بهره برداری از 13 طرح پتروشیمی در دولت یازدهم

بهره برداری از 13 طرح پتروشیمی در دولت یازدهم
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: از سال 92 تا امروز در مجموع 13 طرح با سرمایه گذاری حدود چهار میلیارد دلار به بهره برداری رسیده که در مجموع 5.2 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی افزوده است.
به گزارش ایرنا، مرضیه شاهدایی در آیین افتتاح چهار طرح جدید پتروشیمی درمنطقه ویژه پارس 2(پارس کنگان) در استان بوشهر با حضور رئیس جمهوری افزود: در سال جاری هفت طرح جدید پتروشیمی در فهرست بهره برداری است و در سال آینده نیز 10 طرح بهره‌برداری می‌شود که در مجموع 20 میلیون تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد. 
وی، صنعت پتروشیمی را طلایه دار اقتصاد مقاومتی و پرچم دار ایجاد ارزش افزوده و افزایش صادرات در ایران خواند و ادامه داد: هم اکنون 52 مجتمع تولیدی با ظرفیت اسمی سالانه 60 میلیون تن در کشور وجود دارد و میزان فروش خالص آنها در داخل و خارج از کشور به ارزش 15 میلیارد دلار است. 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: این چهار طرح جدید پتروشیمی در منطقه ویژه پارس کنگان در مجموع 2 میلیون تن به ظرفیت تولید پتروشیمی اضافه خواهد کرد که 883 میلیون دلار سرمایه گذاری داشته است. 
شاهدایی بیان کرد: در زمان حاضر 30 طرح و مجتمع در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در شهرستانهای عسلویه و کنگان استان بوشهر ایجاد و مستقر شده است که خوراک آنها از منابع نفت و گاز منطقه تامین می شود. 
وی اضافه کرد: ایران با داشتن منابع عظیم هیدروکربنی و گاز طبیعی و با توجه به افزایش تولید فازهای پارس جنوبی دارای مزیتی مطلوب درصنعت پتروشیمی است. 
شاهدایی گفت: اولویت اول صنعت پتروشیمی استفاده حداکثری از گازهای طبیعی به عنوان خوراک با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش است. 
وی اظهارکرد: تمام مزایای صنعت مانند انواع مختلف خوراک در صنایع پتروشیمی، زیرساخت‌های لازم، موقعیت استراتژیک و دسترسی به آب‌ای آزاد در ایران وجود دارد و درآینده صنعت پتروشیمی پرچم دار سرمایه‌گذاری خارجی و فناوری های نوین خواهد بود. 
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، در مورد نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه گفت: بعد از تکمیل طرح‌هایی نهایی شده موجود حدود 25 طرح جدید برای برنامه ششم طراحی شده است که بر اساس خوراک های داخل و استفاده حداکثری از گاز مایع با رویکرد تکمیل زنجیره ارزش برنامه ریزی شده است. 
وی افزود: همچنین پنج طرح بالادستی نفتی تامین کننده خوراک صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاران داخلی صنعت پتروشیمی واگذار شده است که در مجموع 30 طرح به ارزش 40 میلیارد دلار سرمایه گذاری را در بر می گیرد. 
شاهدایی یادآورشد: تاکنون 2 منطقه ماهشهر و ویژه پارس به صنعت پتروشیمی اختصاص داشته است و از آنجایی که آینده اقتصاد کشور به پتروشیمی نیاز دارند برای توسعه این صنعت مناطقی در سایت انرژی بر پارسیان، لاوان، کیش و چابهار در کنار خلیج فارس و دریای عمان در نظر گرفته شده است. 
وی گفت: اگر در دیگر کشور نیز مناطقی مستعد احداث واحدهای صنعت پتروشیمی وجود داشته باشد، برای آنها برنامه ریزی خواهد شد. 
عصر روز یکشنبه با حضور رئیس جمهوری چهار طرح جدید صنعت پتروشیمی ایران در منطقه ویژه پارس 2 (پارس کنگان) به طور رسمی افتتاح و بهره برداری شد. 
این چهار طرح شامل پتروشیمی تخت جمشید پارس، فاز2 پتروشیمی کاویان، واحد منو اتیلن گلایکول (ام ای جی) پتروشیمی مروارید و پلی استایرن گروه صنعتی انتخاب است. 
ظرفیت این طرح های پتروشیمی سالانه یک میلیون و 859هزار تن به ارزش افزوده یک میلیارد و 525 میلیون دلار محصولات پتروشیمی و پلیمری است. 
۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۴۵
تعداد بازدید : ۴۸۱