کمیته ویژه صادرات به بازارهای چین تشکیل شد

کمیته ویژه صادرات به بازارهای چین تشکیل شد
رییس کل سازمان توسعه تجارت از تشکیل کمیته ویژه صادرات به بازارهای چین بر اساس مصوبات نشست روز جاری کار گروه توسعه تجارت خبر داد. 'حمید صافدل' روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، بر ضرورت توسعه همکاری ها با چین به عنوان شریک استراتژیک و لزوم تغییر نگاه به این کشور به عنوان یک بازار صرفا صادرکننده کالا به ایران و تغییر آن به یک بازار هدف برای کالاهای صادراتی کشورمان تاکید کرد.

وی با اشاره به شکل گیری طبقه جدیدی از جمعیت یک میلیارد و 375 میلیون نفری چین که حدود 200 میلیون نفر از آنان با درآمد سرانه بالا هستند، گفت: این کشور بازار هدف مناسبی برای صادرات کالای ایران با ارزش افزوده بالا از جمله فرش، صنایع دستی، سنگ های قیمتی، کالاهای صنعتی و های تک است.

از نظر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تدابیر در پیش گرفته شده، می توان سهم صادرات ایران به کشور چین را به چندین برابر ظرفیت فعلی افزایش داد.

وی به مصوبات کار گروه توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: بر اساس تصمیم گیری این کار گروه، مقرر شد تا نگاهی بلند مدت به توسعه همکاری ها با چین با محوریت توسعه صادرات و مدیریت واردات کالاهای وارداتی داشت.

نشست کار گروه توسعه تجارت روز جاری به ریاست 'محمد صادق مفتح ' قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت، نمایندگان دستگاه های ذیربط و فعالان بخش خصوصی در ساختمان مرکزی وزارت صنعت برگزار شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، جذب سرمایه گذاری از چین و مطالعه مسیر شرکت های تجاری و اقتصادی را از دیگر موضوعات مورد توجه در این کمیته برشمرد.

وی ادامه داد: با توجه به ضرورت هماهنگی با بازارهای پیرامونی از جمله عراق و ارمنستان مقرر شد نسبت به تشکیل کمیته همکاری بازرگانی میان ایران - چین - عراق و همچنین کمیته ای دیگر تحت عنوان همکاری های ایران - چین - ارمنستان نسبت به مدیریت و افزایش همکاری های تجاری اقدام شود.

وی تصریح کرد: در این جلسه همچنین قرار شد، به منظور افزایش اعتبارسنجی تجار ایران و چین در یک پلتفرم مشترک و با استفاده از الگوهای اعتبارسنجی خریداران چینی که در حال حاضر در صندوق ضمانت صادرات اجرا می شود، زمینه توسعه همکاری های بیشتر با اعتبارسنجی تجاری هر دو کشور مورد توجه قرار می گیرد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به تنوع نیاز و تفاوت بازارهای چین در استان های مختلف گفت: در این جلسه قرار شد متناسب با نیاز منطقه ای بازار چین برنامه های توسعه ای به تفکیک هر استان مورد مطالعه و دقت نظر قرار گیرد.

وی افزود: ضرورت هماهنگی کلیه دستگاه ها برای ورود به بازار چین و جلوگیری از تداخل های غیر ضرور در حوزه های اعزام و پذیرش هیات ها و نیز برگزاری نمایشگاه ها، محور مهم دیگری بود که در دستور کار جلسه قرار گرفت.

ماخذ: ایرنا

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۲۶
تعداد بازدید : ۸۳۷