پایان انحصار شرکت آلمانی(BASF ) در تأمین ماده aMDEA در صنعت پتروشیمی

پایان انحصار شرکت آلمانی(BASF ) در تأمین ماده aMDEA در صنعت پتروشیمی
ماده aMDEA در حال حاضر در دو مجتمع پتروشیمی مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد صنعتی آن به اثبات رسیده و به جد می توان گفت تحریم در خصوص این ماده شیمیایی در کشور شکسته شده است.
مجید رفتاری بوشهری مدیر پژوهش فناوری شرکت پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با بیان این مطلب گفت: صنعت پتروشیمی موتور محرک اقتصادی کشور است و این صنعت به لحاظ دانش محوری از ارزش آفرینی خاصی برخوردار است.
وی تصریح کرد: این شرکت در راستای تحقیقاتی که در صنعت پتروشمی انجام داده متوجه شد ماده ای (aMDEFA) که از طریق شرکت آلمانی وارد کشور می شد در تولید محصولات اوره، آمونیاک و موارد دیگر کاربرد دارد و با تحقیقاتی که به عمل آمد فرمولاسیون این ماده را کشف کرد و خوشبختانه امکان تولید آن در کشور فراهم و با تولید آن کشورمان بی نیاز از واردات این ماده شد و کار بزرگی در شکستن تحریم این ماده اتفاق افتاد.
رفتاری اظهار داشت: قبلا این ماده (aMDEFA) را از شرکت آلمانی (BASF) و کشورهای اروپایی تامین می کردیم و اکنون با فرمولاسیون بدست آمده به راحتی قابل تولید در کشور است و در حال حاضر چند مجتمع داخلی در کشور با توجه به در اختیار داشتن این فرمولاسیون در داخل این ماده را تولید می کنند و در دو مجتمع مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد صنعتی آن به اثبات رسیده است و الان به جد می توان گفت تحریم در خصوص این ماده شیمیایی در کشور شکسته شده است.
رفتاری تاکید کرد: هدف ازتعریف این طرح دستیابی به فرمولاسیون محلول های آمین جدید، دستیابی به دانش فنی واحد شیرین سازی گاز، بومی سازی دانش فنی تصفیه آمین های مستعمل و تهیه دستورالعمل های آنالیز نمک های گرما مقاوم می باشد.
وی ادامه داد: این طرح شامل بررسی فرمولاسیون آمین های جدید، آمین فرموله شده از نقطه نظر خورندگی، شناخت رفتار ترمودینامیکی و سینتیکی به همراه اندازه گیری خواص ترموفیزیکی محلول و تعیین حلالیت گازهای اسیدی اجرا و خاتمه یافته است. در قسمت مدیریت حلال نیز روش های مختلف تصفیه آمین مستعمل و بومی سازی دانش فنی آن انجام گردیده و دستورالعمل های آنالیز مواد آلاینده آمین از جمله نمک های گرما مقاوم، هیدروکربن ها و ترکیبات فرسایشی ارائه می شود.
مدیر پژوهش فناوری شرکت پتروشیمی تصریح کرد: واحدهای اوره، آمونیاک و نیز برخی واحدهای شیرین سازی گاز از روش جذب co2 و H2S توسط آمین فعال شده به نام (aMDEFA) استفاده می نمایند و تامین کننده انحصاری این ماده شرکت (BASF) آلمان به منظور حفظ بازار ماده فوق را در گریدها و اسامی مختلف و یا فرمولاسیون متفاوت برای مجتمع های پتروشمی تامین می نمود و در اکثر موارد اجازه استفاده از مواد اولیه مجتمع ها را به یکدیگر نمی داد.
وی اضافه کرد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به منظور حمایت از تولید ملی شرکت های تولید کننده و در راستای منویات مقام معظم رهبری در سال جاری و با توجه به اعمال تحریم و عدم تامین (aMDEFA) مورد نیاز توسط شرکت (BASF) آنالیز تمامی محصولات فروخته شده توسط (BASF) به مجتمع های پتروشیمی را در دستور کار قرار داد و مشخص گردید که تمامی محصولات ارائه شده متشکل از دو ماده بوده و تنها تفاوت آنها در ترکیب درصد اجزاء تشکیل دهنده بوده که قابل تامین از منابع مختلف است.
مدیر پژوهش فناوری شرکت پتروشیمی تاکید کرد: اساس شرکت پژوهش و فناوری به ثمر نشاندن دانش به فناوری است که از دانشگاههای کشور و محققان استفاده کند و دانش هایی که در این مجموعه به نتایج مطلوب رسیدند در تهران، اراک و ماهشهر تبدیل به فناوری کرده و در صنعت کشور مورد استفاده قرار دهد و این شرکت نقش بسیار زیادی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و جهاد اقتصادی و حمایت از تولید ملی و سرمایه ایرانی دارد.
وی اظهار داشت: این پژوهش ها در واقع دانش بنیان بوده و از صفر تا صد در مجموعه شرکت و محققان ایرانی انجام شده و تمام مراحل با موفقیت طی شده است.
رفتاری اضافه کرد: با توجه به این که خام فروشی بسیار نامطلوب برای صنعت کشور است این زنجیره ارزشی نفت به سمت پتروشیمی و صنایع تکمیلی ارجاع داده می شود سبب اشتغال زایی و ارزش آفرینی تولید را بالا می برد این تحقیقات می تواند الگویی باشد که این زنجیره تکمیل شود.
وی خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی صنعت ارزش آفرین کشور است هرچه گسترش پیدا کند به اشتغال زایی و توسعه کشور کمک می کند./
۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۳۷
تعداد بازدید : ۱,۱۸۸