قیمت «پلی پروپیلن» ایرانی بعد از تعطیلات نوروز افزایش می یابد

پتروتحلیل- با توجه به تعطیلات نوروز در ایران از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ مارس، بازیکنان بازار ترکیه از قطع جریان ارسال مواد پتروشیمی به این کشور خبر دادند.

به گزارش «پتروتحلیل»، ایران به عنوان یکی از منابع مهم صادرات پلیمر به ویژه پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استایرن به شمار می رود.

بازیکنان بازار پلی پروپیلن به این نکته اشاره می کنند که دسترسی به پلی پروپیلن ایران در طول ماه های اخیر مشکل ساز بوده است، از سوی دیگر حمل و نقل نیز با توجه به نزدیکی به نوروز، کند شده است.

این در حالی است که نرخ حمل و نقل از ایران به ترکیه از نیمه دوم فوریه به تدریج در حال افزایش بوده است و بازیکنان بازار پلی پروپیلن انتظار ندارند تا ماه آوریل، تامین این کالا به سادگی انجام شود. یک تاجر گزارش داده است؛ یک تولیدکننده پلی پروپیلن فیبر ایران محموله های خود را بعد از تعطیلات با ۴۰ دلار در هر تن افزایش به مقصد ترکیه حمل خواهد کرد.

محموله های پلی اتیلن ایران محدود نمی شود

این در حالی است که به نظر می رسد مشکلات حمل و نقل تاثیر کمتری بر بازار پلی اتیلن داشته باشد؛ چرا که این محموله های پلی اتیلن ایرانی در انبارها موجود است، به خصوص پلی اتیلن سنگین. یک تاجر گفت: پلی اتیلن سنگین ایران به راحتی در بازارهای محلی یافت می شود، برخلاف پلی اتیلن سبک خطی که نسبتا محدود است.

یک تاجر دیگر گفته است: تا آنجا که ما می شنویم، برخی از مواد ایران تا پیش از تعطیلات ارسال می شوند و از این رو انتظار نداریم که برای محموله های پلی اتیلن محدودیت ایجاد شود.

توقف ارسال محموله های پلی استایرن ایران به ترکیه/ افزایش قیمت ها برای پایان ماه

اما در بازار پلی استایرن، خریداران گزارش می دهند که  ارسال محموله های ایرانی در هفته جاری به ترکیه متوقف شده است. این در حالی است که دسترسی به پلی استایرن مقاوم ایرانی در هفته های اخیر کاهش یافته بود. پلی استایرن معمولی هم کافی نیست. معامله گران گزارش دادند که منابع پلی استایرن ایران،  افزایشی جزیی پس از افزایش بزرگ فوریه خود برای محموله های صادر شده در پایان ماه اعمال کرده اند. میزان افزایش قیمت ها در محدوده ۱۵ تا ۲۰ دلار در هر تن بوده است.

حجم صادرات پلیمرهای ایرانی به ترکیه در ماه ژانویه

ترکیه در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ یکی از سه کشوری بود که بیشترین واردات پلیمر را از ایران داشته است، در این ماه ۱۱۰۰ تن پلی پروپیلن نساجی و ۲۳۰۰ تن پلی استایرن ایرانی به این کشور وارد شده است. البته واردات پلی اتیلن ایرانی به این کشور کمی بالاتر بوده است، ۷۶۰۰ تن پلی اتیلن سنگین و ۶۰۰۰ تن پلی اتیلن سبک در طول ماه اول سال میلادی به این کشور وارد شده است. به این ترتیب ایران دومین تامین کننده این دو محصول در ژانویه برای ترکیه به شمار می رود.

۲۲ اسفند ۱۳۹۵ ۱۳:۵۵
تعداد بازدید : ۷۶۲