تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی
طرح های 'بنزین سازی' و 'بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان تهران' صبح روز سه شنبه با حضور محمود احمدی نژاد رییس جمهوری به بهره برداری رسید.

به گزارش نفت نیوز، با اتمام فرایند احداث واحد گوگردزدایی از گازوئیل، استحصال گوگرد و همچنین واحد سولفور ریکاوری، طرح بهینه سازی فرایند و بهبود کیفیت فراورده های این پالایشگاه به بهره برداری رسید. تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

با راه اندازی واحد گوگردزدایی از گازوئیل با ظرفیت 53 هزار بشکه در روز (گازوئیل تولیدی با کمتر از 10 پی پی ام مطابق استاندارد یورو پنج)، واحد سولفور ریکاور با ظرفیت 110 تن گوگرد و واحد استحصال گوگرد با ظرفیت 212 تن گوگرد در روز، تمامی 14 واحد طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فراورده های پالایشگاه شهید تندگویان در مدار بهره برداری قرار گرفت.

طرح بهینه سازی و بهبود کیفیت فراورده های این پالایشگاه به عنوان نخستین طرح از طرح های 9 گانه مهر ماندگار مجموعه پالایش و پخش، بزرگترین طرح اجرا شده در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است که تمام واحدهای آن در داخل پالایشگاه و در محیط بهره برداری احداث شده است.

مدیریت مصرف انر‍‍‍ژی، کاهش تولید سوخت ضایعات، ارتقای استانداردهای زیست محیطی و تولید فراورده های نفتی با استاندارد یورو پنج از مهم ترین ویژگی های این پروژه است.

**واحد بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان

واحد بنزین سازی شهید تندگویان تهران نیز دیگر پروژه ای است که امروز با حضور رییس جمهوری و با هدف تولید روزانه 8/2 میلیون لیتر بنزین به بهره برداری رسید.

طرح بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران دارای دومین واحد ایزومریزاسیون پس از طرح توسعه پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند اراک است که با اتکا به همت متخصصان داخلی به بهره برداری رسید.

واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب های مولکلی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد باز می گرداند. از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.

پروژه بنزین سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه ( با افزایش عدد اکتان نفت های سبک) اجرایی شده که با راه اندازی این واحد عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از 64 به 88 ارتقا می یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفت های سبک به ظرفیت 18 هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت 18 هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال متر مکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت 80 هزار بشکه است.

رییس جمهوری همچنین از بخش های مختلف پروژه های جدید پالایشگاه شهید تندگویان تهران بازدید کرد.
تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی
برنامه ریزی برای جلوگیری از خام فروشی

رئیس جمهوری گفت: امروز صنعت نفت کشور باید تمام توان و منابع خود را طوری برنامه ریزی کند که در آینده علاوه بر جلوگیری از خام فروشی نفت، بخش مهمی از درآمدهای صنعت نفت از محل صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها باشد.

 

 

انتهای پیام

منبع: ایرنا/ شانا؛ لینک 2 ؛ لینک 3

به گزارش نفت نیوز، دکتر محمود احمدی نژاد صبح امروز (10 مرداد) در آیین گشایش طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران که در محل این پالایشگاه برگزار شد، گفت: مجموعه صنعت نفت، از دلسوزترین متخصصان صنعت ایران هستند که خدمات آنها در طول تاریخ صنعت نفت بی نظیر بوده است.

وی افزود: کارکنان صنعت نفت در سخت ترین لحظه های تاریخ با فداکاری های خود اجازه نداده اند جریان اصلی اقتصاد کشور دچار بحران شود.

رئیس جمهوری با یادآوری این که هنوز پروسه ملی شدن صنعت نفت تکمیل نشده است، گفت: حلقه ها همچنان بسته است و بیشترین منافع حاصل از نفت در جیب استثمارگران می رود.

دکتر احمدی نژاد افزود: متاسفانه همچنان قیمت نفت در دنیا سیاسی تعیین شده و هرگز ملاک های اقتصادی در آن به طور کامل لحاظ نمی شود که اگر قیمت آن اقتصادی تعیین شود، در مقایسه با دیگر کالاها قیمتی بسیار بیشتر از رقم کنونی در دنیا خواهد داشت.

وی عمده دلایل سیاسی بودن مبنای محاسبه قیمت نفت را استثمار دیگر کشورها و گرفتن مالیات های کلان دانست که این موضوع در صنعت پالایش و پخش و در طراحی و مهندسی پروژه ها نیز کاملا آشکار است و 14 تا 15 درصد از پول پروژه ها در جیب این سرمایه گذاران می رود.

رئیس جمهوری تاکید کرد: روند ملی شدن صنعت نفت زمانی تکمیل می شود که تمام عواید نفت از صفر تا 100 در جیب ملت ایران باشد و امروز خوشبختانه دلسوزان صنعت نفت به دنبال کامل کردن این حلقه ها هستند.

وی با ابراز تاسف از این که سرمایه داران جهان از نفت که ثروت ملی برخی از کشورها محسوب می شود، به عنوان یک حربه علیه تولیدکنندگان استفاده می کنند، گفت: متاسفانه این کشورها نیازهای خودشان را ابزاری علیه دیگر کشورها قرار دادند.

افزایش یک میلیون بشکه ای ظرفیت تولید نفت تا پایان برنامه پنجم

دکتر احمدی نژاد با ابراز خرسندی از این که در همه قسمت های صنعت نفت حرکت به سمت ملی شدن خوب است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه، یک میلیون بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می شود که مطابق با آن باید صنایع پالایش و پخش و پتروشیمی نیز در افزایش ظرفیت های خود توسعه یابد.

وی تاکید کرد: کشورهای خارجی سالی یک میلیارد دلار در صنایع نفت ایران سرمایه گذاری می کردند و با این که در مبادلات بین المللی سودها 2 تا 3 درصد بود، این کشورها در پروژه های داخل کشور 14 تا 19 درصد سود می گرفتند.

رئیس جمهوری گفت: طرح توسعه پالایشگاه شهید تندگویان تهران اولین پروژه ای در صنعت نفت است که کل حلقه آن از طراحی تا ساخت و اجرا ایرانی بوده است.

وی با اعلام این که صنعت نفت لوکوموتیو صنعت کشور است، گفت: در گذشته بیش از 95 درصد قطعات مورد نیاز پالایشگاه شهید تندگویان از خارج از کشور تامین می شده که به یمن اتکا به توان متخصصان داخلی صنعت نفت، امروز 60 درصد قطعات و تجهیزات مورد نیاز این طرح در داخل تولید شده است.

دکتر احمدی نژاد افزود: اگرچه ضرورتی ندارد که همه تجهیزات مورد نیاز یک پروژه در داخل ساخته شود، اما باید بتوانیم همه تجهیزات را در داخل تولید کنیم و این توان مهندسی وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: سازندگان خارجی نیز در ابتدا در ساخت قطعات مورد نیاز صنعت با مشکلات فراوانی روبه رو بوده اند و ما نیز در کشور با گذراندن این مراحل در ساخت کلیه قطعات خودکفا خواهیم شد.

رئیس جمهوری تصریح کرد: تجربه نشان داده است در صورتی که به متخصصان صنعت نفت میدان داده شود، آنان توانایی ها و شایستگی های خود را اثبات خواهند کرد و می توانیم با تامین منابع مالی، شاهد پیشرفت روزافزون پروژه ها در این صنعت باشیم.

دکتر احمدی نژاد درباره پروژه های مهر ماندگار کشور گفت: در گذشته دولت ها با تحویل گرفتن دولت با حجم انبوهی از پروژه های هزینه بر رو به رو می شدند که برنامه های آنها را برای پیشرفت کشور دچار اختلال می کرد و به این منظور دولت دهم تصمیم گرفت با معرفی پروژه های اصلی و هزینه بر که امکان اتمام آنها تا پایان ماموریتش وجود دارد، به عنوان مهر ماندگار آنها را به اتمام رسانده و از تحمیل هزینه و انرژی موردنیاز این پروژه ها در دولت آینده جلوگیری کند.

افزایش درآمد سرانه کشور با بهره برداری کامل از پروژه های مهر ماندگار

وی افزود: 905 پروژه مهر ماندگار با 167 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری با عنوان مهر ماندگار در دولت تعریف شده است که تا کنون 127 هزار میلیارد تومان آن سرمایه گذاری شده و باقی آن نیز در سال جاری هزینه خواهد شد که با راه اندازی تمام این پروژه ها تولید ناخالص ملی و درآمد سرانه کشور به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

دکتر احمدی نژاد با یادآوری این که حدود 80 تا 90 پروژه مهر ماندگار نیز در صنعت نفت تعریف شده است، گفت: افتتاح 4 فاز پارس جنوبی در قالب این پروژه ها 100 میلیون مترمکعب به تولیدات گاز کشور اضافه خواهد کرد که معادل 55 میلیون دلار روزانه درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

ظرفیت پالایش نفت ایران یک میلیون بشکه افزایش می یابد

وزیر نفت با اشاره به برنامه توسعه پالایشگاه های کشور گفت: ظرفیت تولید فرآورده های نفتی تا پایان سال 1394 یک میلیون بشکه در روز افزایش می یابد. تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

به گزارش نفت نیوز، مهندس رستم قاسمی، وزیر نفت، صبح امروز (سه شنبه 10 مرداد) در آیین گشایش طرح بنزین سازی و بهینه سازی پالایشگاه شهید تندگویان تهران، تبدیل محصول، ارتقای کیفیت محصول و تولید محصول جدید را از محورهای مهم در حوزه پالایش و پخش خواند و گفت: خوشبختانه امروز جزء صادرکنندگان انواع فرآورده از جمله نفت سفید، نفت گاز و سوخت جت شده ایم.

مهندس قاسمی تاکید کرد: چنانچه مصرف بنزین در کشور کنترل نمی شد، امروز باید سالانه 35 میلیارد دلار صرف واردات این فرآورده می کردیم.

وزیر نفت گفت: ارتقای کیفیت محصول، یکی دیگر از محورهای مهم پالایش و پخش فرآورده های نفتی است که زنجیره بهره برداری از طرح های مرتبط با این محور از پالایشگاه شهید تندگویان تهران آغاز شده است و به لطف الهی امروز جزء تولیدکنندگان برتر فرآورده های پاک در منطقه هستیم.

وی تاکید کرد: تولید محصولات جدید نیز، یکی دیگر از محورهای مهم صنایع پالایش و پخش است که به عنوان محوری جدید در دستور کار صنعت نفت بوده و برای مثال مطالعات مربوط به تولید محصولاتی مانند هلیوم در دستور کار پژوهشگاه صنعت نفت قرار گرفته است.

وزیر نفت بحث تحریم ها و اتکا به توان داخلی در ساخت قطعات و تجهیزات را از دیگر مسائل مهم پروژه های مهم صنعت پالایش و پخش کشور خواند و افزود: خوشبختانه امروز از لحاظ ساخت تجهیزات موردنیاز پروژه ها در وضعیت خوبی هستیم و با این که برخی از تجهیزات از خارج از کشور وارد می شود، اما پیشرفت های مرتبط با این صنعت بی نظیر بوده است.

مهندس قاسمی تاکید کرد: امروز صنعت نفت با به کارگیری کنسرسیوم ها و استفاده از توان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی اراده کرده است با اتکا به نیروی انسانی متخصص و متعهد خود به زودی جزء صادرکنندگان کالا و تجهیزات قرار گیرد.

وزیر نفت تاکید کرد: خوشبختانه امروز در زمینه تولید توربوکمپرسورها، الکتروموتورها، کاتالیست ها و ... پیشرفت های بسیار خوبی حاصل شده است و برای این تجهیزات سند تولید صادر می شود؛ به گونه ای که در کوتاه مدت در این زمینه به خودکفایی کامل می رسیم.

lمهندس قاسمی با تاکید بر این که تعداد زیادی از پروژه های مهر ماندگار صنعت نفت در حال راه اندازی است، گفت: با راه اندازی پروژه های مهر ماندگار در صنعت گاز، کشور از واردات این حامل انرژی بی نیاز خواهد شد و ظرفیت تولید گاز کشور به روزانه یک میلیارد و 470 میلیون مترمکعب خواهد رسید.

وی همچنین تاکید کرد: پروژه های مهر ماندگار در بخش صنایع نفت نیز از پیشرفت قابل قبولی برخوردار است و با راه اندازی این پروژه ها به ویژه در بخش میدان های مشترک، تولید روزانه نفت کشور به 5.2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وزیر نفت کشورمان با اشاره به این که تعریف پروژه های مهر ماندگار، ابتکار خوبی از سوی دولت بود که موجب شتاب بخشیدن به پروژه های کشور شد، گفت: این سرعت عمل در پروژه های صنعت نفت نیز کاملا مشهود بود و با بهره برداری از تمام پروژه های مهرماندگار صنعت نفت تا دو ماه ابتدای سال آینده، زیرساخت های صنعت نفت به طور کامل دگرگون خواهد شد.

ظرفیت تولید بنزین تا پایان امسال به 70 میلیون لیتر در روز می رسد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: تولید روزانه بنزین کشور در سال 89، روزانه 43 میلیون لیتر بود که این رقم تا پایان سال جاری به روزانه 70 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت. تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

به گزارش نفت نیوز، علیرضا ضیغمی در آیین گشایش طرح بهینه سازی و بنزین پالایشگاه شهیدتندگویان تهران که صبح امروز (سه شنبه، 10 تیر) با حضور رئیس جمهوری، وزیر نفت و مدیران ارشد شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برگزار شد، گفت: با ساخت پالایشگاه های جدید و اجرای طرح های آتی پالایش و پخش تولید روزانه بنزین کشور به 99.7 میلیون لیتر در روز خواهد رسید.

علیرضا ضیغمی تاکید کرد: با شروع دولت نهم، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برای دو مقوله مهم ارتقای کیفی و کمی فرآورده های تولیدی خود برنامه ریزی کرد.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به این که با طراحی پروژه های توسعه ای پالایشگاه ها، بیشتر محصولات از جمله بنزین، نفت گاز و نفت سفید مطابق با استانداردهای روزآمد اروپا تولید خواهد شد، گفت: برای مثال گوگرد موجود در محصولاتی نظیر نفت گاز و نفت سفید دارای ارقامی نظیر 3، 5، 7 و 13 هزار پی پی ام بود که با راه اندازی این طرح ها، گوگرد موجود در این فرآورده ها به کمتر از 40 پی پی ام کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به نقشه راه صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تا پایان چشم انداز گفت: سرمایه گذاری انجام شده در طرح های پالایشگاهی کشور تا پیش از دولت نهم، حدود 790 میلیارد تومان، در دولت نهم حدود 6 هزار و 800 میلیارد تومان و در دولت دهم 8 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است.

تولید روزانه 246 میلیون لیتر فرآورده در کشور

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با اشاره به این که خوراک کنونی پالایشگاه های کشور حدود یک میلیون و 850 هزار بشکه است، تولید چهار فرآورده اصلی در کشور قبل از دولت نهم را 210 میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این رقم هم اکنون به روزانه 246 میلیون لیتر رسیده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به طرح توسعه پالایشگاه شهید تندگویان تهران گفت: پیش از اجرای این طرح، به طور میانگین سالانه 300 میلیارد تومان صرف واردات بنزین سوپر به این پالایشگاه می شد که با راه اندازی طرح توسعه این پالایشگاه، این رقم به طور کامل در صنعت نفت صرفه جویی خواهد شد.

وی تاکید کرد: گوگرد موجود در فرآورده های تولیدی این پالایشگاه حدود 13 هزار پی پی ام بود که هم اکنون به کمتر از 10 پی پی ام کاهش یافته است و این موضوع نقشی موثر در افزایش استانداردهای آلایندگی سوخت پایتخت ایفا خواهد کرد.

مصرف روزانه 130 میلیون لیتر بنزین بدون اجرای طرح هدفمندی یارانه ها

علیرضا ضیغمی صرفه جویی حاصل از کنترل مصرف بنزین در کشور را در دولت نهم 7 میلیارد دلار و در دولت دهم 37 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در سال 85، مصرف بنزین روزانه 73 میلیون لیتر بود که این رقم در سه ماه اول سال 86 و همزمان با اجرای طرح سامانه هوشمند سوخت به 64 میلیون لیتر در روز و با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها به روزانه 61 میلیون لیتر در روز رسید.

وی تصریح کرد: در سه ماه نخست سال 91 به طور میانگین روزانه 62.5 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که اگر طرح هدفمندی یارانه ها در کشور اجرا نمی شد، این رقم هم اکنون به روزانه 130 میلیون لیتر افزایش یافته بود.

کسب مقام دومی دنیا در زمینه توسعه صنعت سی ان جی در آینده نزدیک

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با تاکید بر این که کشورمان در زمینه صنعت سی ان جی جوان است، گفت: هم اکنون کشورمان بعد از پاکستان مقام دوم دنیا در زمینه تعداد خودروهای دوگانه سوز و مقام چهارم دنیا در زمینه تعداد جایگاه های سی ان جی را کسب کرده است که با افزایش تعداد جایگاه های سی ان جی تا پایان سال، به مقام دومی دنیا از لحاظ تعداد جایگاه های سی ان جی دست خواهیم یافت.

جذب 2 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع بانکی داخلی برای پروژه های پالایشی در سال 88

علیرضا ضیغمی با تاکید بر نیاز به 47 میلیارد دلار سرمایه گذاری در صنایع پالایش و پخش گفت: در سال 88، 2 هزار و 200 میلیارد تومان از منابع داخلی در پروژه های پالایشگاهی سرمایه گذاری و 450 میلیارد تومان نیز از محل شرکت نیکو جذب پروژه های پالایش و پخش شده است.

تولید روزانه 1200 تن گوگرد در کشور تا پایان سال جاری

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که با راه اندازی طرح های بهبود کیفیت و بهینه سازی پالایشگاه های کشور تا پایان سال جاری، تولید روزانه گوگرد کشور به یک هزار و 200 تن افزایش خواهد یافت، گفت: این میزان تا پایان سال 92 به روزانه یک هزار و 400 تن و تا پایان برنامه پنجم توسعه به روزانه دو هزار و 300 تن افزایش خواهد یافت.

ضیغمی تصریح کرد: تا پایان سال 92، روزانه 52 میلیون لیتر بنزین و 37 میلیون لیتر نفت گاز دارای استاندارد یورو 5 اروپا در کشور تولید خواهد شد که این میزان در بخش بنزین تا پایان برنامه پنجم توسعه به روزانه 77 میلیون لیتر خواهد رسید.

معاون وزیر نفت درباره شرایط تولید نفت کوره در پالایشگاه های کشور گفت: نفت کوره ارزشی معادل 85 درصد ارزش نفت خام را دارد و این فرآورده باید حداکثر 10 درصد از خوراک تولیدی پالایشگاه ها را به خود اختصاص دهد، در حالی که این میزان در پالایشگاه های اصفهان، بندرعباس و آبادان هم اکنون حدود 30 درصد است که در تلاش هستیم تا این رقم را کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: نفت کوره تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با اجرای طرح توسعه این پالایشگاه از روزانه 9 میلیون لیتر به 2 میلیون لیتر کاهش پیدا می کند که از این طریق ارزش افزوده ای معادل سالانه 3 هزار میلیارد تومان نصیب این پالایشگاه خواهد شد.

بی نیازی به دانش فنی خارجی در طرح های جدید پالایش و پخشتشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

ضیغمی درباره طرح توسعه پالایشگاه شهیدتندگویان تهران گفت: با راه اندازی این طرح که امروز به عنوان اولین طرح مهرماندگار وزارت نفت در بخش پالایش و پخش به بهره برداری رسید، گوگرد موجود در محصولات تولیدی پالایشگاه به کمتر از 30 میلی گرم در لیتر کاهش یافته است.

وی راه اندازی دومین ایزومریزاسیون غربال مولکولی دنیا پس از کشور ایتالیا، ساخت تمام الکتروپمپ های واحد تصفیه طرح در داخل کشور، بیش از 90 درصد خدمات طراحی و مهندسی طرح های واحد تصفیه، بیش از 60 درصد استفاده از تجهیزات ساخت داخل و نصب بلندترین مشعل پالایشگاهی را از جمله ویژگی های این پروژه برشمرد و افزود: حجم کل سرمایه گذاری انجام شده در این طرح 8 هزار و 114 میلیارد ریال بوده است.

علیرضا ضیغمی با اشاره به توان 60 درصدی استفاده از تجهیزات ساخت داخل در این پروژه تاکید کرد: با توجه به پیشرفت های حاصل شده در بخش ساخت قطعات و تجهیزات موردنیاز پروژه های پالایشگاهی، برای اجرای طرح های آتی این صنعت، نیازی به فروشندگان لیسانس های خارجی نخواهیم داشت.

به گزارش نفت نیوز، طرح بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای دومین واحد ایزومریزاسیون پس از طرح توسعه پالایشگاه اراک است که با اتکا به همت متخصصان داخلی به بهره‌برداری می رسد.

واحد ایزومریزاسیون طرح بنزین سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران دارای سیستم غربال جاذب‌های مولکولی است که از طریق آن واحد ایزومریزاسیون، بنزین‌های دارای اکتان پایین را جدا می کند و دوباره به خط اول واحد بازمی‌گرداند و از این طریق عدد اکتان بنزین به نحو قابل ملاحظه افزایش می یابد.

پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه شهیدتندگویان تهران با هدف ارتقای کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه (با افزایش عدد اکتان نفتای سبک) اجرایی شده است که با راه‌اندازی این واحد، عدد اکتان بنزین تولیدی این پالایشگاه از 64 به 88 ارتقا می یابد.

این طرح که به منظور افزایش کیفیت بنزین تولیدی این پالایشگاه اجرایی شده است، دارای واحد تصفیه نفتای سبک به ظرفیت 18 هزار بشکه در روز، ایزومریزاسیون با ظرفیت 18 هزار بشکه در روز و واحدهای جانبی مانند تولید گاز ازت به ظرفیت یک هزار نرمال مترمکعب گاز در ساعت و دو مخزن جدید هر یک با ظرفیت 80 هزار بشکه است.

نفتای سبک در مرحله اول به واحد تصفیه نفتای سبک ارسال شده و گوگرد، ترکیبات نیتروژنی و اکسیژنی و فلزات سنگین آن که به عنوان سم برای کاتالیست‌های واحد ایزومریزاسیون محسوب می‌شود، حذف، سپس به عنوان خوراک به واحد ایزومریزاسیون ارسال می‌شود که در آنجا با افزایش عدد اکتان، بنزین تولیدی به بالاترین کیفیت می‌رسد.

شرکت پالایش نفت تهران دو پالایشگاه شمالی و جنوبی دارد؛ به گونه ای که پس از تاسیس در سال های 1344 تا 1347 پالایشگاه جنوبی آن در سال 1348 و پالایشگاه شمالی در سال 1352 به بهره برداری رسیده اند.تشریح اقدامات استراتژیک جمهوری اسلامی برای جلوگیری از خام فروشی نفت و گاز از زبان احمدی نژاد؛ قاسمی و ضیغمی

ظرفیت روزانه اسمی این پالایشگاه 220 هزار بشکه و ظرفیت عملیاتی آن 242 هزار بشکه در روز است. نفت خام سبک اهواز-آسماری، نفت خام مارون/شادگان و نفت خام آسیای میانه، اصلی ترین خوراک پالایشگاه تهران را تشکیل می دهند.

جمهوری اسلامی ایران در مطالعه طرح جامع پالایشگاه ها و تعیین (Master Plan) برای هر پالایشگاه، اهدافی مانند بهینه سازی الگوی پالایش، کاهش تولید محصولات کم ارزش مثل نفت کوره، افزایش تولید محصولات با ارزش مانند بنزین موتور، کیفی سازی فرآورده های نفتی برابر استاندارد یورو 5، کاهش مصرف انرژی در فرآیندهای پالایشی، کاهش ضایعات پالایشی و اصلاح سیستم های کنترل و اصلاح ساختار نیروی انسانی و اقتصادی کردن عملیات پالایشگاه ها را مورد توجه قرار داده است.

پیش بینی سرمایه گذاری تا افق 1404 در صنعت پالایش کشور حدود 48 میلیارد دلار است که از این رقم حدود 25 میلیارد دلار در زمینه احداث 7 پالایشگاه جدید، 3.3 میلیارد دلار در طرح های بنزین سازی و بقیه در طرح‌های ذخیره‌سازی و خطوط لوله سرمایه گذاری شده است.

میانگین عمر پالایشگاه‌های موجود کشور حدود 30 سال است و با فناوری های جدید در طرح های توسعه ای این پالایشگاه‌ها که تمام آنها با اتکا به توان داخلی در حال اجرا و در آستانه بهره‌برداری قرار گرفته است، تولید آنها به استانداردهای روزآمد جهان نزدیک خواهد شد.

۱۰ مرداد ۱۳۹۱ ۲۳:۵۱
تعداد بازدید : ۱,۳۶۰