آغاز جمع آوری ۸۰۰ تن گاز اسیدی از فلرهای اهواز با ۳ سال تأخیر

با وجود تأخیری حدود ۳ سال، تکمیل و بهره برداری فاز دوم طرح آماک، دستاورد بزرگی است که مهمترین نتیجه آن در وهله اول کاهش آلودگی هوای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز و در وهله دوم، تولید محصولات پتروشیمی از گازی است که تا امروز سوزانده می شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از علل آلودگی هوای اهواز و دیگر شهرهای استان خوزستان، سوختن گازهای همراه نفت در فلرهای تأسیسات میادین نفتی است. از اینرو، طرحی در سال 79 به منظور جمع آوری گازهای همراه با هدف جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت لایه بنگستان میادین نفتی اهواز، آب تیمور، منصوری، کوپال و مارون به نام طرح آماک تعریف شد. موقعیت جغرافیایی این طرح در استان خوزستان در محدوده شهرهای اهواز، رامهرمز، شادگان و بندر امام خمینی قرار داشت و اجرای آن در دو فاز در دستور کار قرار گرفت.

در فاز نخست که در سال 88 به بهره برداری رسید، جمع آوری 241 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت از فلرها محقق شد. بخشی از این گاز، با احداث ایستگاه های اهواز 1، اهواز 2، اهواز 3 ، منصوری، مارون 3، کوپال، آب تیمور و پالایشگاه شیرین سازی راه اندازی و 280 کیلومتر خطوط لوله جریانی و حدود 100 کیلومتر خطوط انتقال نیرو و چندین پست برق، به  گاز شیرین تبدیل شده و به شبکه سراسری گاز تزریق می شود و بخشی دیگر در فاصله 25 کیلومتری شهر اهواز، به فلرها فرستاده می شود.

فاز دوم طرح آماک به منظور جمع آوری 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی (معادل 800 تن در روز) از سال 88 در دستور کار قرار گرفت. این میزان گاز اسیدی که سوختن آن در فلرها، آلودگی بسیاری برای هوای استان خوزستان به خصوص شهرهای اهواز و شادگان به همراه داشت، قرار بود با بهره برداری کامل از این طرح در پایان سال 92جمع آوری شده و دیگر شاهد سوختن آن نباشیم؛ اما این مهم محقق نشد.

وعده بعدی توقف سوختن گازهای اسیدی اهواز و حومه آن در شهریورماه 94 داده شد که قرار بود در آینده ای نزدیک شاهد توقف سوختن 800 تن در روز گاز اسیدی در این منطقه باشیم؛ اما باز هم خبری از بهره برداری از این طرح نشد. نکته جالب توجه اینجاست که در شهریورماه 94، میزان پیشرفت فیزیکی این طرح در مرز 98 درصدی عنوان شده بود.

در حالی که به روزهای پایانی دولت نزدیک می شویم، رئیس جمهوری در تاریخ پنجم اسفندماه در سفر به  خوزستان از محل اجرای این طرح بازدید کرد و بر بهره برداری سریع‌تر از آن تأکید کرد. شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز که مجری این طرح است، از مراحل نهایی تکمیل و راه اندازی این طرح به منظور جمع آوری 18 میلیون فوت مکعب گاز اسیدی، توقف سوختن آن و ارسال این گاز به مجتمع پتروشیمی رازی برای تبدیل به محصولاتی با ارزش افزوده، خبر داد.

در نهایت سه روز پیش در تاریخ 22 اسفند 95 وزارت نفت از آغاز طرح جمع آوری گازهای اسیدی همراه نفت در اهواز و حومه آن خبر داد. به عبارتی برای تکمیل 2 درصد باقی مانده فاز دوم طرح آماک، شرکت مهندسی و توسعه نفت حدود 18 ماه زمان صرف کرد و در تمام این مدت، مردم اهواز، شادگان و ... گاز اسیدی سوزانده شده در هوا را تنفس می کردند.

با وجود تأخیری حدود 3 سال در بهره برداری از این طرح، تکمیل و بهره برداری آن، دستاورد بزرگی است که مهمترین نتیجه آن در وهله اول کاهش آلودگی هوای خوزستان به خصوص کلانشهر اهواز و در وهله دوم، تولید محصولات پتروشیمی از گازی است که تا امروز سوزانده می شد.

۲۵ اسفند ۱۳۹۵ ۰۹:۵۱
تعداد بازدید : ۸۶۹