توضیحات وزارت نفت درباره اظهارات یکی از نمایندگان مجلس

روابط عمومی وزارت نفت توضیحاتی را درباره اظهارات و انتقادات یکی از نمایندگان مجلس درباره عملکرد این وزراتخانه ارائه کرد.

به گزارش فارس، روابط عمومی وزارت نفت توضیحاتی را درباره اظهارات و انتقادات هادی قوامی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره عملکرد این وزراتخانه ارائه کرد. در این توضیحات آمده است:

وزارت نفت در دولت یازدهم با جدیت در مسیر بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های داخلی گام برداشته و طرح بومی‌سازی 10 گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، به خوبی موید این ادعاست. این طرح با دستور وزیر نفت و با هدف تقویت توانمندی‌های داخلی و اتکای بیشتر صنعت نفت به محصولات سازندگان ایرانی، از اواخر سال 93 در دستور کار قرار گرفت و بومی‌سازی 10 گروه کالا شامل ساخت تجهیزات سرچاهی و رشته تکمیلی درون چاهی،پمپ‌های درون چاهی، انواع مته‌های حفاری، انواع شیرهای کنترلی، ایمنی و تجهیزات جانبی، انواع لوله‌ها، الکتروموتورهای ضد انفجار و دور متغیر، ماشین‌های دوار، فولادهای آلیاژی CRYOGENICE، ابزارهای اندازه‌گیری حفاری و ساخت پیگ‌های هوشمند را هدف‌گذاری شده و در قالب این طرح تاکنون حدود 700 میلیارد تومان قرارداد با سازندگان داخلی امضا شده است.

وزارت نفت در مسیر اجرای طرح بومی‌سازی 10 گروه خانواده کالاهای پرمصرف صنعت نفت، مناقصه لوله‌های مغزی CRA را به منظور تامین 600 کیلومتر لوله مورد نیاز شرکت نفت و گاز پارس برگزار کرده است و در شرایطی که تاکنون لوله‌های مغزی CRA  در کشور تولید نشده بود، وزارت نفت در قالب این طرح زمینه را برای انتقال فناوری ساخت این لوله‌ها به کشور فراهم ساخته و پیمانکار را مکلف کرده است خط تولید ساخت این لوله را در ایران راه‌اندازی کند.

وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن، غالب نیاز خود را در زمینه لوله‌های درزدار از محل تولیدات سازندگان داخلی تامین می‌کنند و لوله‌های بدون درز ساخت داخل نیز تا جایی که پاسخگوی نیازهای موجود بوده و با استانداردهای مورد نظر تطابق داشته باشد، خریداری می‌شود خرید لوله برای پروژه‌های نفتی تابع نوع رزوه است و شرکت لوله‌سازی اسفراین که به عنوان نمونه در صحبت‌های آقای قوامی مورد اشاره واقع شده، لوله‌های بدون درز را تنها در سه سایز تولید می‌کند. با این وجود این شرکت در سال گذشته بالغ بر 20 هزار تن لوله تولید کرد که  همه این لوله‌ها برای مصرف در پروژه‌های صنعت نفت خریداری و بکار گرفته شد.

فارغ از آنکه این نماینده محترم مجلس شورای اسلامی تحت کدام فرایند رقم‌سازی و با چه سازوکاری، وزارت نفت را به از بین بردن فرصت اشتغال 20 هزار نفر متهم کرده است، باید گفت امضای 700 میلیارد تومان قرارداد با سازندگان داخلی، ممنوعیت واردات 60 قلم کالای موردنیاز صنعت نفت با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمینه‌سازی برای راه‌اندازی نخستین خط تولید لوله‌های CRA در کشور به منظور بی‌نیازی از واردات این لوله‌ها، تعامل با سازندگان داخلی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های داخلی نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی و بسیاری از  اقدامات دیگر، دستاوردهایی است که نمی‌توان آن را دید و گفت: «مسئولان وزارت نفت ککشان هم نسبت به استفاده از تولید داخل نمی‌گزد»! این ادبیات و استفاده از واژگونی همچون عدم توجه به منابع ملی، رانت واردات، اخذ پورسانت و راه‌اندازی شرکت‌های فامیلی، خیانت و انتصاب چنین صفات ناپسندی به مدیران و کارکنان وزارتخانه‌ای که با جدیت تمام در مسیر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گام برداشته است و در خط مقدم تحریم شکنی و اعاده و استیفای حقوق ملت بزرگ ایران شبانه‌روز فعالیت کرده خلاف جوانمردی و انصاف بوده و بدیهی است چنانچه طرح این ادعاها نزد دادگاه صالحه به اثبات نرسد مصداق اتهام بی‌اساس بوده و وزارت نفت حق دفاع از اعتبار و حیثیت حرفه‌ای خود را در برابر آن محفوظ می‌داند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۵۸
تعداد بازدید : ۳۳۴