راه اندازی دستگاه FNCT در آزمایشگاه کنترل کیفیت پتروشیمی جم

راه اندازی دستگاه FNCT در آزمایشگاه کنترل کیفیت پتروشیمی جم
دستگاه FNCT) Full Notch Creep Test) با حضور کارشناس شرکت آلمانی IPT در آزمایشگاه کنترل کیفیت شرکت پتروشیمی جم نصب و راه اندازی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت پتروشیمی جم، رئیس آزمایشگاه کنترل کیفیت پتروشیمی جم با اعلام این خبر اظهار داشت: با حضور کارشناس شرکت آلمانی IPT در آزمایشگاه پلیمر پتروشیمی جم دستگاه FNCT ( Full Notch Creep Test) نصب و راه اندازی شد.

خسرو ولی اقبال با اشاره به حضور موثر کارشناس شرکت آلمانی IPT تاکید کرد: به مدت سه روز با حضور کارشناس آلمانی آموزش های تخصصی برای راهبری، سرویس و نگهداری بهینه دستگاه مذکور به کارشناسان آزمایشگاه منتقل گردید. 

وی در ادامه گفت: این دستگاه محصول شرکت آلمانی IPT سازنده تجهیزات تخصصی آنالیز های پلیمر می باشد که با هزینه های حدود نود هزار یورو تهیه شده است. 

ولی اقبال با بیان قابلیت دستگاه FNCT و اهمیت آن در شرکت پتروشیمی جم تصریح کرد: این دستگاه برای آنالیز تایپ پلی اتیلن سنگین بویژه گریدهای مهندسی نظیر گریدPE 100 و گریدهای بادی نظیر BL4 و سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

رئیس آزمایشگاه کنترل کیفیت پتروشیمی جم در ادامه افزود: این دستگاه به صورت کامل الزامات قید شده در استاندارد ISO16770:2004 را پوشش داده و در ارزیابی عملکرد مواد پلی اتیلن سنگین در مدت زمان های طولانی (Long-term Service life) مورد وثوقترین آنالیز برای متخصصین علوم پلیمری می باشد.

این مقام مسئول اطلاعات فنی آزمون FNCT را چنین عنوان کرد: آزمون Full Notch Creep برای اندازه گیری میزان مقاومت در برابر رشد ترک ناشی از تنش های مکانیکی، حرارتی و شیمیایی Stress Crack Resistance)) پلی اتیلن ها طراحی شده است.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: آزمون مذکور بر روی نمونه های میله ای با سطح مقطع مربعی که در وسط هر چهار وجه آن شکاف هایی با عمق یکسان ایجاد شده است انجام می گیرد. حداکثر شش نمونه از ماده، تهیه شده به روش قالبگیری فشاری، در داخل حمام های سیال مستقل با دمای معین تحت تنش کششی ثابت قرار می گیرند، این سیال محتوی غلظت معینی از دترجان هایی است که موجب تسریع ایجاد ترک در نمونه ها می گردد و زمان تا شکست brittle نمونه ثبت می گردد و پس از عبور از یک آستانه  زمانی معین یا شکست تمام نمونه ها آزمایش به پایان رسیده و داده های حاصله تحلیل می شوند.

۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ۱۱:۴۴
تعداد بازدید : ۹۵۴