ایران و بی‌پی فعالیت در میدان گازی «رام» را از سر گرفتند

تسنیم: شرکت بی پی اعلام کرد، این شرکت و شرکت ملی نفت ایران سال گذشته و پس از لغو تحریم‌های ایران، از خزانه‌داری آمریکا مجوزی برای همکاری مشترک در میدان گازی رام واقع در دریای شمال دریافت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تولید گاز در میدان گازی رام، در سال 2010 یعنی زمانی که اروپا تحریم‌هایی را علیه برنامه هسته‌ای ایران به اجرا گذاشت به حالت تعلیق درآمد. فعالیت این میدان 4 سال بعد پس از آنکه دولت انگلیس موافقت کرد که یک طرح مدیریتی موقت را به اجرا بگذارد که بر‌اساس آن تمام درآمدهای ایران از این میدان تا زمان لغو تحریم‌ها به امانت نگهداری شود، از سر گرفته شد. میدان گازی رام که در دریای شمال قرار دارد، مشترکا متعلق به شرکت بی‌پی و شرکت ملی نفت ایران است. بعد از لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و سازمان ملل علیه ایران در ژانویه 2016، اجرای این طرح مدیریتی به طور موقت متوقف شد.بر‌اساس گزارش سال 2016 شرکت بریتیش پترولیوم، ایران کنترل سهام خود در این میدان را مجددا در اختیار گرفته و در 29 سپتامبر 2016 شرکت بی پی مجوزی را از خزانه‌داری آمریکا دریافت کرده که به موجب آن دو طرف می‌توانند فعالیت‌های مشترک در این میدان را ادامه دهند.

بی‌پی که بیش از یک قرن پیش به‌عنوان شرکت نفت ایران و انگلیس تاسیس شده، دارای فعالیت‌های تجاری متعددی در آمریکا است و بنابراین برای جلوگیری از متهم شدن به هرگونه نقض احتمالی تحریم‌ها و جریمه شدن از سوی دولت آمریکا، برای هرگونه همکاری با ایران به کسب مجوز از اداره کنترل دارایی‌های خارجی خزانه‌داری آمریکا نیاز دارد. سال گذشته شرکت بی‌پی یک کمیته اجرایی را برای بررسی همکاری‌های انرژی با ایران ایجاد کرد که در آن باب دادلی، مدیر آمریکایی این شرکت برای جلوگیری از نقش احتمالی تحریم‌های آمریکا از آن کنار گذاشته شده بود. در گزارش سالانه بی‌پی آمده است: «بی پی در حال حاضر قصد دارد مالکیت سهام خود در میدان مشترک رام (با ایران) را ادامه دهد و این میدان را اداره کند.» بی‌پی اعلام نکرده است که مجوز صادر شده در ماه‌های پایانی دولت اوباما تا چه زمانی اعتبار خواهد داشت.

۱۹ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۴۱
تعداد بازدید : ۳۵۲