فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید

فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی به بهره‌برداری رسمی رسید
فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی امروز با حضور رئیس جمهوری، به طور رسمی افتتاح شد.

به گزارش شانا، فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، امروز (یکشنبه، ٢٧ فروردین ماه) با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری، مهندس بیژن زنگنه، وزیر نفت، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری و مسئولان استانی بوشهر به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

قرارداد فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی که امروز به بهره‌برداری رسید، حدود ١١ سال قبل (٢٢ خردادماه ١٣٨٥)، میان شرکت ملی نفت ایران به کنسرسیومی متشکل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) امضا شد که در ادامه راه و در دولت یازدهم به دلیل تاخیرهای صدرا در ساخت سکو، شرکت ایزوایکو جایگزین این شرکت در فازهای ١٧ و ١٨ شد.

این ٢ فاز که زمان ٥٢ ماه برای اجرای آن تعریف شده بود قرار بود حداکثر تا پایان دولت دهم تکمیل و به بهره‌برداری برسد، اما به مانند بسیاری از پروژه‌ها در دولت نهم و دهم به دلیل تغییرات مدیریتی، شدت تحریم‌ها و کمبود منابع مالی نیمه کاره ماند و به دولت بعد منتقل شد.

دولت یازدهم که سرکار آمد، پارس جنوبی و برداشت از میدان‌های مشترک اولویت بندی و بر سه موضوع هزینه، زمان و کیفیت تاکید شد و پیمانکاران فازهای پارس جنوبی با این فرمان به جلو حرکت کردند.

فاز ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شامل چهار سکوی دریایی در مجموع شامل ٤٤ حلقه چاه در فاصله ١٠٥ کیلومتری ساحل عسلویه، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ١٠٥ کیلومتر، دو خط لوله ٤ اینچ دریایی جهت انتقال محلول گلایکول به طول تقریبی(هر خط) ١٠٥ کیلومتر است.

تاسیسات ساحلی فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی شامل واحدهای دریافت و جداسازی گاز و میعانات، تثبیت میعانات گازی، چهار ردیف تصفیه گاز شامل واحدهای شیرین سازی، نمزدایی، تنظیم نقطه شبنم و مرکاپتان زدایی هرکدام به ظرفیت پالایش ٥٠٠ میلیون فوت مکعب در روز، واحد فشرده سازی و تراکم گاز جهت صادرات، واحدهای استحصال و بازیافت گوگرد به همراه واحد جداسازی و دانه بندی گوگرد و واحد احیاء منواتیلن گلایکول، سرویس‌های جانبی شامل بخار، توزیع برق، آبگیری از دریا و سرویس‌های متفرقه از قبیل نیتروژن، هوای فشرده و غیره، سیستم تصفیه آبهای صنعتی و فاضلاب و سیستم‌های مشعل جهت تخلیه اضطراری، سیستم سوخت گاز و دیزل پالایشگاه، سیستم آب آتشنشانی (مخزن و تلمبه ها و شبکه) اطاق‌های کنترل، پست‌های برق، آزمایشگاه، انبار، کارگاه، دفاتر و غیره، چهار مخزن جهت ذخیره و صادرات میعانات گازی، مخازن ذخیره سازی LPG است.

هدف از اجرای فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی تولید روزانه ٥٦,٦ میلیون متر مکعب گاز ٧٥ تن میعانات گازی، تولید روزانه ٤٠٠ تن گوگرد، تولید سالانه یک  میلیون تن اتان به منظور تامین پتروشیمی و تولید سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع ال پی جی (پروپان و بوتان) است.

در سفر یک روزه رئیس جمهوری به استان بوشهر، افزون بر افتتاح فازهای ١٧، ١٨، ١٩ و ٢٠و٢١، طرح توسعه لایه نفتی میدان گازی پارس جنوبی به بهره برداری می‌رسد.

برای اجرای فازهای ١٧ و ١٨، ١٩ و ٢٠ و ٢١  پارس جنوبی و طرح توسعه لایه نفتی این میدان مشترک گازی و طرح‎های پتروشیمی ٢٠ میلیارد دلار سرمایه گذاری شده است.

هم اکنون تولید گاز در پارس جنوبی نسبت به سال ٩٢ بیش از ٢ برابر افزایش یافته است.

با افتتاح پنج فاز پارس جنوبی ١٥٠ میلیون متر مکعب گاز ، ٢٠٠ هزار بشکه میعانات گازی، سه میلیون تن گاز اتان و سه میلیون تن گاز ال پی جی (گاز مایع ) به تولید ایران افزوده شده است.

با افتتاح فازهای جدید پارس جنوبی، برداشت گاز طبیعی ایران از میدان مشترک پارس جنوبی با کشور قطر برابر خواهد شد.

همچنین چهار طرح مجتمع‌های پتروشیمی کاویان ٢، مروارید، انتخاب و تخت جمشید در منطقه پارس جنوبی که بدست فعالان بخش خصوصی ساخته شده است، افتتاح خواهد شد.

با راه اندازی این طرح های پتروشیمی در مجموع سالانه ٢ میلیون تن به محصولات پتروشیمی و پلیمری کشور به ارزش ٢ میلیارد دلار افزوده می شود که این امر سبب تحولی عظیم در زمینه تولید و اشتغال در منطقه ویژه پارس خواهد شد.

هر دو فاز پارس جنوبی سالانه ٣،٥ تا چهار میلیارد دلار در آمد ارزی ایران را افزایش می‌دهد و در کمتر از ٢ سال همه سرمایه گذاری‎ها در این پنج فاز (٢١،٢٠،١٩،١٨،١٧) به اقتصاد ملی باز می گردد.

۲۷ فروردین ۱۳۹۶ ۱۲:۲۵
تعداد بازدید : ۵۲۱