ایران هند را به قطع صادرات نفت تهدید کرد

ایران هند را به قطع صادرات نفت تهدید کرد
دیلی میل پست از شکست هند برای جایگزین کردن نفت امارات به جای نفت وارداتی از ایران خبر داد و نوشت ایران هند را تهدید کرده در صورت پیروی از سیاست تحریمی آمریکا صادرات نفت خام را به این کشور متوقف کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران(eco9news.ir)؛ روزنامه انگلیسی دیلی میل پست طی تحلیلی به بررسی اختلاف در روابط ارزی ایران و هند پرداخت و مدعی شد ایران دهلی نو را به قطع صادرات نفت خود تهدید کرده است .
این روزنامه بدون ذکر هر گونه منبعی نوشت ایران تهدید کرده است اگر دهلی نو به پیروی از تحریم های آمریکا علیه ایران بپردازد صادرات نفت خود به این کشور را قطع خواهد کرد.
این روزنامه در ادامه افزود هند به شدت به واردات نفت از خلیج فارس به خصوص ایران و عربستان وابسته است . ایران دومین صادر کننده بزرگ نفت به هند پس از عربستان به شمار می رود و زمانی این اهرم فشاری برای هند علیه ایران بود اما اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد.
بر اساس این گزارش پس از تصمیم بانک مرکزی هند مبنی بر متوقف شدن کلیه مبادلات نفتی با ایران در چارچوب اتحادیه پایاپای آسیایی در اواخر دسامبر گذشته همکاری های تجاری دو کشور به خصوص در بخش انرژی با اختلافاتی همراه شده است . هند هم اکنون یک میلیارد یورو به ایران بدهکار است و تهران از تمدید اعتبار مالی خود برای هند پس از ماه ژانویه خودداری کرده است .
این گزارش در ادامه به تلاش هند برای کاهش وابستگی خود به نفت ایران اشاره کرده است اما این تلاش را ناموفق دانسته است. بر اساس این گزارش ماه گذشته وزیر خارجه هند با سفر به امارات سعی کرد تا نفت امارات را جایگزین ایران کند . علی رغم قولهای مساعد امارات هنوز هیچ قراردادی بین امارات و هند منعقد نشده است . به علاوه با توجه به قیمت پیشنهادی امارات مذاکرات دو کشور به بن بست رسیده است .
شرکت پالایشگاهی مانگلور هند که بیش از 50 درصد نفت مورد نیاز خود را از ایران وارد می کند مجبور شد تا برای جلوگیری از روبرو شدن با کمبود نفت مورد نیاز 2.6 میلیون بشکه نفت از بازار تحویل فوری خریداری نماید .
به اعتقاد کارشناسان اقتصادی دهلی نو زیر فشارهای مستقیم آمریکا و اروپا مبادلات نفتی خود با تهران بر مبنای دلار و یورو را متوقف کرده است . باراک اوباما رییس جمهور آمریکا ماه نوامبر به هند سفر کرده است . هند باید راهکاری بلند مدت برای واردات 12 میلیون دلار نفت از ایران پیدا کند .
بانک دولتی هند از باز کردن اعتبار اسنادی برای شرکتهای هندی طرف قرارداد با ایران خودداری می کند و در عین حال قرار است هیات عالی رتبه هند 14 ژانویه برای مذاکره در خصوص این مشکل به تهران سفر کند .
بر اساس این گزارش ایران موافقت خود را با صادرات روزانه 400 هزار بشکه نفت به هند در ماه ژانویه اعلام کرده است ولی فراتر از این محدوده زمانی حاضر به صادرات نفت به این کشور نخواهد بود .
۲۳ دی ۱۳۸۹ ۱۰:۴۸
اکونیوز |
تعداد بازدید : ۱,۳۱۲