ایران تولیدکننده و صادرکننده بیودیزل می‌شود

ایران تولیدکننده و صادرکننده بیودیزل می‌شود
کمتر از دو هفته دیگر با افتتاح اولین پالایشگاه تولید بیودیزل در منطقه، ایران به جمع تولیدکنندگان و صادرکنندگان این سوخت سبز می‌پیوندد.
علی عرب‌زاده ـ مدیرعامل شرکت پالایشگاه‌ فرآورده‌های سبز ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به اینکه قرار بود این پالایشگاه یک ماه پیش افتتاح شود، علت تاخیر را اختلال در تامین مواد اولیه عنوان کرد و از افتتاح پالایشگاه‌ فرآورده‌های سبز تا کمتر از 10 روز دیگر خبر داد.

 

به گفته‌ او ظرفیت تولید بیودیزل این پالایشگاه 600 تن در روز خواهد بود که البته در ابتدا با ظرفیتی پایین‌تر از این رقم پالایشگاه راه‌اندازی خواهد شد.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا وزارت نفت خریدار بیودیزل تولید شده است یا نه؟ گفت: با وزارت نفت مکاتباتی داشته‌ایم و این مکاتبات ادامه خواهد داشت، اما در حال حاضر طبق برنامه، بیودیزل تولیدی را صادر خواهیم کرد.

 

عرب‌زاده با اشاره به این‌که کشورهای پاکستان و افغانستان برای واردات بیودیزل این پالایشگاه قرار‌داد واردات بسته‌اند، اظهار کرد: افتخار ما این است که این سوخت سبز را به قرارداد داخلی بدهیم تا برای مردم ایران کاهش آلودگی هوا را به همراه بیاورد.

 

البته وی پیش‌بینی کرد که نظر وزارت نفت به عنوان خریدار ایرانی نسبت به عرضه‌ بیودیزل در کشور مثبت است و طولانی‌ شدن روند مذاکرات، به دلیل روند اداری در این وزارتخانه است.

 

به گفته‌ مدیرعامل شرکت پالایشگاه‌ فرآورده‌های سبز، صادرات بیودیزل تولیدی این پالایشگاه دوسه روز بعد از راه‌اندازی پالایشگاه به پاکستان و افغانستان آغاز می‌شود.

 

او با بیان این‌که گازوئیل تولید کشور دارای 1000 پی.پی.ام گوگرد است، گفت: گوگرد بیودیزل تولید این پالایشگاه 130 برابر کمتر از سوخت‌های فسیلی تولید کشور است و در صورت استفاده از بیودیزل در اتوبوس‌های تهران 30 درصد آلودگی هوا که گازوئیل‌ تولید می‌کند، طی 24 ساعت کاهش خواهد یافت.

 

وی با اشاره به این‌که از بیودیزل هم به‌عنوان مکمل و هم جایگزینی سوخت فسیلی می‌توان استفاده کرد، خاطرنشان کرد: برای استفاده از این نوع سوخت به تغییر در موتور خودرو نیازی وجود ندارد.

 

عرب‌زاده با اشاره به این که چندی پیش مکمل بنزین این پالایشگاه نیز به تولید رسید، گفت: ‌در صورت استفاده از این مکمل، می‌توان سه تا شش میلیون لیتر مصرف بنزین کشور را کاهش داد. علاوه بر این، استفاده از این مکمل موجب روان‌سازی موتور خودرو و کاهش آلودگی هوا می‌شود.

 

وی با اشاره به این که 1900 گونه دانه گیاهی و پسماند روغن‌های خوراکی خانگی خوراک این پالایشگاه را تشکیل می‌دهد، گفت: روزانه در ایران بیش از یک میلیون لیتر روغن خوراکی دور ریخته می‌شود که آثار منفی بیولوژیکی به همراه دارد.

 

عرب‌زاده با تاکید بر این‌که فرآورده‌های این پالایشگاه مجوز محیط زیست و سایر سازمان‌های مربوط را کسب کرده است، گفت: در کشورهای آمریکایی و اروپایی از سوخت‌ پاک به عنوان مکمل و جایگزین سوخت‌های فسیلی استفاده می‌شود و به همین دلیل هم آلودگی هوا به آن شکل که در ایران وجود دارد، نیست.

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۲۲
تعداد بازدید : ۱,۰۵۸