جذب سرمایه خارجی مهمترین محور توسعه صنعت پتروشیمی

جذب سرمایه خارجی مهمترین محور توسعه صنعت پتروشیمی
یک مقام مسئول گفت:رقابت‌پذیری در قیمت خوراک‌ صنعت پتروشیمی و خوراک‌های موجود در ایران، یکی از محورهایی است که باید در جذب سرمایه‌گذاران به آن توجه داشت.

به گزارش خبرنگار مهر،  مدیر سیزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی (IPF) با اشاره به اینکه تلاش ما بر این است که تا حد ممکن بازیگران اصلی سرمایه‌گذاری را در کنار خود داشته باشیم و از تجاربشان در این زمینه استفاده کنیم، گفت: مهمترین هدف از برگزاری این همایش، جذب سرمایه خارجی است. در گذشته مشکلات مربوط به بیمه سرمایه‌گذاران در ایران را شرکت ملی پتروشیمی عهده‌دار بود؛ این در حالی است که در حال حاضر شرکت ملی پتروشیمی به عنوان شرکتی توسعه‌ای تنها در قالب یک نقش تسهیل‌کننده در کنار شرکت‌هایی است که امکان بیمه‌ای را برای سرمایه‌گذاران این صنعت در ایران فراهم می‌کنند.

فرناز علوی ادامه داد: در خلال برگزاری این همایش، باید در نظر داشته باشیم که فرصتی برای سازندگان داخلی ایجاد شود تا قابلیت‌های خودشان را به نمایش بگذارند. همانطور که می‌دانید دوازدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی در آستانه امضای قرارداد برجام بود؛ بنابراین پیش از آن، امکان حضور شرکت‌های خارجی در ایران و این نمایشگاه وجود نداشت این در حالی است که پس از امضای برجام، شاهد تحولی در این زمینه بودیم.

به گفته علوی، نوع ارائه فرصت‌های موجود در صنعت پتروشیمی به سرمایه‌گذاران در دوره گذشته متفاوت بود چرا که قیمت نفت کاهش یافته بود و شرایط بین‌المللی با شرایط کنونی بسیار متفاوت بود. از طرفی تحولات متفاوتی در زمینه فناوری بین‌المللی که موجب استفاده متانول برای تبدیل به اُلفین را ممکن می‌کرد، ایجاد شده بود این در حالی است که صنعت پتروشیمی در چین و آمریکا توسعه پیدا کرده بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه بین دوازدهمین و سیزدهمین همایش بین‌المللی پتروشیمی، فرصت مناسبی ایجاد شد که با شرکت‌های خارجی صاحب فناوری، بانک‌ها و بیمه‌ها وارد مذاکره‌ شویم، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین محورهایی که برای همایش امسال در نظر داریم، سیاست‌هایی برای جذب سرمایه خارجی است چرا که پتروشیمی صنعتی سرمایه‌بر است. البته در این همایش طرح‌هایی با هدف محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال نیز معرفی می‌شود. به این ترتیب توانمندی‌هایی که در زمینه پژوهشی و فناوری داشتیم، ارائه می‌شود.

مدیر سیزدهمین همایش بین‌المللی شرکت ملی پتروشیمی تصریح کرد: رقابت‌پذیری خوراک‌های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی و خوراک‌های موجود در ایران، یکی از محورهایی است که باید در ارائه طرح‌ها و در ادامه آن، جذب سرمایه‌گذار به آن توجه داشت.

به گفته علوی، در این همایش بین‌المللی ۱۲۵ شرکت ایرانی و ۶۵ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان که اغلب اروپایی و آسیایی هستند، شرکت می‌کنند؛ این در حالی است که از ۳۲ سخنران این همایش، ۲۰ سخنران خارجی بوده و ۱۲ سخنران داخلی هستند.

گفتنی است که شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی نیز در این همایش به ارائه دستاوردهای خود در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

۳۰ فروردین ۱۳۹۶ ۱۳:۱۹
تعداد بازدید : ۴۸۸