همکاری های ایران و آذربایجان در حوزه انرژی گسترش می یابد

همکاری های ایران و آذربایجان در حوزه انرژی گسترش می یابد
دکتر سید مسعود میرکاظمی، رئیس اوپک، صبح امروز (چهارشنبه 22 دی ماه) با هدف مذاکره با مقامات آذربایجان در خصوص گسترش همکاری های فی مابین در حوزه انرژی و مدیریت انرژی در سطح بین الملل به باکو پایتخت جمهوری آذربایجان سفر کرد.
رئیس اوپک در سفر یک روزه به باکو، با الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و دو طرف در باره توسعه روابط دو جانبه و همکاری بیشتر در پروژه های مشترک گفت و گو کردند.

بر پایه این گزارش، دیدار و گفت و گو با ناطق علی اف، وزیر صنعت و انرژی آذربایجان از دیگر برنامه های سفر وزیر نفت به این کشور است.

ایران و آذربایجان مناسبات گسترده ای در حوزه های مختلف دارند که سواپ گاز و بررسی مسیر عبوری آذربایجان برای صادرات گاز ایران به اروپا بخشی از این مناسبات دو کشور در حوزه انرژی است.

خرید و فروش گاز طبیعی با کشورهای همسایه یکی از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در زمینه انرژی است و هم اکنون ایران روزانه یک میلیون متر مکعب گاز از آذربایجان دریافت و آن را به جمهوری نخجوان سوآپ می کند.

بر اساس تفاهمنامه گازی میان ایران و آذربایجان، قرار است با افزایش ظرفیت خطوط لوله کنونی میان دو کشور، میزان کنونی سوآپ گاز در مرحله اول به روزانه 2.5 میلیون متر مکعب و در مرحله دوم به روزانه پنج میلیون متر مکعب برسد.

اصغر سهیلی پور مسئول پیگیری صادرات گاز ایران چندی پیش درگفت و گو با خبرنگار شانا از سفر تیم مذاکره کننده ایرانی برای خرید گاز به جمهوری آذربایجان تا پیش از پایان امسال خبر داده و اعلام کرده بود: قرار است با این کشور برای واردات سالانه یک میلیارد متر مکعب گاز مذاکره شود.

بر پایه این گزارش، قیمت گاز، مباحث فنی و مشخصات طبیعی گاز از جمله موضوعات مورد مذاکره میان دو کشور است.

جمهوری اسلامی ایران هم اکنون صادرات، واردات و سوآپ گاز را به ترتیب با کشورهای ترکیه، ترکمنستان، آذربایجان و جمهوری نخجوان انجام می دهد و مسئولان در تلاش هستند میزان تعاملات کنونی کشورمان با سایر کشورهای منطقه در زمینه تجارت گاز را افزایش دهند.

بر اساس آخرین اطلاعات، آذربایجان برای افزایش صادرات گاز به ایران، تعمیرات اساسی خط لوله مشترک میان دو کشور را آغاز کرده است.

احمد خالدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت و جواد اوجی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، وزیر نفت را در سفر یک روزه به باکو همراهی می کنند.

۲۳ دی ۱۳۸۹ ۱۰:۳۵
شانا |
تعداد بازدید : ۱,۲۰۹