پتروشیمی پیشتاز کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: انتظارهای محیط زیستی از صنعت پتروشیمی بسیار بالاست و رفع انتشارگازهای گلخانه ای، مدیریت پسماند و اصلاح فرآیندهای تولید و کنترل آلایندگی ها نیازمند راهکارهای جدید است.
معصومه ابتکارمعاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت ازمحیط زیست درگفتگو با خبرنگار نیپنا، گام های شرکت ملی صنایع پتروشیمی را در زمینه صیانت از محیط زیست به ویژه کاهش گازهای گلخانه ای موثر ارزیابی کرد و افزود:خوشبختانه از سوی شرکت های پتروشیمی گام‌های موثری برداشته شده است و کار در این عرصه فراوان بوده اما مشکلات زیادی نیز وجود دارد.
توسعه سبز با فناوری های نوین
رییس سازمان حفاظت از محیط زیست اظهار کرد: تلاش داریم در حوزه‌های نفت و پتروشیمی توسعه سبز داشته باشیم یعنی توسعه باید منهای آلودگی و تخریب محیط زیست باشد که لازمه آن هزینه کردن و سرمایه‌گذاری در استفاده از تکنولوژی‌های نوین و فناوری های جدیدی است که در کشور و سطح دنیا وجود دارد. از این طریق می توانیم روند رشد و توسعه در عرصه های اقتصادی را با کاهش آلودگی هوا، کنترل و جمع آوری پساب های شیمیایی و صنعتی همگام سازیم. مسئله پسماندهای صنعتی و ویژه را به حداقل رسانده و فرآیند تولید در عرصه صنعت را  به فرایند سبز و رو به رشد تبدیل کنیم.
وی افزود: رعایت فرآیند سبز می‌تواند در امر ایجاد اشتغال نیز یاری رسان بوده و رونق دهنده صنعت باشد طرح مکانیسم توسعه هوای پاک سی دی ام یک نمونه خوب و موفق از سرمایه‌گذاری در این زمینه است.
ورود سازمان محیط زیست به قراردادهای نفتی
معاون رییس جمهور در امور محیط زیست در مورد مصوبه مجلس مبنی بر اختصاص 3 درصد از مبلغ همه قراردادهای نفتی به طرح های محیط زیستی گفت: مجلس مصوب کرده است که در تمام قراردادهای نفتی ۳ درصد از مبلغ قرارداد برای هزینه‌های زیست‌محیطی پیش‌بینی شود که زیر نظر سازمان حفاظت از محیط زیست باید هزینه شده و سازمان باید هزینه ها و اثربخشی لازم آن طرح‌ها را تایید کند. یعنی سه درصد از قراردادهای نفتی بر اساس ممیزی های محیط زیست باید صرف شود و باید از سازمان استعلام شود.
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ ۱۶:۴۸
تعداد بازدید : ۷۲۸