سال 96 نقطه عطف جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد

سال 96 نقطه عطف جذب سرمایه‌گذار خارجی باشد
عضو هیات رییسه اتاق تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران»، دیدگاه‌های خود درباره الزامات تحقق شعار سال جدید را مطرح کرد.

عضو هیات رییسه اتاق تهران در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران»، دیدگاه‌های خود درباره الزامات تحقق شعار سال جدید را مطرح کرد. سیدحامد واحدی معتقد است که سال 96 باید نقطه عطفی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اقتصاد کشور باشد. وی نام‌گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشغال» را به فال نیک گرفته و یکی از مبانی تحقق شعار امسال را همدلی تمامی دستگاه‌ها برای جلب سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران داخلی می‌داند.

خزانه‌دار اتاق تهران در این گفت‌‌وگو تصریح کرد: اقتصاد ایران در سال جدید چشم به راه حل مشکلات بنیادین است. مسائلی که هم مردم را تحت فشار قرار داده و هم فعالان اقتصادی را نگران ساخته ‌است. خوشبختانه در ابتدای سال جدید رهبر معظم انقلاب با تأکید بر ادامه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با تمرکز بیشتر بر تولید داخلی و ایجاد اشتغال برای جوانان، راهبردی دقیق پیش پای اقتصاد کشور و بخصوص مدیران قرار دادند.
به گفته وی در حال حاضر به طور روشن همه می‌دانند که هدف چیست و برای دستیابی به آن چه باید کرد. شاید از این نظر ما در موقعیت بسیار متفاوتی نسبت به گذشته قرار گرفته‌ایم چراکه هم درد را می‌دانیم و هم درمان پیش روی ماست. اقتصاد مقاومتی سندی کارشناسی، علمی و مناسب با واقعیت‌های اقتصاد ایران است. در هنگام نگارش این سند، کارشناسان کارآزموده‌ای مشارکت داشتند که به طور دقیق نقاط حساس و بحرانی اقتصاد کشور را درک کرده ‌بودند.

این فعال اقتصادی با طرح این سؤال که چرا امروز و امسال برای اقتصاد حساس است؟ توضیح داد: موضوع بیکاری از شکل بحرانی اقتصادی خارج شده و به پدیده‌ای اجتماعی بدل شده‌است. 
واحدی ادامه داد: نرخ بیکاری 26 درصدی جوانان بین 15 تا 25 سال کشور نشان می‌دهد که تقریباً در هر خانواده ایرانی حداقل یک بیکار وجود دارد. اقتصاد ایران از تمام منابع خود برای دستیابی به رشد 6.8 درصدی بهره‌ برده ‌است درحالی که برای توسعه بیشتر به منابع بیشتری هم نیاز داریم و جای نگرانی است که خبری از این منابع نیست.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان کرد: اگر هم فروتنانه همین میزان رشد را بپذیریم، که البته غیرممکن است، باید قید رشد بیشتر را بزنیم؛ آنچه رخ می‌دهد یک چرخه «استیصال» است چراکه ما رشد بیشتر می‌خواهیم برای کار بیشتر. از طرف دیگر منابع نیاز داریم برای رشد بیشتر اما هیچ‌کدام از رشته‌های این زنجیر موجود نیست. بنابراین سال 96 باید نقطه عطفی در جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی باشد.
وی تاکید کرد: سرمایه‌گذار خارجی زمانی به بازار و اقتصاد ایران پا می‌گذارد که وضعیت محیط کسب وکار مساعد باشد و ثبات سیاسی و اقتصادی در کشور حاکم باشد. دیگر اینکه، فساد از اقتصاد ایران رفته ‌باشد. آنچه روشن است اینکه نیاز به سرمایه‌گذاری خارجی غیرقابل تکذیب و فراموشی است.

واحدی گفت: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود به موضوع ایجاد امنیت برای سرمایه‌گذاری اشاره کردند. در صورتی که مسئولان دولتی و نظام قضایی کشور به این رهنمود توجه کنند به طور حتم امکان مناسبی برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی و ایجاد انگیزه برای سرمایه‌گذاران داخلی ایجاد می‌شود که این اتفاق حداقل بخشی از بحران منابع را از بین می‌برد.
خزانه‌دار اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت یازدهم طی 4 سال گذشته اقدامات قابل تقدیری انجام داده که در صدر آنها توافق هسته‌ای و بهبود روابط خارجی است. خوشبختانه در پایان سال گذشته نیز موضوع توافق مالیاتی که به پیشنهاد و پیگیری اتاق بازرگانی تهران رخ داد، مشخص کرد که دولت همراه بخش خصوصی است. اما نیاز اقتصاد ایران بیش از اینهاست.


وی در پایان اظهار کرد: نباید فراموش کرد که تاکید رهبری بر موضوع اقتصاد مقاومتی نشان‌دهنده این است که امروز حل مشکلات اقتصاد ایران نه تنها یک خواسته بخشی یا تخصصی که مطالبه‌ای اجتماعی و ملی است. امید است که در سال 96 میان ارکان حاکمیتی کشور نیز وفاقی برای حل مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ایجاد شود.

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۴۳
تعداد بازدید : ۴۴۱