وزیر نفت در گفت و گو با «فرصت امروز» / چند قرارداد مهم نفتی به زودی امضا می شود

وزیر نفت در گفت و گو با «فرصت امروز» / چند قرارداد مهم نفتی به زودی امضا می شود
تلاش هایی برای توسعه بالادستی نفت در سال گذشته انجام شد به طوری که تفاهم نامه های متعددی در قالب HOA و MOU با شرکت های مطرح منعقد شد. در روزهای پایانی سال 95 نیز اخبار خوشی برای توسعه بالادستی صنعت نفت به خصوص بخش توسعه نفت شنیده شد؛ این خبرها چه مواردی است و چه زمانی محقق می شود؟

مهم ترین خبر در این صنعت برابری تولید ایران با قطر در پارس جنوبی است در بخش قراردادهای نفتی در قالب IPC نیز چند قرارداد مهم در دست است که باید تلاش کنیم به امضا برسد البته باید صبر کنیم.

جزییات بیشتری از این قراردادها ارائه نمی کنید؟

باید منتظر ماند در حال حاضر این چند قرارداد در دست اقدام است.

با لــغو تحریم ها، رایزنــی ها برای جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی آغاز شد که تا حدودی موفقیت آمیز بود. چشم انداز صنعت پتروشیمی در سال آخر دولت یازدهم را چگونه ارزیابی می کنید؟

خوشبختانه پتروشیمی به سمت خوبی در حال حرکت است و براساس برآورد های صورت گرفته کار در حال انجام است زیرا خوراک خوبی از طرق مختلف برای توسعه این صنعت تامین شده است. در کنار تامین خوراک برای پتروشیمی در فازهای مختلف پارس جنوبی، اتان زدایی فاز12 به تازگی در دستور کار قرار گرفته است، واحدهای متانول فعال هستند و واحدهای جی جی پی به زودی فعال می شوند در حقیقت چندین مجتمع نیز با تبدیل اتان به اتیلن خوراک سایر مجتمع ها را تامین می کنند از این رو به شخصه آینده پتروشیمی را بسیار درخشان می بینم البته اگر جریان عمومی کشور به سمت سازندگی و توسعه باشد. با این وجود باید همه تلاش کنند و جریان عمومی به سمت توسعه حفظ شود.

در بخش تولید گاز نیز شاهد توسعه در فازهای پارس جنوبی بودیم. بررسی عملکرد دولت یازدهم با دولت های گذشته در این بخش به چه صورت است؟

کل فازهایی که در دولت آقای خاتمی به مدار آمد، پنج فاز بود، ما پنج فاز نیمه تمام نیز به دولت بعد واگذار کردیم که این پنج فاز در دولت گذشته به اتمام رسید و فازهای دیگر تمام نشد، اما در 3.5 از عمر دولت یازدهم 11 فاز جدید به مدار آمده است و در حال حاضر 21 فاز در دست بهره برداری داریم که تا آخر سال جاری به 24 فاز افزایش خواهد یافت و تنها سه فاز باقی خواهد ماند. خوشبختانه تحول بزرگی در پارس جنوبی رخ داده است و تولید ایران از این میدان دو برابر شده است و انتظار داریم میزان برداشت ما از فازهای میدان پارس جنوبی با کشور قطر برابر شود.

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۷۵۰