قدرت نفتی ایران چگونه احیا شد

قدرت نفتی ایران چگونه احیا شد
تولید نفت ایران در سال ٩٢ در حالی به حدود روزانه 2میلیون و800هزار بشکه رسیده بود که وضع روشنی نیز برای احیای قدرت نفتی کشور وجود نداشت، اما دولت یازدهم در کمتر از چهار سال موفق شده است تولید نفت را به مرز 4میلیون بشکه در روز رسانده و چشم انداز روشنی را نیز برای افزایش ظرفیت تولید نفت ترسیم کند.

به گزارش ایرنا، براساس آمار منابع معتبر، ذخایر اثبات شده نفت خام ایران، ١٥٨میلیارد بشکه برآورد شده که این مقدار معادل 9.3 درصد ذخایر اثبات شده نفت جهان است و ایران را پس از ونزوئلا و عربستان در رتبه سوم دنیا قرار می‎دهد.

باوجود این ظرفیت عظیم، در زمان تحریم های ظالمانه غرب، بخش عمده ای از ظرفیت صنعت نفت ایران در بخش های مختلف بامحدودیت مواجه بوده و کشورمان نمی توانست از ذخایر نفتی خود به طور مطلوبی بهره برداری کند.

اما در دولت یازدهم تلاش شد جایگاه واقعی صنعت نفت ایران در عرصه های مختلف احیا شده و ایران به جایگاه شایسته خود در عرصه جهانی انرژی بازگردد.

به گزارش وزارت نفت، دولت یازدهم که سر کار آمد، تولید نفت ایران در بدترین وضع ممکن قرار داشت، یعنی ٢میلیون و ٨٢٠هزار بشکه در روز. تحریم ها ورود بشکه های نفت ایران را به بازارهای اروپا به صفر رسانده بود و در آسیا نیز به جز کشورهای چین، هند، ژاپن و کره جنوبی هیچ کشوری از ایران نفت نمی خرید.

تولید نفت ایران در دوره زمانی سال‎های ٩٠ تا ٩٢ به ترتیب3میلیون و ٩٣٠هزار بشکه، ٢میلیون و ٨٤٣ هزار بشکه و ٢میلیون و ٨٢٠هزار بشکه در روز بوده است.

اجرای برنامه جامع اقدام مشترک  (برجام) در ٢٧ دی ماه ١٣٩٤، راه را برای افزایش تولید و صادرات نفت ایران باز کرد و کمتر از شش ماه پس از اجرای برجام، تولید نفت در فضای مسموم داخلی و خارجی آن روزها که افزایش تولید نفت را در مدت زمان کوتاه محال می دانستند، آغاز شد.

وزیر نفت با وجود همه فشارها و تخریب ها روی حرف خود ایستاد و کمی پس از افزایش ٥٠٠ هزار بشکه ای تولید نفت در کمتر از شش ماه به تلاش‎ها ادامه داد و با کمک مردان عملیاتی، تولید نفت ایران را باردیگر ٥٠٠هزار بشکه دیگر افزایش داد. حالا امر محالی که برای خیلی ها توهم بود، برای نفتی ها دست یافتنی شده است. اینک ایران نزدیک به 4میلیون بشکه در روز نفت تولید می‎کند.

با افزایش تولید و صادرات نفت، درآمدهای نفتی ایران نیز در سال ٩٥، کمی از ٤٠ میلیارد دلار بالاتر رفت.خوب است بدانیم وضع تولید نفت چه بود و چه شده است. در صورت عدم افزایش تولید نفت و افزایش درآمدهای نفتی، اقتصاد ایران اکنون رمقی برای حرکت چابک در عرصه های مختلف نداشت و بسیاری از برنامه های توسعه و رفاهی و حتی پرداخت حقوق اقشار مختلف نیز ممکن بود با مشکلات جدی مواجه شود.

دولت روحانی، تولید نفت را در سال ٩٢ در حالی به میزان ٢میلیون و ٨٢٠ هزار بشکه در روز تحویل گرفت که از همین میزان به زحمت کمی بیش از یک میلیون بشکه اش را می توانست در چند بازار محدود به فروش برساند و برای برگشت پول آن هم با مشکلات بسیاری مواجه بود.

اما اکنون، رقم تولید نفت در حالی به مرز 4میلیون بشکه در روز رسیده است که به راحتی حدود 2.4میلیون بشکه آن را در هر بازاری که بخواهیم به فروش می رسانیم و مشکلی هم برای دریافت پول فروش نفت کشور نداریم. این ارقام شاید در اذهان شماری فقط یک عدد باشد، اما دلسوزان و تصمیم گیران عالی کشور ارزش قدرت سیاسی، اقتصادی و امنیتی را که این حجم تولید نفت برای کشور ایجاد می کنند به خوبی می دانند.

همچنین از این رو است که ارکان کشور برای توسعه ظرفیت سازی تولید نفت اجماع دارند و به زودی با امضای قراردادهای جدید، برنامه افزایش تولید نفت ایران کلید زده خواهد شد.

۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۰۴
تعداد بازدید : ۵۳۸