توقف واردات بنزین سوپر

توقف واردات بنزین سوپر
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه با راه‌اندازی واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، روزانه دو میلیون لیتر صرفه جویی داریم، گفت: نیازی به واردات بنزین سوپر نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران، علیرضا ضیغمی صبح امروز در مراسم بهره‌برداری رسمی از طرح‌های بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، اظهار داشت: قبل از دولت نهم صرفه‌جویی ما در این بخش صفر بود اما در دولت نهم هفت میلیارد دلار صرفه‌جویی شد و اگر طرح سهمیه‌بندی و هدفمند کردن یارانه‌ها اجرا نمی‌شد، مصرف روزانه در سال 91 به 130 میلیون لیتر بنزین می‌رسید.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تشریح پیش‌بینی که در ارتباط با مصرف روزانه بنزین در سال 91 صورت گرفت، عنوان کرد: در سال 85 مصرف واقعی ما 73 میلیون لیتر بود که اگر 10 درصد افزایش را نیز لحاظ می‌کردیم در سال 86 به مرز 90 میلیون لیتر می‌رسید و در سال 90 از 120 میلیون لیتر می‌گذشت و پیش‌بینی ما این بود که در سال 91 به 130 میلیون لیتر در روز برسد.

 

وی در ادامه میزان واردات بنزین را مورد اشاره قرار داد و گفت: واردات بنزین در سال 85، 73 میلیون لیتر بود که پس از اجرای سهمیه‌بندی و سامانه هوشمند توزیع سوخت در سه ماه سال 86 به 64 میلیون لیتر رسیدیم و در سال 89 نیز طرح هدفمند شدن یارانه‌ها آغاز شد و در سه ماه آخر همان سال به مصرف روزانه 61 میلیون لیتر بنزین رسیدیم و در سال 90 این آمار به 59 میلیون لیتر کاهش یافت.

 

ضیغمی بیان داشت: در سه ماه نخست سال جاری به مصرف 62 میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم که البته تعداد خودروها نیز افزایش یافته است.

 

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف بنزین اظهار داشت: پیش از دولت نهم روند کاهش مصرف تا 67 میلیون لیتر بوده، در دولت نهم به 62.8 میلیون لیتر رسیده است و میانگین آن در دولت دهم نیز به 59.8 میلیون لیتر رسیده است.

 

*افزایش تولید 4 فرآورده اصلی نفت در دولت نهم و دهم

 

ضیغمی افزود: همچنین تولید چهار فرآورده اصلی قبل از دولت نهم 210 میلیون لیتر در روز بود که در دولت نهم به 220 میلیون لیتر رسید و هم اکنون به 245 میلیون لیتر در روز بالغ شده است.

 

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به ویژگی‌های واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران گفت: با راه اندازی واحد بنزین سازی، روزانه یک و نیم تا دو میلیون لیتر صرفه‌جویی داریم و دیگر به واردات بنزین سوپر نیازی نیست.

 

* واردات بنزین فقط 2 میلیون لیتر است

 

وی در ادامه بیان داشت: در حال حاضر واردات ما به حداقل رسیده است و در پنج فرآورده اصلی نیز 246 میلیون لیتر تولید داریم و در حال حاضر واردات ما فقط حدود دو میلیون لیتر بنزین است.

 

این گزارش حاکی است، صبح امروز با حضور رئیس جمهور طرح‌های بهینه‌سازی فرایند و بهبود کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه شهید تندگویان تهران به‌طور رسمی به بهره‌برداری رسید.

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۴۲
تعداد بازدید : ۹۵۴