بهار روابط نفتی ایران و روسیه؟

بهار روابط نفتی ایران و روسیه؟

دنیای اقتصاد: نوروز امسال برای صنعت نفت کشور با دید و بازدید با روس‌ها آغاز شد؛ دید و  بازدیدی در سطح روسای جمهور و برخی وزرا و مقام‌های ارشد که تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه‌ نفت و گاز به همراه داشت.


کاخ کرملین در مسکو جایی بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در آنجا به استقبال رئیس‌جمهوری کشورمان رفت تا به این ترتیب فصل جدیدی از همکاری‌ها در میان دو کشور گشوده شود. طی حضور دو روزه حسن روحانی و هیات همراه او در مسکو در حالی 14 سند همکاری میان مقام‌های ارشد دو کشور در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی، حقوقی، علمی و فرهنگی امضا شد که بخش نفت و گاز نیز بحث‌های مهمی را به خود اختصاص داد. به این ترتیب، یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و هلدینگ زمین‌شناسی روسیه (روس گیالوگیا) و همچنین یادداشت تفاهم همکاری میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت گازپروم روسیه در زمینه گاز، در حضور روسای جمهوری دو کشور امضا شد. بعد از لغو تحریم‌ها و در آذر سال گذشته، همزمان با حضور وزیر نفت روسیه در ایران برای امضای تفاهم‌نامه مطالعه دو میدان نفتی چشمه خوش‌ و چنگوله، الکساندر مدودف، معاون مدیرعامل شرکت گازپروم روسیه اعلام کرده بود: از حضور در طرح‌های بزرگ در صنعت گاز ایران حتی در صورتی‌که بسیار دشوار باشد استقبال می‌کنیم. حال به نظر می‌رسد تهران و مسکو به نتایج تازه‌تری در زمینه همکاری‌های نفتی و گازی با یکدیگر رسیده‌اند؛ نتایجی که پیام‌هایی برای دیگر علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران به همراه دارد.


اتحاد نفتی تهران-مسکو

بر این اساس، یک کارشناس مسائل نفتی در تحلیل سفر اخیر رئیس‌جمهور و وزیر نفت کشورمان به روسیه و تاکید دو طرف بر همکاری‌های بیشتر و طولانی‌مدت‌تر در زمینه نفت و گاز، در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: بحثی که حالا در دنیا وجود دارد «نبود شفافیت» است به این ترتیب تندروها در حالی در آمریکا و اروپا در حال قدرت گرفتن هستند که در کنار شعارهای عوام‌فریبانه خود، برنامه مشخصی برای سیاست‌های داخلی و خارجی ارائه نمی‌دهند و از دیگر سو به دنبال نفوذ بیشتر در منطقه و دامن زدن به اختلافات با ایران هستند. از نگاه محمود خاقانی، در شرایطی که دولت جدید آمریکا سعی داشت روسیه را علیه ایران با خود همراه کند، به نظر می‌رسد دولت‌های تهران و مسکو به این نتیجه رسیده‌اند که با یکدیگر طرحی مشترک تعریف کنند و در مسیری قرار بگیرند که دست‌کم برای این دو کشور شفاف و به دور از تنش باشد. به این ترتیب شاهد هستیم در شرایطی که شرکت‌های بزرگ نفتی اروپایی همچنان برای ورود به ایران دچار تردید هستند، ایران و روسیه تلاش دارند با یکدیگر همکاری‌های طولانی‌مدتی در حوزه نفت و گاز آن هم بدون تکیه بر دلار ترتیب دهند. به گفته خاقانی علت اصلی اتفاق اخیر این است که تهران و مسکو در نهایت هدف مشترکی را دنبال می‌کنند که شامل ایجاد ثبات در منطقه و محو تروریسم است.

در این میان با توجه به شرایط جغرافیایی دو کشور، همکاری ایران و روسیه می‌تواند منجر به انتقال ارزان‌تر نفت تولیدی آنها به مشتری‌های اروپایی و آسیایی شود. بنابراین در کنار دلایل سیاسی که برای همکاری نفتی و گازی ایران و روسیه وجود دارد، توجیهات اقتصادی نیز نقش اثرگذاری دارند.

خاقانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» همچنین به این نکته تاکید دارد که با توجه به قرار داشتن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور، ضروری است که نامزدهای ریاست‌جمهوری طرح‌های خود را برای شفاف‌سازی قوانین و ایجاد زمینه‌های حضور آسان‌تر برای دیگر سرمایه‌گذاران برای مردم و سرمایه‌گذاران تشریح کنند تا در سال جدید شاهد حضور متنوع سرمایه‌گذاران در صنعت نفت و گاز کشور باشیم، زیرا تا زمانی‌که شرایط قانونی و کسب‌و‌کار در کشور بهبود پیدا نکند، به‌رغم جذابیت‌هایی که صنعت نفت و گاز کشور دارد، شرکت‌های بزرگ اروپایی وارد کشور نخواهند شد.


بیانیه مشترک نفتی تهران-مسکو

اما آن‌طور که در بیانیه مشترک ایران و روسیه تاکید شده است «روسای جمهوری ایران و روسیه از توافق سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و دیگر کشورهای تولید‌کننده که موجب ایجاد شرایط مساعد در موازنه عرضه و تقاضا در بازار نفت در محدوده قابل قبول قیمتی و همچنین حفظ جذابیت سرمایه‎گذاری در صنعت نفت می‌شود، حمایت خواهند کرد.» در بخشی از بیانیه مشترک که همزمان با پایان سفر رئیس‌جمهوری کشورمان به روسیه منتشر شد، تاکید شده است: دو کشور ایران و روسیه توجه خاصی به گسترش همکاری در زمینه نفت و گاز، به‎ویژه اجرای پروژه‌های مشترک در زمینه اکتشاف، استخراج، انتقال تکنولوژی، حمل مواد خام هیدروکربور، سوآپ از جمله به کشورهای ثالث و همچنین ایجاد زیرساخت‌های جانبی در ایران دارند.

۱۴ فروردین ۱۳۹۶ ۱۱:۴۹
تعداد بازدید : ۴۱۲