سودده‌ترین شرکت حفاری خاورمیانه در ایران/افزایش تقاضای خارجی‌ها از ایران برای حفاری

سودده‌ترین شرکت حفاری خاورمیانه در ایران/افزایش تقاضای خارجی‌ها از ایران برای حفاری
مدیرعامل حفاری شمال با بیان اینکه درخواست‌هایی از عراق، سنگاپور، قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه برای انجام عملیات حفاری به دست ما می‌رسد گفت: سودده ترین شرکت حفاری خاورمیانه یک شرکت ایرانی است.
هدایت‌الله خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، گفت: دستگاه 3 هزار اسب بخاری سحر یک را برای اولین بار بعد از 28 سال وارد کشور کردیم اما ظاهرا به جای تشکر بعضی خشنود نشدند که ما این دستگاه را ارزان خریده‌ایم.

وی با تاکید اینکه به هر حال وقتی شما بطور مستقیم و سالم خرید کنید می‌توانید ارزان‌تر بخرید، افزود: خوشبختانه قراردادی نیز با پتروپارس بستیم و در فرزاد A که با عربستان مشترک است با این دکل حفاری می‌کنیم که در عمق 2 هزار متری مشغول حفاری هستیم.

*هجوم بی‌ضابطه خریداران ایرانی دکل حفاری به بازارهای شرق آسیا

مدیرعامل حفاری شمال با بیان اینکه یک دکل حفاری در حال ساخت دیگر در چین داریم که آن را 5 ماه دیگر دریافت می‌کنیم، گفت: متأسفانه با هجوم بی‌ضابطه خریداران ایران برای خرید دکل حفاری دریایی، بازار خراب شده و بعضا دستگاه‌های ضعیف و با توان کم را با قیمت 30 تا 40 درصد بیش از قیمت سحر خریداری می‌کنند که باعث خراب شدن بازار شده است.

خادمی توضیح داد: کافی است یک کشور به کشور دیگری کالای بزرگی را به قیمت بالایی بفروشد دیگر بقیه شرکت‌ها از آن قیمت پایین نمی‌آیند چرا که زیر سؤال می‌روند که چرا با قیمت‌های متفاوت این کالا به فروش رسیده است.

وی در ادامه گفت: دکل خشکی‌ ما که در هندیجان برای نفت فلات قاره حفاری می‌کرد به خارک منتقل شد و در خارک باز هم برای فلات قاره حفاری می‌کنیم.

مدیرعامل حفاری شمال اضافه کرد: 9 دستگاه حفاری خشکی ما نیز برای نفت مناطق مرکزی در سرتاسر ایران از فارس و خوزستان تا ایلام و کرمانشاه و خراسان حفاری می‌کند.

*ورود 10 دکل خشکی و 5 دکل دریایی جدید به ناوگان حفاری کشور

وی افزود: ماه گذشته در چین قرارداد خرید 10 دستگاه دکل حفاری خشکی و 4 دستگاه دکل حفاری دریایی را تقریبا نهایی کردیم و در حال بررسی روش پرداخت پول آن هستیم.

خادمی اظهار داشت: بعداز آن نیز در سفری به سنگاپور برای خرید یک دستگاه دکل حفاری دریایی و یک دکل حفاری خشکی 3 هزار اسب بخاری اقدام کردیم که خوشبختانه این دستگاه حفاری 3 هزار اسب بخاری را به قیمت 143 میلیون دلار خریداری کردیم که یک خرید استثنایی از نظر کیفیت و قیمت است که تاکنون اتفاق نیفتاده و بعد از این نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی اضافه کرد: ما دستگاه حفاری دریایی 3 هزار اسب بخاری را 143 میلیون دلار خریداری کردیم در حالی که دیگر شرکت‌ها دستگاه‌های 2 هزار اسب بخاری را با قیمت‌های بالاتر خریداری کردند.

مدیرعامل حفاری شمال با بیان اینکه اگر انتقال پول ما به موقع انجام شود دکل خریداری شده در سنگاپور ظرف 2 ماه آینده به ایران منتقل می‌شود، گفت: برای خرید یک دستگاه دکل حفاری دریایی دیگر نیز وارد مذاکره شده‌ایم و بعد از پایان مجمع عمومی شرکت دوباره برای مذاکره اقدام خواهیم کرد.

وی افزود: در حال حاضر در بخش دریایی بزرگترین ناوگان دکل حفاری در کشور با 4 دکل در اختیار حفاری شمال است و ضمن اینکه حفاری شمال تنها شرکت ایرانی فعال در حفاری در خارج از کشور است.

*درخواست‌های عراق، سنگاپور و قزاقستان برای ارجاع پروژه به حفاران ایرانی

خادمی اظهار داشت: در ترکمنستان تاکنون 33 حلقه چاه حفاری کرده‌ایم و درآمد خوبی که سالیانه بالغ بر 61 میلیون دلار می‌شود نصیب این شرکت شده است و این پروژه هنوز ادامه دارد.

وی با بیان اینکه فعلا پروژه‌ دیگری در خارج ازکشور نداریم، اضافه کرد: کارفرمای ما تقاضای زیادی ارائه می‌کند اما چون خزر یک دریایی بسته است، نمی‌توان دکلی را خرید و وارد آن کرد که این مسئله کار را سخت می‌کند.

وی تصریح کرد: در عین حال درخواست‌های متعدد دیگری به دلیل فعالیت بین‌المللی به حفاری شمال ارائه می‌شود اما امکانات ما محدود است.

مدیرعامل حفاری شمال با بیان اینکه این درخواست‌ها از عراق، سنگاپور، قزاقستان و دیگر کشورهای آسیای میانه و خاورمیانه به ما ارائه می‌شود، گفت: اما امکانات ما اجازه اجابت این تقاضاها را نمی‌دهد؛ بانک‌ها نیز تسهیلاتی به ما ارائه نمی‌کنند و ما در گرفتن طلب‌هایمان از کارفرما مشکلات قابل توجهی داریم.

*تبدیل تقاضای 40 دکل حفاری ایران به 400 دستگاه در بازار چین

وی در ادامه تاکید کرد: اگر اراده کافی وجود داشته باشد امکان ساخت انواع دکل‌های حفاری در ایران وجود دارد اما چون در ایران این دکل‌ها ساخته نمی‌شوند ما مجبوریم برای تأمین دکل به سمت چینی‌ها برویم.

وی تصریح کرد: در این شرایط از یک سو چینی‌ها از موقعیت‌ها به بهترین نحو استفاده می‌کنند و از طرف دیگر در کشور ما به درستی برای خریدها برنامه‌ریزی نمی‌کنیم.

خادمی اظهار داشت: وقتی ما می‌دانیم مثلا به 40 دستگاه حفاری در کشور نیاز داریم باید کارگروهی تشکیل شود و هر کس به دکل نیاز دارد از طریق آن اقدام کند اما وقتی چنین کار گروهی وجود ندارد اعلام نیاز وزارت نفت به 40 دستگاه حفاری در بازار خارج به 400 دستگاه تبدیل می‌شود چون هر یک از خریداران اعلام می‌کند 30 یا 40 دکل را خریداری می‌کند؛ چینی‌ها هم این تقاضا را با هم جمع می‌کنند و جنس ارزان قیمت خود را با قیمت بسیار بالاتر ارائه می‌کند

*یک شرکت ایرانی سودده ترین شرکت حفاری خاورمیانه

وی در ادامه گفت: حفاری شمال تنها شرکت سودده حفاری در ایران است و در خاورمیانه نیز حفاری شمال سودده‌ترین شرکت حفاری بوده است چنانکه میانگین سودآوری حفاری شمال در 3 سال گذشته 43 درصد بوده است.

خادمی اضافه کرد: شاید کارفرما یا شرکت‌های دولتی کمتر توجه کنند اما به عنوان یک شرکت بخش خصوصی، حسابرسی تک تک مخارج ما را با دقت کنترل می‌کند چنانکه به عنوان مثال ما با آجیپ در فاز 4 و 5 پارس جنوبی کار کردیم و برای این شرکت مهم بود که ما چقدر زمان برای بستن یک لوله صرف می‌کنیم یا زمانی که لوله خارج را وارد چاه می‌کنیم چقدر است.

۸ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۳۴
تعداد بازدید : ۸۶۴