عملکرد ضعیف ایران در شاخص معماری انرژی

از میان 127 کشوری که مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) آنها را براساس شاخص معماری انرژی (Energy Arcgitecture) رده‌بندی کرده است، ایران در جایگاه نامطلوب 122 قرار گرفته است.

معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران، خلاصه گزارشی از مجمع جهانی اقتصاد را منتشر کرده است که در آن کشورهای جهان براساس سه مولفه رشد و توسعه اقتصادی، پایداری زیست‌محیطی و دسترسی و امنیت انرژی نمره گرفته و رتبه‌بندی شده‌اند.
برابر این گزارش ایران بین صفر تا یک، نمره کلی 0.46 را کسب کرده که جایگاهی بهتر از 122 را نصیب کشور ما نکرده است. ایران در معیار رشد و توسعه اقتصادی نمره 0.27 و رتبه 125، پایداری زیست محیطی 0.36 و رتبه 118 و در بعد دسترسی و امنیت انرژی نمره 0.75 و رتبه 57 را به خود اختصاص داده است.


وضعیت کشور در بعد دسترسـی و امنیـت انـرژی بهتـر از سایر ابعاد و میانه کشورهای جهان است. بالا بودن شدت مصرف انرژی، درجه انحراف قیمتـی بـالای سـوخت در ایران با قیمت‌های جهانی، بالا بودن ذرات معلق آلوده‌کننده، انتشـار بـالای متـان و میـانگین بـالای مصـرف سـوخت در خودروهای سواری از مهمترین نقاط ضعف ایران در شاخص معماری انرژی است.


در مقایسه با کشورهای منطقه، عملکرد ایران در شاخص معماری انرژی به ویژه کارایی مصرف انرژی بسیار ضعیف اسـت. به عنوان مثال کشور آذربایجان در شاخص معماری انرژی رتبه 36، ترکیه رتبـه 41 و تاجیکستان رتبـه 46 را دارد. در گزارش 2017 مجمع جهانی اقتصاد، در ایران به ازای مصرف هر واحد انـرژی 5.4 واحد دلار تولید ناخالص داخلی ایجاد می‌شود در حالی که میانگین این رقم برای کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهـور برابر 6.79 دلار و برای کشور ترکیه، 12 دلار (یعنی 2.2 برابر ایران) است. با توجه به این گزارش، یکی از اصلاحات ساختاری مهم در کشور، اصلاح وضع موجود در بخش انرژی با تاکید بر حذف یارانه‌های انرژی و استفاده از ابزار پرتوان اعمال مالیات بر مصرف انرژی است.

قابل توجه این که طی چند سال اخیر رتبه ایران در این رتبه بندی نزولی بوده است.

۲۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۵:۵۸
تعداد بازدید : ۳۹۲