سکوت مسئولان در قبال انحلال شرکت صادرات گاز و ابهام در قراردادها

سکوت مسئولان در قبال انحلال شرکت صادرات گاز و ابهام در قراردادها
نزدیک به یک ماه از انحلال شرکت صادرات گاز ایران توسط مجمع عمومی شرکت ملی نفت می گذرد اما هنوز تکلیف وظایف این شرکت منحله و قراردادهای گازی در دست امضا مشخص نیست و مسئولان شرکت ملی گاز هم اظهار نظری نمی کنند.
گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نزدیک به یک ماه است که با حکم مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران دیگر شرکتی با نام "صادرات گاز ایران" وجود خارجی ندارد و به طور کلی این شرکت منحل شده است.

بر اساس این مصوبه مقرر شده است تا وظایف مربوط به صادرات ال ان جی توسط شرکت ملی نفت ایران و صادرات گاز طبیعی و آنچه که مربوط به خطوط لوله می شود برعهده معاونت بازرگانی شرکت ملی گاز باشد.

پیش از انتشار این گزارش بارها صاحبنظران در خصوص جداسازی این دو از یکدیگر انتقادهایی را مطرح کرده و در خبرها و گزارش های متعددی به آن پرداخته شده است.

آنچه که باید یاداوری کرد این موضوع است که پیش از انحلال شرکت صادرات گاز قرار بود براساس مصوبه وزارت نفت در زمان وزارت سید مسعود میرکاظمی وظایف حاکمیتی شرکت صادرات گاز ایران در قالب یک معاونت به نام "امور بین الملل شرکت ملی گاز" به شرکت ملی گاز و وظایف تصدی گری آن نیز به بخش خصوصی واگذار شود که براساس اطلاعات کسب شده امور مربوط به واگذاری این شرکت در جلسات منظمی با حضور مسئولان سازمان خصوصی سازی و شرکت ملی گاز در حال برگزاری و پیگیری بود.

متاسفانه اقدام مجمع عمومی شرکت ملی نفت ایران، واگذاری شرکت صادرات گاز ایران را از روال عادی خارج و مشکلاتی را برای قراردادهای آتی این شرکت و حتی کارمندان آن فراهم آورد.

همانطور که در گذشته نیز اعلام شده است ایران درآستانه امضای 3 قرارداد جدید صادرات گاز است که این انحلال رخ داد و نگرانی هایی را ایجاد کرد.

به نظر می رود پس از گذشت نزدیک به یک ماه از این انحلال این انتظار بی جا نباشد تا مسئولان شرکت ملی گاز ایران نیز در اینباره اظهار نظر رسمی کنند و آینده این قرار دادها و قرار دادهای گذشته ای را که منعقد کرده اند را مشخص کنند زیرا همانطور که در اخبار روزهای گذشته منتشر شده است مسئولان برخی از کشورهای وارد کننده گاز ایران از انحلال شرکت صادرات گاز ایران ابراز تعجب و نگرانی کرده اند.

پیگیری های خبرنگار فارس حاکی از آن است که مسئولان شرکت ملی گاز در حال رایزنی و برگزاری جلساتی هستند تا تکلیف معاونت امور بین الملل گاز، وظایف محوله به این معاونت و همچنین تکلیف کارکنان شرکت صادرات گاز ایران هر چه زودتر مشخص شود ولی فعلا تصمیم به سکوت گرفته اند و از اظهار نظر خودداری می کنند.

گزارش خبرنگار فارس در پایان اضافه می کند هم اکنون مدیر عامل شرکت ملی گاز مشاوری با عنوان "بین الملل شرکت ملی گاز" دارد اما وظایف این سمت تنها در حد مشاور بوده وسمت اجرایی ندارد.

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۳۱
تعداد بازدید : ۹۳۲