تزلزل بخش خصوصی با فعالیت شبکه های رانت دولتی

تزلزل بخش خصوصی با فعالیت شبکه های رانت دولتی

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت که در دوران بعد از تحریم ها، گروه ها و شرکت هایی با نام بخش خصوصی اما در قالب شبکه های مزین به رانت دولتی متولد شدند تا اندک آبروی بخش خصوصی در نزد بدنه وزارت نفت متزلزل شود.

به گزارش «فرصت امروز» فرزان گلچین روز گذشته در کنفرانس ملی برجام و اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه برجام متعلق به جناح راست یا چپ نیست و متعلق به مردم ایران و محصول دولت یازدهم است، تأکید کرد: اتحادیه صادرکننده فرآورده های نفتی از برجام و آثار آن حمایت می کند، زیرا این اتفاق در اقتصاد و کسب عزت ملی اثرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی نحیف با تحریم ها و مشکلات متعددی مواجه شد،  اعلام کرد: این بخش می داند باید در دوران تحریم با وجود تمامی مشکلات به اهداف عالی اقتصاد ملی دست یابد و با وجود تمامی کاستی ها تلاش خود را داشته باشد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه همزمان با فعالیت بخش خصوصی تشکل های کلان مالی وارد بازار شدند و مالکیت پالایشگاه ها و پتروشیمی ها را بر عهده گرفتند،  گفت: متأسفانه هیچ راهکاری برای جلوگیری از انحصار ایجاد شده توسط این بخش وجود ندارد، به همین دلیل بخش خصوصی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کرد. در کنار این مسائل این بخش با مسائلی همچون حمل و نقل، بیمه، فاینانس نیز مواجه شد.

گلچین با بیان اینکه بسیاری از درآمدهای واحدهای نوپا در دوران تحریم بلوکه شد، گفت: سرمایه واحدهایی در زمان تحریم در صرافی ها ماند و هرگز به دست صاحبانش نرسید. همکاران من برای تهیه مواد اولیه ساخت شده در خارج با پرداخت هزینه های هفت برابری مواجه شدند، همچنین نرخ ریسک کار به 7 دهم رسیده بود.

وی با اشاره به برخی تصمیمات نابخردانه بخش دولتی در دوران تحریم، افزود: کاهش عزت تجاری من در این دوران ما را بسیار اذیت کرد و تعاملات ما به صورت جاده یکطرفه بود، همچنین فرصت های طلایی سرمایه گذاری از دست می رفت.

گلچین همچنین گفت: در دوران بعد از تحریم ها، گروه ها و شرکت هایی با نام بخش خصوصی اما در قالب شبکه های مزین به رانت دولتی متولد شدند تا اندک آبروی بخش خصوصی در نزد بدنه وزارت نفت متزلزل شود. ما به منتقدان محض برجام می گوییم که باید از آن حمایت کنیم.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه موفقیت های ما در بخش بالادست وزارت نفت در دوران تحریم قابل تشکر کرد، اعلام کرد:  سرعت تأثیرگذاری برجام در بدنه میان دستی و پایان دستی نفت نیز قابل مشهود است و مجموعه بخش خصوصی نیز از این فرصت ها استفاده کرده و برنامه ریزی انجام داده است که می توان به حضور در نمایشگاه های بین المللی، اجرا و مدیریت همایش های مختلف و امضای تفاهم نامه های مختلف اشاره کرد.

۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۴۰
تعداد بازدید : ۷۹۲