صادرات نفت ایران به پایین ترین رقم در ۱۴ ماه اخیر می‌رسد

صادرات نفت ایران به پایین ترین رقم در ۱۴ ماه اخیر می‌رسد
رویترز نوشت: صادرات نفت خام ایران در ماه می به پایین ترین رقم در ۱۴ ماه اخیر خواهد رسید. این نشان می دهد که ایران بعد از فروش تمام نفت ذخیره شده خود بر روی دریا برای ادامه صادرات در حجم بالا با مشکل روبروست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، یک منبع آگاه از برنامه بارگیری محموله های نفتی ایران گفت، صادرات نفت خام این کشور در ماه می به پایین ترین رقم در 144 ماه اخیر خواهد رسید. این نشان می دهد که ایران بعد از فروش تمام نفت ذخیره شده خود بر روی دریا، برای ادامه صادرات نفت خود در حجم بالا با مشکل مواجه است.

بخشی از این کاهش احتمالا ناشی از کاهش تقاضاست زیرا هندی ها به دلیل اختلافی که بر سر میدان گازی فرزاد ب با ایران دارند، قرار است خرید نفت خود از ایران را کاهش دهند. تقاضای ژاپن برای نفت خام هم نسبت به ماه آوریل به کمتر از نصف کاهش یافته است.

به گفته این منبع، ایران همچنین حدود 3 میلیون بشکه از نفت خود را در ماه می ذخیره کرده است. این مسئله نشان می دهد که به رغم توافق بین اوپک و غیر اوپکی ها برای کاهش تولید، چه مقدار نفت اضافه همچنان در بازار موجود است.

به گفته منبع مذکور، انتظار می رود میزان بارگیری نفت خام ایران در ماه می مجموعا به حدود 1.7 میلیون بشکه در روز برسد و تقریبا 100 هزار بشکه از این میزان در تانکرها ذخیره خواهد شد.

آمارهای بارگیری میعانات ایران در ماه می هنوز در دسترس نیست.

انتظار می رود میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران در ماه می به ترتیب به 1.8 میلیون و 370 هزار بشکه در روز برسد که کاهش قابل توجهی نسبت به رقم حدودا 2.9 میلیون بشکه ای ماه فوریه دارد. میزان صادرات نفت خام و میعانات ایران در این ماه به بالاترین رقم در طی 6 سال گذشته رسیده بود.

این منبع افزود، در ماه می، ایران روزانه حدود 2.6 میلیون بشکه نفت خام و میعانات بارگیری کرد که بخش عمده ای از آن نفت خام بود. ایران در ماه های مارس و آوریل هیچ نفت خام و میعاناتی ذخیره نکرده است.

۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۴۵۷