اخبار کوتاه جهان انرژی؛ سطح پایبندی به توافق اوپک به ٩٤ درصد رسید

رسیدن سطح پایبندی به توافق اوپک به ٩٤ درصد، معرفی ایران به عنوان دومین عرضه کننده نفت به کره جنوبی در سه ماه نخست سال 2017 میلادی، قدردانی وزیر انرژی قطر از روسیه برای کاهش تولید نفت از مهمترین خبرهای جهان انرژی در 24 ساعت گذشته است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا و به نقل از روزنامه دیلی تراست، «محمد بارکیندو» دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد طبق آمار این سازمان، سطح پایبندی کشورهای عضو و غیر عضو اوپک به توافق کاهش تولید نفت در ماه فوریه به ٩٤ درصد رسید که هشت درصد نسبت به ماه ژانویه بیشتر شد.
به گفته بارکیندو، انتظار می رود سطح پایبندی ها به این توافق در ماه مارس افزایش بیشتری یابد. 

**ایران دومین عرضه کننده نفت به کره جنوبی شد
‎به گزارش رویترز، افزایش تولید نفت ایران پس از پایان تحریم ها سبب شد در سه ماه نخست سال 2017 میلادی، این کشور بتواند به دومین تامین کننده عمده نفت کره جنوبی در این مقطع تبدیل شود. 
طبق اطلاعات شرکت ملی نفت کره، واردات نفت خام کره جنوبی در ماه مارس سال جاری میلادی نسبت به سال گذشته دو برابر شد و به رقم بی سابقه 18 میلیون و 540 هزار بشکه، معادل 597 هزار و 937 بشکه در روز رسید. ‎

**قدردانی وزیر انرژی قطر از تلاش های نواک در کاهش تولید نفت روسیه
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، «محمد صالح الساده»، وزیر انرژی قطر اعلام کرد که الکساندر نواک، همتای روسی وی نقش مهمی در توافق میان اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان برای کاهش تولید نفت داشته است و از وی برای تلاش ها در این مسیر قدردانی کرد.
الساده افزود: توافق یاد شده به تثبیت بازار جهانی نفت به میزان قابل توجهی کمک کرده و سطح پایبندی ها به این جریان رضایت بخش بوده است.

**‎روسیه در پی بررسی شرایط کنونی بازار نفت است
‎به گزارش رویترز، «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در دیدار با همتای قطری خود در دوحه اعلام کرد که مسکو پیش از اعلام حمایت خود از توافق کاهش تولید نفت، نیاز به تحلیل های بیشتری از بازار جهانی دارد و تا نشست آینده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ماه مه صبر خواهد کرد.
وی افزود: برای این که بتوانیم درباره تمدید توافق تصمیم گیری کنیم، باید شرایط موجود را بررسی کنیم تا درست تصمیم بگیریم.

**وزیر انرژی جمهوری آذربایجان: باکو از تمدید توافق اوپک حمایت می کند
شبکه خبری «ای بی سی» به نقل از «ناطق علی اف»، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان گزارش داد: تمدید توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) می تواند تاثیر مثبتی در تثبیت قیمت های نفت در بازار جهانی داشته باشد همانطور که این توافق سبب شد تا در سال جاری میلادی قیمت این کالا ٥٠ تا ٦٠ دلار باشد.
‎وی گفت: این تصمیم، تاثیر مثبتی داشته و معتقدم اگر بخواهیم قیمت ها را در سطح ثابتی نگاه داریم، باید توافق یادشده تا پایان ٢٠١٧ میلادی تمدید شود و جمهوری آذربایجان نیز از این اقدام حمایت می کند زیرا این به نفع ماست. 

**رکوردشکنی تولید نفت روسیه در صورت تمدید نشدن توافق اوپک
‎به گزارش رویترز، مقام ها و شرکت های نفتی روسیه اعلام کردند در صورت تمدید نشدن توافق کاهش تولید نفت، تولید نفت این کشور ممکن است به بالاترین میزان خود در ٣٠ سال گذشته برسد. 
«‎آرکادی دیوورکوویچ» معاون نخست وزیر روسیه گفت: بر اساس برنامه های سرمایه گذاری شرکت های نفتی، با انقضای توافق کاهش تولید امکان افزایش تولید نفت از سوی شرکت های نفتی زیاد است. 

**رشد تولید نفت و گاز هند در ماه مارس
به گزارش رویترز، تولید نفت هند در ماه مارس ٢٠١٧ میلادی با 94 صدم درصد افزایش نسبت به سال گذشته در همین مقطع به سه میلیون و ١٠٠ هزار تن و تولید گاز این کشور نیز در این مقطع با ٨.٩٢ درصد افزایش به دو میلیارد و ٧٥٠ میلیون متر مکعب رسید.
این در حالی است که تولید فرآورده های نفتی هند با 33 صدم درصد کاهش به ٢١ میلیون و ٣٠٠ هزار تن رسید.

**افزایش ٨٣ درصدی قیمت بنزین در کره شمالی در ٣ روز
به گزارش پایگاه خبری اویل پرایس، با افزایش تلاش چین برای تحریم نفتی کره شمالی، قیمت بنزین ظرف سه روز ٨٣ درصد در پیونگ‌ یانگ افزایش یافت.
‎کره شمالی تقریبا تمام نفت خود را چین تامین می کند بنابراین حتی اگر این کشور برای واردات نفت، روسیه را جایگزین کند، این تحریم، کره شمالی را در عمل فلج خواهد کرد.
پکن در ماه های اخیر موضع سخت تری نسبت به کره شمالی اتخاذ کرده است.
۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۱:۳۳
تعداد بازدید : ۳۸۷