افزایش اثرگذاری اتاق تهران در شوراهای رسیدگی و هیات‌های حل اختلاف

افزایش اثرگذاری اتاق تهران در شوراهای رسیدگی و هیات‌های حل اختلاف
معاون کسب‌وکار اتاق تهران با نمایندگان این اتاق در هیات‌های تشخیص مطالبات تامین‌اجتماعی و هیات‌های حل اختلاف مالیاتی، دیدار و در مورد بهبود وضعیت خدمات‌رسانی به اعضا گفت‌وگو کرد.

به گزارش روابط عمومی اتاق تهران، در این نشست ابتدا از تلاش یک سال گذشته نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های حل اختلاف و شوراهای رسیدگی تقدیر شد و هم‌چنین در مورد تبیین سیاست‌های جدید اتاق تهران در این حوزه و اعلام برنامه‌های اجرایی و عملیاتی معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.


در همین رابطه، هومن حاجی‌پور معاون کسب و کار اتاق تهران، با اشاره به این دیدار و تبادل‌نظر با نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های تامین اجتماعی و مالیاتی اتاق تهران، بر نقش و جایگاه این اتاق در رفع مشکلات کارفرمایان در بخش‌های مرتبط با سازمان تامین اجتماعی و امور مالیاتی تاکید کرد و گفت: با توجه به نامگذاری امسال به سال اشتغال، تولید و اقتصاد مقاومتی، وظیفه اتاق تهران در حل معضلاتی که از ناحیه تامین اجتماعی و مالیاتی گریبان‌گیر اعضای این اتاق شده، پررنگ‌تر از گذشته است و در این راستا معاونت کسب و کار اتاق تهران برنامه‌ها و سیاست‌‌گذاری‌هایی را تدوین کرده است.
وی با بیان اینکه اتاق تهران در سال 96، بر رفتار حرفه‌ای نمایندگان هیات‌ها و بهره‌گیری آنان از دانش و تجارب خود در جلسات دادرسی، تاکید دارد، افزود: خواسته و انتظار جدی اتاق تهران از نمایندگان این است که آنان به عنوان متولیان حراست از حقوق فعالان اقتصادی، با تمام توان خود در جلسات هیات‌های رسیدگی شرکت کنند.


حاجی‌پور در ادامه به برنامه‌های معاونت کسب‌و‌کار اتاق تهران در زمینه افزایش سطح اثرگذاری هیات‌های حل اختلاف، گفت: تعامل اتاق تهران با نمایندگان این اتاق در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی و نیز هیات‌های تشخیص مطالبات تامین اجتماعی نیاز به بازتعریف دارد و در این راستا اقداماتی نیز صورت گرفته است، علاوه بر این که اقدامات لازم برای اصلاح برخی رویه‌ها و فرآیندهای این حوزه نیز آغاز شده است.
معاون کسب‌و‌کار اتاق تهران همچنین از راه‌اندازی سامانه‌ای در اتاق تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد که به گفته وی، نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های تشخیص و حل اختلاف می‌توانند از طریق آن گزارش‌های خود از روند رسیدگی به پرونده‌ها را به صورت برخط در اختیار اتاق تهران قرار دهند.


حاجی پور همچنین خبر داد که راه‌اندازی مکانیزم نظرسنجی از نمایندگان اتاق تهران در این هیات‌ها در دستورکار معاونت کسب وکار اتاق تهران قرار دارد. وی افزود: معاونت کسب وکار اتاق تهران همچنین به دنبال آن است که موضوعات مورد اختلاف اعضای اتاق تهران با سازمان‌های امور مالیاتی و نیز تامین اجتماعی، پیش از طرح در هیات‌های رسیدگی، در اتاق تهران کارشناسی شده و به این ترتیب خدمت جدیدی به اعضا در این بخش ارائه شود.
او با تاکید بر اینکه نمایندگان این اتاق در هیات‌های رسیدگی و حل اختلاف باید در جلسات، وحدت رویه داشته باشند، گفت: به روزرسانی دانش و توانایی کارشناسان اتاق تهران در هیات‌ها ضروری است.
هومن حاجی‌پور با بیان اینکه یکی از انتظارات جدی اتاق تهران از نمایندگان در هیات‌های رسیدگی، حضور مستمر و کنشگر آنان در جلسات است، افزود: غیبت غیرموجه نمایندگان این اتاق در جلسات رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی و تامین اجتماعی پذیرفته نیست و در صورت تکرار، همکاری اتاق تهران با آن دسته از نمایندگانی که غیبت‌های مکرر و بدون اطلاع دارند، قطع خواهد شد.


حاجی پور در عین حال تصریح کرد که نمایندگان اتاق تهران در این هیات‌ها باید با اطلاعات کامل و دقیق از لوایح و پرونده‌های محول شده، در جلسات رسیدگی حضور یابند.

همچنین، پیمان دارابیان مدیر خدمات مالیاتی اتاق تهران بر لزوم رعایت آیین‌نامه حرفه‌ای تبیین شده اتاق تهران از سوی نمایندگان این اتاق در هیات‌های رسیدگی تاکید کرد و گفت: محتوای این آیین‌نامه با تاکید بر رعایت حقوق مودیان مالیاتی، به تایید صاحب‌نظران این حوزه نیز رسیده است.
 در همین رابطه، وی به عنوان نمونه به ماده 11 این آیین‌نامه اشاره کرد که به موضوع الزام نمایندگان به رعایت مفاد صدر 248 قانون مالیات‌های مستقیم و همچنین ماده 5 در رعایت حداقل حقوق مودیان در رابطه با رعایت عادلانه و قانونی پرونده‌ها، تاکید دارد.


همچنین محمد جعفری مشاور خدمات بیمه اتاق تهران با اشاره به اینکه این حوزه در اتاق تهران برنامه‌های کاری خود را بر دو محور امور جاری و امور برنامه‌ای متمرکز کرده است، گفت: کارفرمایان عضو اتاق تهران می‌توانند سوالات مربوط به حوزه تامین اجتماعی را به صورت حضوری و یا تلفنی با کارشناسان اتاق تهران در میان گذاشته و ضمن آنکه این امکان از طریق سایت اتاق تهران نیز فراهم است.
وی در عین حال، با اشاره به اهداف تبیین شده مربوط به مسائل تامین اجتماعی در اتاق تهران، افزود: بررسی بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها، ایجاد تعامل با سازمان تامین اجتماعی به هنگام تنظیم پیش‌نویس اولیه دستورالعمل یا بخشنامه‌ها، بررسی قوانین و مقررات، اطلاع‌رسانی به موقع از قوانین مربوط به تامین اجتماعی به کارفرمایان از طریق سایت اتاق تهران، از جمله  این اهداف است.


اتاق تهران در سال جدید اراده‌ای جدی برای پیگیری مشکلات بخش خصوصی در فضای کسب‌وکار و به ویژه حوزه‌های تامین اجتماعی و مالیات دارد. هم‌چنین مصوباتی که سال گذشته با پیشنهاد و پیگیری مستمر اتاق تهران تصویب شده است نیز در اجرا مورد رصد قرار می‌گیرد.

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۷:۰۵
تعداد بازدید : ۴۱۷