یک سال دیگر به فرصت‌سوزی هندی‌ها در "فرزادB" اضافه شد

تنها نتیجه مذاکرات وزارت نفت ایران با شرکت‌های هندی در سال ۹۵ برای آغاز توسعه میدان گازی فرزادB اضافه‌شدن یک سال دیگر به تأخیرها و فرصت‌سوزی هندی روی این میدان مشترک بوده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در حالی که عربستان از مخزن مشترک "فرزاد B" تولید گاز دارد، ایران هنوز فعالیت‌های عملی برای توسعه این میدان مشترک را آغاز نکرده است.

در سمت ایران امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به سال 2000 میلادی بازمی‌گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

در طول 17 سال اخیر، بارها در خصوص توسعه این میدان با شرکت‌های هندی مذاکره شده اما سالها تعلل ایران تا امروز فقط به عقب‌افتادگی ایران در برداشت از این مخزن مشترک گازی منجر شده است.

در حالی که سال 95 به روزهای پایانی خود می‌رسد، هنوز دو طرف ایرانی و هندی روی مسائل مالی و فنی به توافق نرسیده‌اند و حتی این احتمال وجود دارد که سالها مذاکره با شرکت‌های هندی بدون نتیجه به پایان برسد. تنها نتیجه مذاکرات وزارت نفت ایران با شرکت‌های هندی در سال 95 برای آغاز توسعه میدان گازی فرزاد B، اضافه شدن یک سال دیگر به تأخیرها و فرصت‌سوزی هندی روی این میدان مشترک بوده است.

میزان ذخایر درجای گاز در میدان مشترک فرزاد B بالغ بر 18 تریلیون و 750 میلیارد فوت‌مکعب برآورد شده است.

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۲۶
تعداد بازدید : ۸۳۵