تلاش آمریکا برای ترغیب پاکستان به واردات گاز از قطر و انصراف از پروژه آی پی

تلاش آمریکا برای ترغیب پاکستان به واردات گاز از قطر و انصراف از پروژه آی پی
روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون گزارش داد: شرکت نفتی آمریکایی کونوکوفیلیپس در تلاش برای انعقاد یک قرارداد چند میلیارد دلاری گاز طبیعی مایع(ال ان جی) بین پاکستان و قطر است تا اسلام‌آباد را از پروژه خط لوله گاز ایران ـ پاکستان منصرف کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) یک مقام رسمی وزارت نفت و منابع طبیعی پاکستان به روزنامه اکسپرس تریبون گفت: دولت قطر شرکت کونوکوفیلیپس را مامور عقد یک قرارداد عرضه ال ان جی به پاکستان کرده است.

 

پیشتر قطر از شرکت شل خواسته بود که قرارداد صادرات ال ان جی به پاکستان را نهایی کند، اما این قرارداد به دلیل اختلاف در مورد پروژه واردات ال ان جی "مشعل" منعقد نشد.

 

به گفته منابع مقامات بلندپایه وزارت نفت پاکستان این ماه برای مذاکره با نمایندگان شرکت آمریکایی درباره مفاد قرارداد ال ان جی به دوبی و لندن رفته اند.

 

وی افزود: ریچارد آرمیتاژ وزیر خارجه سابق آمریکا یکی از اعضای هیئت نمایندگان کونوکوفیلیپس است و بین پاکستان و قطر برای حصول یک قرارداد میانجی گری می‌کند.

 

شرکت کونوکوفیلیپس در 30 کشور فعالیت و 30 درصد سهام ذخایر نفت و گاز در حال اکتشاف تحت پروژه قطرگاز -3 در میادین شمالی قطر را در اختیار دارد.

 

پاکستان و قطر یادداشت تفاهمی امضا کرده اند که بر اساس آن اسلام آباد برای تولید 2500 مگاوات برق روزانه 500 میلیون فوت مکعب ال ان جی از قطر وارد خواهد کرد.

 

مقام دولتی پاکستان گفت: پاکستان و کونوکوفیلیپس در حال مذاکره درباره مفاد این توافق و قیمت هستند.

 

همچنین مقامات سفارت آمریکا در پاکستان نیز در تلاش هستند سهامداران بخش برق و انرژی پاکستان را از پروژه خط لوله ایران-پاکستان منصرف کنند.

 

دیپلمات‌های آمریکایی به دنبال این هستند که پاکستان پروژه آی ـ پی را کنار بگذارد و برای رفع نیازهای خود در زمینه انرژی با قطر قرارداد ال ان جی امضا کند.

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۱۹
تعداد بازدید : ۸۳۸