تنوع خوراک و فناوری های نوین دو گانه های تحول در صنعت پتروشیمی

تنوع خوراک و فناوری های نوین دو گانه های تحول در صنعت پتروشیمی
مشاور ارشد موسسه ICIS گفت: تنوع خوراک واستفاده از فناوری های نوین زمینه ساز تحول در آینده صنعت پتروشیمی جهان خواهد شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، اسفانو زندر، مشاور ارشد موسسه ICIS در حوزه پالایش جهانی و خوراک پتروشیمی ها، در سخنرانی خود در یکی از نشست های تخصصی سیزدهمین همایش بین المللی پتروشیمی ایرانIPF ، ضمن اشاره به مزایا و فرصت های بی شمار صنعت پتروشیمی در مقایسه با حوزه نفت و گاز، عنوان  کرد: در خانواده پتروشیمی، پلی الفین  ها یکی از بیشترین رشدها را تجربه کرده  اند و در بخش آروماتیک ها نیز محصولاتی نظیر پلی استر و پلی اورتان ها از رونق مطلوبی برخوردارند.

وی در ادامه با تحلیل و مقایسه انواع خوراک، به موج اول سرمایه گذاری ها در زمینه استفاده از خوراک اتان اشاره کرد ادامه داد: این هزینه ها عمدتا زمانی صورت گرفت که  قیمت نفت و گاز متفاوت بود. اما سطح فعلی قیمت نفت خام معادلات بازار را تغییر داده است.

اسفانو زندر تصریح کرد: در حال حاضر قیمت حمل و نقل اتان به آسیا روندی صعودی را دنبال می کند و مقایسه هزینه اتیلن تولیدی بر اساس خوراک های اتان و نفتا، شاید واردات اتان از آمریکا را از لحاظ اقتصادی با چالش های جدی مواجه سازد.

وی افزود: با توجه به کارکرد های بازار اگر چه نفتا خوراک اصلی تولید اتیلن به شمار می رود؛ اما احتمال ان جی ال های (NGL) سبک در آینده جایگزین آن می شوند.

مشاور ارشد موسسهICIS ادامه داد  :با توجه به افزایش ظرفیت پالایش و همچنین تقاضا برای اتیلن ، خوراک نفتا تا سال 2020 میلادی به راحتی در دسترس خواهد بود. از این رو ساخت پالایشگاه برای تولید نفتا چندان منطقی به نظر نمی رسد.

زندر با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد: ایران از قابلیت چشمگیری در حوزه اسپلیتینگ کندانسرها برخوردار است و می تواند ضمن صادرات کندانسور های سنگین، نفتای سنگین  را به بنزین و بخش سبک تر را برای کراکینگ بخار استفاده کند. 

 به گزارش نیپنا، سیزدهمین همایش تخصصی پتروشیمی ایران با حضور جمعی از مدیران و فعالان بلندپایه دخلی و خارجی صنعت پتروشیمی  در روزهای دوم و سوم اردیبهشت در مرکز همایش های بین المللی  صدا و سیما برگزار می شود.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۲:۰۶
تعداد بازدید : ۴۱۲