویژه پارس برگزار می‌شود تا زمینه افزایش آمادگی‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت در این زمینه فراهم شود.

وی اضافه کرد: سناریو این مانور بر این اساس است که فرض می‌شود خط لوله انتقال گاز ترش از دریا به پالایشگاه چهارم پارس جنوبی(فازهای 6و7و8) دچار شکستگی شده و شاهد نشت گاز هستیم و گاز تا شعاع حدود 830 متری را تحت تاثیر شدید خود قرار می‌دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ادامه داد: بر اساس این سناریو، در جاده بندرعباس - بوشهر که در نزدیکی این منطقه قرار دارد نیز مصدومانی از رهگذران عادی داریم.

وی افزود: نیروی انسانی این پالایشگاه و بخشی از پتروشیمی که همسایه پالایشگاه چهارم است باید تخلیه شود و همزمان مراکز غیر صنعتی همچون پلیس راه و نیروی انتظامی درگیر موضوع می‌شوند که باید جاده را کنترل کنند و بیمارستان منطقه که باید مصدومان را بپذیرند و مسئولان شهری که باید آمادگی در مردم ایجاد کنند. همچنین مسیرهای جایگزین ایجاد شده و روان‌کردن ترافیک باید توسط مسئولان ذیربط انجام شود.

یوسفی گفت: همچنین تدابیری اندیشیده می‌شود که گاز نشت شده از محل ورودی به منطقه قطع شود و فرض می‌شود که به صورت اتوماتیک عمل نمی‌کند و باید به صورت دستی انجام شود.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس تصریح کرد: سعی شده شرایط تقریبا سختی در این مانور ایجاد کنیم که در شرایط واقعی اگر پیش بیاید، همکاری و هماهنگی مسئولان صنعتی در مجتمع گاز و نیروهای اچ‌اس‌ای، منطقه ویژه، فرمانداری، راه و ترابری، نیروی انتظامی و بسیج و .. . همه اینها را در یک مانور نسبتا سنگینی تمرین کنیم.

وی افزود: طبیعتا چنین مانوری چون باعث ازدحام و تجمع نیروهای امدادی و آتش‌نشانی می‌شود ممکن است موجب نگرانی‌هایی در بین جامعه محلی و رهگذران شود که باید اطلاع‌رسانی مناسب انجام شود که مردم نگران این تحرکات مانوری نشوند.

*شرکت 2000 نیرو در مانور نشت مواد شیمیایی

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران ارشد منطقه ویژه پارس گفت: مانور نشت مواد شیمیایی در منطقه ویژه پارس با فرض شکستگی خط لوله انتقال گاز ترش از دریا به پالایشگاه چهارم پارس جنوبی(فازهای 6و7و8) برگزار می‌شود و گروه‌های مختلف باید برنامه‌ها و اقدامات لازم را اجرا کنند.

بهرام دشتی‌نژاد  با اشاره به اینکه پالایشگاه چهارم پارس جنوبی کانون این رزمایش است، اضافه کرد: پتروشیمی بوشهر و جاده بوشهر - بندرعباس نیز در این مانور تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

مدیر ایمنی، بهداشت، محیط زیست، پدافند غیر عامل و مدیریت بحران ارشد منطقه ویژه پارس بیان کرد: حدود دو هزار نفر نیرو در مانور نشت مواد شیمیایی در منطقه ویژه پارس شرکت دارند.

وی اضافه کرد: کمیته مدیریت بحران فرمانداری شهرستان عسلویه، کمیته مدیریت بحران ارشد منطقه ویژه پارس کمیته مدیریت بحران SPGC برای مدیریت این بحران تشکیل جلسه می‌دهند و مدیریت بحران را در دست می‌گیرند.

دشتی‌نژاد افزود: در قالب این مانور مسیر اتوبان شمالی و مسیرهای منتهی در 9 نقطه بسته می‌شود و 3 نقطه روی اتوبان بسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این مانور به مدت 70 دقیقه برگزار می‌شود، گفت: از دیگر برنامه‌های این رزمایش می‌توان به انتقال 20 مصدوم از اتوبان به بیمارستان‌های منطقه و تخلیه نیروی انسانی پتروشیمی بوشهر، نیروهای پالایشگاه چهارم و بستن والوهای انتقال گاز اشاره کرد.

۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ۱۵:۳۵
تعداد بازدید : ۶۵۴