افتخار افتتاح ۲۰ میلیارد دلاری فرای دولت ها و برای ملت ایران است

افتخار افتتاح ۲۰ میلیارد دلاری فرای دولت ها و برای ملت ایران است
وزیر نفت افتخار افتتاح ۲۰ میلیارد دلاری فرای دولت ها و برای ملت ایران دانست و گفت: این افتخار دستاورد صنعتگرانی است که فرای دولت ها، سال های متمادی در این منطقه زحمت کشیده اند و به چنین موفقیتی دست یافته اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، «بیژن زنگنه» وزیر نفت در نشستی خبری اظهار داشت: افتتاح همزمان 5 فاز که معادل 6 فاز استاندارد است، در یک روز یک اقدام تاریخی است که در تاریخ کشور تا امروز سابقه نداشته که بتوانیم در یک روز قریب به 20 میلیارد دلار طرح را افتتاح کنیم؛ این مسئله افتخار بزرگی برای کشور به شمار می رود.

وی افزود: این افتخار برای جمهوری اسلامی ایران و در واقع برای ملت ایران است، در واقع می توان آن را دستاورد صنعتگرانی دانست که فرای دولت ها، سال های متمادی در این منطقه زحمت کشیده اند و به چنین موفقیتی دست یافته اند.

وزیر نفت تصریح کرد: با بهره برداری از این 6 فاز، افزایش برداشت روزانه 170 میلیون متر مکعب گاز ترش از پارس جنوبی محقق شده که از این میزان 150 میلیون متر مکعب گاز شیرین در روز، نیم میلیون تن اتان و نیم میلیون تن LPG و 35 تا 40 هزار بشکه میعانات گازی در روز محقق می شود.

وی ادامه داد: با افتتاح این 6 فاز، در مجموع 11 فاز در دولت یازدهم به بهره برداری رسیده و تولید گاز ما نسبت به 5 ماهه اول سال 92 نزدیک به 2.4 برابر شده است و جای افتخار است که تولید ما به تعادل با کشور همسایه قطر رسیده که این موضوع آرزوی من بود.

این عضو کابینه دولت با بیان اینکه "فشار تحریم ها به ویژه در 2 سال و نیم اول فعالیت دولت یازدهم در بحث دسترسی به درآمد ها، دسترسی به بانک ها و دسترسی به تجهیزات و کالا بسیار بالا بود و می توان این دوران را دوران اوج تحریم ها دانست"، گفت: پارس جنوبی نماد تمام نمای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ تولید درون زا، توسعه برونگرا و دانش بنیان و تکمیل زنجیره ارزش در توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی در منطقه ای کوچک همه با اتکا به سیاست های اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی افزود: در سال 76 که ساخت و ساز در پارس جنوبی آغاز شد این منطقه تنها یک بیابان بود، اما طی 20 سال صنعتگران فرای دولت ها برای عزت و سربلندی مردم و این مرز و بوم زحمت کشیدند که جای قدردانی دارد و حالا این همه صنعت و عظمت در این مکان خلق شده است.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه "دلیلی برای تخفیف نفت به خریداران نفت وجود ندارد"، گفت: در حال حاضر تقاضا برای نفت ایران از تولید ما بیشتر است ولی هر زمان که لازم باشد برای حفظ بازار بر پیاده سازی اساس اصول بازرگانی اقدام می کنیم.

زنگنه در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت تالاب هورالعظیم و ارتباط ان با فعالیت های توسعه ای میدان آزادگان گفت: روزی که سکان وزارت نفت را به من سپردند، به برنامه خشک کردن هور هویزه نه گفتم و اعلام کردم که به هیچ وجه با خشکاندن آن موافق نیستم و اگر لازم باشد همچون پارس جنوبی عملیات توسعه و بهره برداری را انجام می دهیم، اما آنجا را خشک نمی کنیم و بر همین اساس هزینه های زیادی به صنعت نفت تحمیل شد که در مقابل هزینه از بین بردن محیط زیست رقمی به شمار نمی رود.

وی افزود: اکنون فلرها در پارس جنوبی وضعیت مطلوبی ندارند، اما طی یک تا دو سال با تکمیل و تنظیم شدن خروجی این فلرها، وضعیت بهتر می شود؛ کما اینکه وضعیت گاز سوزی فلرهای قدیمی تر الان بهتر شده است.

وزیر نفت در خصوص وضعیت گازهای همراه نفت در خوزستان گفت: با تکمیل طرح آماک، گازهای اسیدی دیگر در اهواز سوخته نمی شوند و با تکمیل طرح های دیگری از جمله طرح های NGL می توان این وضعیت را بهبود بخشید.

وی ادامه داد: به سرمایه گذاران اعلام کرده ایم که با قیمت های بسیار پایین حاضریم گازهای همراه را به آنها بدهیم و دلیل تأخیر پروژه NGL 3200 هم همین بوده تا به بخش خصوصی یعنی پتروشیمی خلیج فارس واگذار شود و هم اکنون برای هر کدام از این طرح ها به دنبال سرمایه گذار بخش خصوصی هستیم.

زنگنه تولید فعلی گاز از میدان مشترک پارس جنوبی را 575 میلیون متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: کل گاز تولید شده از میدان گازی پارس جنوبی، تا سال 92 برابر با 570 میلیارد مترمکعب بود که این میزان تا پایان سال 95 به 1060 میلیارد متر مکعب رسیده است.

وزیر نفت با بیان اینکه "برای اجرایی شدن قراردادهای جدید نفتی همه تلاشمان را می کنیم"، گفت: برای این منظور گروه های فنی و بازرگانی ایجاد کرده ایم تا قراردادهای اصلی و اولویت‎دار را پیگیری کنند اما اینکه چه زمانی این قرادادها اجرایی شوند بسته به شرایط و تصمیم سرمایه گذاران دارد.

وی افزود: قرارداد صادرات گاز به عراق از اردیبهشت اجرایی می شود و مشکل آن فقط گشایش LC از سوی دولت عراق است که با رفع آن  صادرات روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز به عراق آغاز می شود.

وی ادامه داد: خط لوله دوم به عراق، صادرات گاز به عمان و پاکستان هم در دست اقدام است و صادرات گاز به ترکیه را هم کما فی سابق در برنامه داریم.

این عضو کابینه دولت تصریح کرد: ما بستر لازم برای صادرات گاز را داریم اما از آنجا که توسعه خطوط لوله برای صادرات گاز نیازمند روابط قوی سیاسی دو کشور است، باید طرفین برای اجرای آن همه مسائل سیاسی را در نظر بگیرند.

زنگنه با بیان اینکه "ما انتقاداتی را نسبت به صحبت های اخیر مقامات توتال ابراز کرده ایم"، گفت: مقامات توتال از طرفی از تصمیمات آمریکا و از طرف دیگر در داخل شبهاتی دارند اما مذاکرات برای تنظیم قراردادها به سرعت فوق العاده ای پیش می رود و ظرف یک تا 2 هفته این مذاکرات نهایی می شود، اما مشخص نیست تفاهم نامه چه زمانی امضا شود.

وزیر نفت با اشاره به صحبت های مقامات نفت قطر برای برداشتن محدودیت توسعه و برداشت از میدان مشترک اذعان داشت: ما قصد مقابله با کسی نداریم و کار خودمان را دنبال می کنیم، هم اکنون 27 فاز در دست اجرا داریم که با در نظر گرفتن برنامه هایمان با توتال این فاز ها به 29 فاز استاندارد می رسند و از نظر من حفظ تولید و جلوگیری از افت فشار بزرگترین اقدام است، ضمن آنکه قطر برنامه دارد با اجرای 2 فاز دیگر برداشتش را 56 میلیون متر مکعب افزایش دهد و ما هر زمان که اراده کنیم می توانیم افزایش تولید داشته باشیم.

زنگنه با بیان اینکه "در تصمیم برای تثبیت میزان تولید، ماه به ماه اجرای این تصمیم قوی تر شد و بازار هم موضوع را جدی گرفت"، گفت: عملا مشخص شد همکاری کشورها در بازار نفت تأثیر گذار بوده است.

وی افزود: همه کشورها مایل هستند این تصمیم ادامه پیدا کند و ما هم این تصمیم را قبول داریم و از آن حمایت می کنند و در صورت رعایت آن از سوی حاضرین، ما هم به آن پایبند خواهیم ماند.

وزیر نفت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقدامی در قبال تخفیف نفت عربستان به بازارهای آسیا انجام می دهیم، گفت: ما تقابلی با کسی نداریم و همیشه تقاضا برای نفت ایران از تولید بیشتر بوده است و هیچ نگرانی از بازار وجود ندارد؛ اما اگر لازم شود با اصول بازرگانی برای رقابت حاضر می شویم.

زنگنه در خصوص قرارداد خرید روزانه 100 هزار بشکه نفت ایران از سوی روس ها، گفت: روس ها نفت را به قیمت عرف از ما می خرند و بر اساس تفاهم با بانک مرکزی در ازای نصف پولی که به یورو پرداخت می شود، می توانیم از روسیه کالا و خدمات، بدون ذکر کالا یا خدمات خاص تهیه کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون این قرارداد در مرحله اجرایی است و منتظر گشایش LC برای انجام کارهای بعدی هستیم.

وزیر نفت با اشاره اینکه در منابع ثانویه تولید نفت ایران 3.8 میلیون بشکه در روز عنوان شده، گفت: ما هم این عدد را قبول داریم و اما در واقع تولید نفت ما از این میزان بیشتر است.
 زنگنه با بیان اینکه "قراردادهای بای بک مناطق نفت خیز در دل مدل جدید قراردادهای نفتی، راهی برای آزمون و خطا بوده است، اظهار داشت: برخی از دوستان در جنوب مدعی بودند که می توانند به روشی همسو با قراردادهای جدید سرمایه کسب کنند و تکنولوژی بیاورند و ما پیشنهادشان را پذیرفتیم و در هیات مدیره از آن حمایت کردیم، ولی هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است؛ ولی این کار برای ما ارزشمند است چرا که اگر به نتیجه برسد، بدون آسیب به چارچوب قراردادهای جدید موفق به جذب سرمایه شده ایم و در صورت عدم نتیجه دوستان به فکر رفع ایرادات می افتند.

وی افزود: تولید نفت شرکت نفت فلات قاره از ابتدای سال 95 تاکنون تغییری نداشته است، کاهش تولید این شرکت مربوط به زمان تحریم ها و کاهش تکلیفی بوده است که پس از آن موفق به بازگرداندن تولید نشدیم به دلیل آنکه هزینه تولید در این شرکت بالا است.

وزیر نفت با بیان اینکه "برآوردها از لایه نفتی پارس جنوبی از ظرفیت برداشت 140 هزار بشکه ای حکایت دارند"، گفت: مقیاس لایه نفتی در بخش قطری بیشتر است و آنها هم اکنون 300 هزار بشکه نفت در روز از این لایه برداشت می کنند، اما ما در حال مذاکره با شرکت معتبر بین المللی هستیم تا برداشتمان از این لایه را منطقی کنیم.

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۰۹:۱۱
تعداد بازدید : ۴۷۶