85 میلیارد دلار تفاهم نامه آماده تبدیل شدن به قرارداد / صنعت نفت در انتظار جهش بزرگ

معاونان وزیر نفت در بخش نفت و گاز و پالایش روزگذشته عملکرد سازمان متبوع شان را بعد از لغو تحریم ها تشریح کردند،  بدین ترتیب انتظار می رود تفاهم نامه های منعقد شده در این صنعت در خردادماه سال 96 تبدیل به قرارداد شوند، همچنین مبلغ مذاکرات انجام شده در دوران برجام 85میلیارد دلار برآورد شد.

به گزارش «فرصت امروز» امیرحسین زمانی نیا، معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت روزگذشته در کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی و در پنل تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و گاز در فضای پسابرجام که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شد، خبرهای خوشی را اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه بعد از لغو تحریم ها 25تفاهم نامه نفتی با شرکت های بین المللی به مبلغ 85میلیارد دلار در حوزه های نفتی امضا شده است، گفت: پیش بینی می کنیم این تفاهم نامه خردادماه سال آتی تبدیل به قرارداد شوند.

وی با بیان اینکه درمورد برجام در وزارت نفت و چهار زیرمجموعه این وزارتخانه هیچ گونه سیاه نمایی وجود ندارد، اعلام کرد: صادرات نفت خام بعد از تحریم دوبرابر شده است و بالغ بر 34میلیارد دلار در سال 95 عواید نفت و میعانات بوده است. البته در ماه های آخر سال جاری، 2میلیون و 639هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه  ما از توتال دلخور نیستیم، اظهار کرد: توتال اعلام کرده منتظر تصمیم نهایی آمریکا در مورد ایران است، در این فضا این شرکت را درک می کنیم. این شرکت قصد سرمایه گذاری ٥میلیارد دلاری را دارد البته این شرکت از یک ماه و نیم گذشته تاکنون بیش از ٢٠میلیون دلار هزینه کرده  و پروپوزال های خود را آماده کرده است.

وی با اشاره به اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده است که دولت جدید آمریکا توافقات برجام را رعایت می کند از این رو مشکل عمده ای در بخش نفت و گاز نخواهیم داشت، تأکید کرد: ایران براساس اقتصاد مقاومتی به دنبال ارزش افزوده از طریق این مذاکرات و مراودات است و گروگان هیچ کشوری به شمار نمی رود.

زمانی نیا همچنین درباره صادرات گاز به عراق نیز گفت: ارزش صادرات گاز ایران به عراق سالانه 1.4 میلیارد دلار خواهد بود.

14میلیارد دلار سرمایه گذاری برای اصلاح پالایشگاه ها

عباس کاظمی، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز در این نشست با بیان اینکه تحریم ها، پروژه های سرمایه ای وزارت نفت را متوقف کرد، اعلام کرد: برای به روزرسانی پالایشگاه های کشور و کاهش مصرف مازوت، طرح اصلاح پالایشگاه ها کلید خورد که اجرای آن به 14میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد تا مصرف مازوت در پالایشگاه ها از 26درصد فعلی به 7درصد کاهش یابد.

وی از سرمایه گذاری خارجی 3میلیارد دلاری در پالایشگاه آبادان در دو هفته گذشته خبر داد و گفت: با جذب این سرمایه مصرف مازوت این پالایشگاه از 40 به 20درصد کاهش خواهد یافت، همچنین فاز 2 این پالایشگاه در نیمه دوم سال آینده افتتاح خواهد شد تا این پالایشگاه نیز به صادرکننده بنزین تبدیل شود، این اقدام از آثار برجام بوده زیرا تأمین کننده امنیت انرژی در کشور است.

وی در این نشست همچنین از عملکرد صداوسیما انتقاد کرد و گفت: 10هزار میلیارد تومان سالانه مالیات می دهیم که دوبرابر بودجه صداوسیما منعکس نمی شود گویا صداوسیما با انتشار دستاوردهای برجام نفتی مشکل دارد، 50 کانال تلویزیونی و 80کانال رادیویی دارند و فقط اخبار برزیل را پوشش می دهند. این در حالی است باید برای اطلاع رسانی شفاف و مطلع کردن مردم از دستاوردهای دولت تلاش کرد اما این اخبار به هیچ وجه از طریق صداوسیما منعکس نمی شود.

وی همچنین اعلام کرد: امسال به طور متوسط روزانه 450هزار بشکه فرآورده های نفتی صادر شد و این در حالی بود که در سه ماهه تابستان این آمار به طور متوسط روزانه 600هزار بشکه بود و در دو ماهه زمستان امسال به روزانه 350 تا 400هزار بشکه رسید. پیش بینی می کنیم سال آینده روزانه بیش از 600هزار بشکه فرآورده های نفتی صادر شود که به میزان 35درصد تولید پالایشگاه های کشور است.

آغاز صادرات گاز به عراق از سال 96

در ادامه این پنل حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اینکه برجام هزینه های اضافی صادرات و واردات تجهیزات را کاهش داد، اعلام کرد: متأسفانه در زمان تحریم ناچار بودیم محصولات مان را ارزان تر بفروشیم اما تجهیزات مورد نیاز را گران تر از قیمت های جهانی خریداری می کردیم اما خوشبختانه این فضا در تحریم تغییر یافت و امروز دیگر برای خریدوفروش حق دلالی پرداخت نمی کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان تحریم هزینه صادرات برای کشور بالا بود زیرا کشتی ها قادر نبودند در بنادر کشور پهلو بگیرند، افزود: در ماجرای قطع گاز ترکمنستان به ایران بسیار مقتدرانه عمل کردیم، علت نیز این بود که به دلیل افزایش تولید گاز قادر بودیم از موضع قدرت صحبت کنیم به طوری که گاز ایران قطع شد اما اتفاقی نیفتاد. معتقدم کشوری که استقلال داشته باشد، می تواند در مقابل باج خواهی و زورگویی مقاومت کرده و بایستد. متأسفانه در سال 86 به دلیل عدم تولید کافی زیاده خواهی این کشور را پذیرفتیم و قیمت 9برابر شد. 

عراقی از ادامه سوآپ  (معاوضه) گاز با کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: مذاکرات برای صادرات گاز به بصره عراق در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. اوایل سال آینده نیروگاه بصره از ایران گاز وارد می کند پیش بینی می کنیم تا سه سال آینده میزان صادرات گاز ایران به بصره به ۲۵میلیون مترمکعب برسد و در کل عراق ۵۰میلیون مترمکعب از ایران گاز وارد کند. 

این مقام مسئول با تأکید براینکه به کمک برجام تولید گاز کشور افزایش یافت، تصریح کرد: امکان دارد تا پایان سال جاری تولید ایران از قطر پیشی بگیرد،  البته برجام در افزایش تولید نفت خام نیز مؤثر بود به طوری با افزایش صادرات نفت سفید بسیاری از نگرانی ها حل شد، برای نمونه این موضوع مطرح می شود که اگر صادرات نفت خام افزایش نمی یافت،  نرخ ارز چه میزان افزایش می یافت.

همچنین در این نشست از سوی پرویز سنگین، سرپرست اداره کل سامانه کالا و حمایت از ساخت داخل وزارت نفت اعلام کرد: ضمیمه های مربوط به انتقال فناوری در قراردادهای جدید نفتی تهیه شده است که به قراردادها اضافه می شود.

وی با بیان اینکه طرح ساخت گروه های ده گانه کالای نفت برای بومی سازی تجهیزات راهبردی صنعت نفت اجرا شده است،  گفت: تاکنون 500 کالای اصلی و نزدیک به 15هزار کالای ریز در قالب این طرح تعریف شده است. همچنین 52قرارداد برای بومی سازی این تجهیزات امضا شده است.

۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ۱۱:۳۹
تعداد بازدید : ۳۶۵