در مملکتی که واردکنندۀ بنزین است کارت سوخت باید بماند/ طرح برندینگ یک واسطه به زنجیره توزیع سوخت اضافه می‌کند

در مملکتی که واردکنندۀ بنزین است کارت سوخت باید بماند/ طرح برندینگ یک واسطه به زنجیره توزیع سوخت اضافه می‌کند
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عده‌ای که سودشان در واردات است، موافق کنترل مصرف نیستند، گفت: مملکتی که هنوز واردکنندۀ بنزین است، نباید سیستم شفاف نظارت بر سوخت را از بین ببرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طرح یک فوریتی اصلاح مادۀ 1 قانون توسعۀ حمل‌ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت (طرح حفظ کارت سوخت) پس از تصویب در کمیسیون انرژی و سایر کمیسیون‌های فرعی، برای سومین هفتۀ متوالی در دستور کار صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته ولی هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

در همین راستا، برنامۀ «رهیافت» رادیو اقتصاد درگفتگو با هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و نمایندۀ مردم ایذه و باغ‌ملک در مجلس، به بررسی این طرح یک فوریتی پرداخت.

خادمی گفت: پس از اجرای کارت سوخت، علیرغم افزایش تعداد خودرو، مصرف سوخت افزایش نداشت و حتی کاهش پیدا کرد. اگر این سامانه نبود، الان باید 90 میلیون لیتر در روز بنزین وارد می‌کردیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به سودده بودن قاچاق بنزین و رونق آن در برخی مناطق گفت: با اجرای طرح کارت سوخت به صورت شفاف مشخص شد که بنزین به چه مقدار و به چه کسی فروخته شده و قاچاق بنزین به صورت کامل متوقف شد.

وی افزود: وقتی کارت نباشد، ممکن است تانکر سوخت به جایگاه بیاید ولی بدون تخلیۀ سوخت، مستقیم برود برای قاچاق. الان به صورت جزئی قاچاق بنزین وجود دارد و اگر کارت سوخت نباشد، قاچاقچیان راه قاچاق را پیدا خواهند کرد.

در ادامه نمایندۀ ایذه و باغ‌ملک در مجلس با بیان اینکه همچنان برای اصلاح قیمت، لازم است از کارت سوخت استفاده شود اظهار داشت: اگر قیمت نفت و بنزین مجددا بالا برود و بنزین بشود 3000 تومن چه کنیم؟ در آن صورت اگر کارت سوخت نباشد دولت مجبور است یارانۀ سنگینی بر روی سوخت بدهد و شرایط برمی‌گردد به 12 سال قبل.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مملکتی که هنوز واردکنندۀ بنزین است نمی‌تواند سیستم شفاف نظارت بر سوخت را از بین ببرد. عده‌ای که سودشان در واردات است، موافق کنترل مصرف نیستند. درنتیجه حتی ممکن است کشور نرود به سمتی که پالایشگاه ستارۀ خلیج فارس راه بیفتد. قاچاقچیان و واردکنندگان بنزین هستند که از حذف سامانه منفعت می برند.

خادمی با اشاره به طرح برندینگ گفت: خصوصا که طرح برندینگ مطرح است، باید کارت سوخت حفظ شود. چون با حضور برندها در زنجیرۀ توزیع سوخت، یک واسطه اضافه می‌شود و درنتیجه حتما باید نظارت شفاف وجود داشته باشد تا سوء استفاده و قاچاق نشود.

این نمایندۀ مجلس در پاسخ به سوال مجری در مورد تجمیع کارت سوخت با سایر کارت ها گفت: تجمیع کارت ها خوب است اما تا زمانی که طرح و برنامه‌ای برای تجمیع سایر کارت‌ها با کارت سوخت نباشد نباید کارت سوخت را از بین برد.

خادمی در پایان نسبت به تصویب طرح در صحن علنی اظهار امیدواری کرد و گفت: اگر بحث را سیاسی و گروهی نکنند و بر اساس مصلحت و خیر کشور تصمیم گیری بشود، حتما طرح حفظ کارت سوخت در مجلس رای می‌آورد.

۲۸ فروردین ۱۳۹۶ ۱۴:۵۱
تعداد بازدید : ۴۴۸