سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این مطلب نیم نگاهی داریم به روزنامه های اقتصادی کشور و تیترهای آنها را برای شما مرور می کنیم.
روزنامه صمت در نسخه امروز خود از عناوینی همچون؛ ثبات قاعده رشد قطعی اقتصاد در سال 96، افتتاح پروژه ها به مازندران جان تازه ای  بخشید، شهر در سایه ضعف مدیریت شهری، سیف ادعای یکی از نامزدها را رد کرد، انتقال تسویه حساب ایران از جنوب خلیج فارس به روسیه، تسویه 95 درصد معوقات فاینانس ها در 6 ماه پس از برجام، مهم ترین نقش دولت گشایش بازارهای جهانی و حاشیه روی دلار با پیمان های پولی جدید گفته است.
 
سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟

روزنامه جهان صنعت نیز از با تیر 3 ادعای باطل به اظهارات قالیباف در حوزه مسکن و شهرسازی پرداخته و از تاثیر انتخابات در بازار سهام پایدار نیستقیمت سیمان افزایش یافت، قفل سیستم بانکی شکست، کاهش 155 میلیون تنی گازهای گلخانه ای در ایران و دولت چاره  ای جز اعتماد به بخش خصوصی ندارد و  سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات، گفته و اینطور نوشته:

یک روز پس از نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری نرخ دلار در بازار روند صعودی به خود گرفت و به مرز 3800 تومان نزدیک شد.

روز گذشته بسیاری از صرافی‌ها حاضر به فروش دلار نبودند و فقط خریدار بودند چراکه بازار داغ انتخابات منجر به افزایش نرخ دلار شده بود که حدود یک ماهی بود به شکل دستوری سخت در برابر روند صعودی مقاومت می‌کرد. برهمین اساس دیروز بازار ارز در نخستین روز هفته با روند صعودی رو به رو شد به طوری که دلار آمریکا با افزایش 15 تومان با قیمت سه هزار و ۷۷6 تومان در بازار به فروش رسید. یورو اروپا چهار هزار و ۱۶۶ تومان، پوند انگلیس چهار هزار و ۸۹۳ تومان و لیر ترکیه هزار و ۸۱ تومان بود. این در حالی است که بازار سکه نیز برخلاف بازار سکه با کاهش قیمت رو‌به‌رو شد. بازار سکه در نخستین روز هفته با روند کاهشی رو‌به‌رو شد. قیمت سکه تمام بهار آزادی با کاهش دو هزار تومان نسبت به پنجشنبه به یک میلیون و 220 هزار تومان رسید. نیم سکه و ربع سکه به ترتیب با قیمت‌های ۶۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان و ۳۷۸ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه شدند.
 
سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟ 

روزنامه جهان اقتصاد از وجود راه عقلانی برای ایجاد اشتغال ، رئیس کل بانک مرکزی: عوام فریبی برای گرفتن رای مردم مخالف توسعه پایدار  است، غیر متعارف بودن اختیارات و مسئولیت ها در مدیریت شهری کشور، انتظار برای سقوط یورو، جای خالی صنایع دستی در مناظرات وانتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند که بررسی تاثیر انتخابات ایران بر صحنه داخلی و خارجی نفت می پردازد گفته و نوشته:

در حالی که برجام اوضاع حوزه نفت ایران را در بسیاری از زمینه‌ها دستخوش تغییراتی کرده است، چگونگی رقم خوردن نتیجه انتخابات تا حد زیادی در تداوم دستاوردهای نفتی و یا پشت پا زدن به آن‌ها تاثیر گذار است.

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری، چشم بازیگران جهانی و داخلی نفت به تحولات آینده کشور دوخته شده است. پیروزی بی چون و چرای ایران در مذاکرات درون سازمانی اوپک که منجربه بازیابی سهم کشور از بازار نفت جهان شد، افزایش صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، افزایش برداشت از میدان‌های مشترک و تکمیل طرح‌های در راه مانده ای مانند بهره برداری از ۵ فاز پارس جنوبی و ۴ پتروشیمی که اخیرا اجرا شد بخشی از دستاوردهای ۴ ساله کشور در صنعت نفت است.

چگونگی تحولات آینده کشور و تداوم ثبات سیاسی یا بر هم خوردن آن تاثیری مستقیم بر حوزه نفت خواهد داشت. در اولین نگاه، عقب نشینی از مواردی که در برجام به آنها متعهد شده ایم و بازگشت تحریم‌ها با بیرون انداختن ایران از بازار نفت و کاهش عرضه جهانی، در بالا رفتن بهای طلای سیاه تاثیر گذار است. در شرایطی که با اجرایی شدن توافق کاهش تولید، عربستان در حال واگذار کردن سهمش از بازار نفت به ایران است، روی کارآمدن محافظه کاران و تکرار آرمانگرایی‌های خلاف منطق و مصلحت‌شان می‌تواند خبر خوبی برای آن‌ها باشد.

همانطور که وزیر نفت اخیرا در اظهار نظرهایش تاکید می‌کند، نتیجه انتخابات در بسیاری از موضوعات مربوط به صنعت نفت تاثیر گذار است. باز شدن گره قراردادهای نفتی که اهمیت غیر قابل انکاری در انتقال فناوری روز جهان به کشور و همچنین تامین سرمایه لازم برای پیشبرد طرح‌ها دارد، تنها یکی از موضوعاتی است که در گرو چگونگی رقم خوردن نتیجه انتخابات است. انتقال فناوری‌های جدید به کشور برای بالا بردن بهره وری در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ضروری است چرا که با بالا رفتن عمر میدان‌های نفتی و تاسیسات، به اقدامات احیایی نیاز است. بعنوان مثال ذخایر نفت کشور بالغ بر ۷۰۰ میلیارد بشکه است که با روش‌های سنتی تنها امکان برداشت ۲۵ درصد از آن وجود دارد. در این زمینه تزریق گاز به میادین برای بالا بردن ضریب بازیافت

در این زمینه ثبات کشور و تامین امنیت سرمایه گذاران برای ورود سرمایه خارجی امری حیاتی است.

درباره ضرورت نیاز به سرمایه گذاری‌های خارجی نیز می‌توان به اظهارات اخیر رئیس جمهور اشاره کرد. روحانی در مناظره انتخاباتی که روز جمعه برگزار شد، با اشاره به اینکه هم اکنون ۲۰۰ میلیارد دلار طرح در نفت و گاز داریم از دشواری تامین سرمایه لازم برای اجرای طرح‌ها که به بهبود اشتغالزایی منجر می‌شود، سخن گفت.

هم اکنون که در آستانه افتتاح فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس قرار داریم، جریان‌های مصادره گر مثل قبل برای تصاحب دستاوردهای کشور به تکاپو افتاده اند. در حالی که زنگنه در برنامه افتتاح‌های اخیر، موفقیت طرح‌ها را فرا دولتی دانسته بود و از همه مدیران نفتی قبلی تشکر کرده بود، دوباره برخی جریان‌ها درصدند تا به ثمر رسیدن خودکفایی در تولید بنزین را به نام خود بزنند. آن‌ها بدون اشاره به گشودگی‌های حاصل از برجام شامل افزایش درآمد کشور و فراهم شدن امکان دریافت تجهیزات از خارج کشور، در بیان توان و اقدامات خود به مبالغه می‌پردازند و وانمود می‌کنند که به نتیجه رسیدن این طرح‌ها در شرایط کنونی (و نه در دوره دولت‌ گذشته) نه نتیجه ناکارآمدی مدیریت قبلی که تنها به سبب سپری شدن زمان مناسب اجرای طرح‌ها بوده است.

تداوم موفقیت‌های صنعت نفت ایران چه در صحنه جهانی و چه در داخل کشور به ثبات سیاسی و ادامه راهبردی مشخص بستگی دارد. هم اکنون سرمایه گذاران خارجی به دلیل اقدامات تنش زای ۸ ساله دولت‌های نهم و دهم، نگران تامین امنیت سرمایه گذاری‌شان در ایران هستند. از طرف دیگر پایبندی غرب به برجام که دروازه موفقیت‌های نفتی را به روی کشور گشوده است، وابسته به تداوم عقلانیت در کشور و پرهیز از آرمانگرایی‌های افراطی و غیر واقعی است.
 
سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟

روزنامه دنیای اقتصاد نیز از کلید خوردن بازسازی رابطه کارگزاری مالی ایران و اتحادیه اروپا با تیتر بزرگان بانکی اروپا در تهران گفته و نوشته:

چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با حضور بزرگان بانکی قاره سبز در تهران برگزار شد. نکته قابل‌توجه این گردهمایی، حضور پررنگ مسوولان حاکمیتی و راهبردی اروپا نسبت به مدیران بانکی و اقتصادی بود. تغییر ترکیبی که چند نکته مهم در پی داشت؛ نخست اینکه در همایش چهارم، سخنرانان به نقل از مقامات سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر اقدامات لازم برای توسعه روابط بانکی پس از برجام تاکید می‌کردند. از سوی دیگر، با تشریح موانع موجود به‌دنبال ایجاد راهکار دوجانبه برای حل مشکلات بودند. نکته سوم در سخنرانی طرف‌های خارجی، تاکید بر لمس آثار برجام ازسوی مردم ایران بود. از سوی دیگر مسوولان بلندپایه اروپایی، بر لزوم بهبود شفافیت، ارزیابی ریسک و اجرای استانداردهای بین‌المللی در بانک‌های ایرانی تاکید کردند تا با مجموعه این اقدامات بتوانند تضمینی برای توسعه روابط بانکی ایران و اروپا ایجاد کنند. از سوی دیگر، مقامات بلندپایه داخلی نیز در این همایش سه هدف‌گذاری را ترسیم کردند. در گام نخست با تشریح آمارهای اقتصادی، به اثرگذاری برجام در توسعه روابط اقتصادی و بانکی پرداختند. در گام دوم، خواستار ایفای تعهدات طرف‌های خارجی پس از لغو تحریم‌ها شدند. در گام سوم، نیز با بحث و رایزنی با مقامات بلندپایه بانکی اروپا بر آمادگی برای توسعه روابط بانکی تاکید کردند.


چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، با یک تفاوت ویژه نسبت به دوره‌های قبل آغاز شد. این همایش روز گذشته، میزبان مهمان‌های ویژه‌ای از کشورهای اتحادیه اروپا بود که مواضع خود را نسبت به همکاری با طرف ایرانی، آشکار کردند. اما نکته قابل‌توجه در مهمان‌های خارجی این موضوع بود که وزن مسوول نهادهای حاکمیتی و سیاستی، از وزن حضور شرکت‌ها و موسسات اقتصادی کمتر بود. این موضوع باعث شد محوریت موضوعات، رفع موانع بانکی و تجاری پس از لغو تحریم‌ها باشد. شاهد این موضوع را می‌توان در سخنرانی‌ها مشاهده کرد؛ هنگامی که دیوید گیر، رئیس بخش سیاست‌های تحریمی سرویس اقدامات خارجی اروپا در ابتدای صحبت‌های خود از ابراز تاسف هلگا اشمیت، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای عدم حضور در این همایش سخن گفت و سخنرانی خود را از جانب این مقام بلندپایه خارجی عنوان کرد. همچنین دیوید گیر، سفر فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را یک گام رو به جلو در توسعه روابط ایران و اروپا دانست و از حمایت همه‌جانبه اتحادیه اروپا در اجرای برجام خبر داد. اگر چه حضور مقامات و مسوولان موسسات تجاری نسبت به ادوار گذشته، در سطح بالایی قرار داشت، اما به‌نظر می‌رسد که هنوز با جایگاه موردانتظار فاصله دارد. آرایش مهمان‌های اروپایی یک پیام مهم برای نهادهای حاکمیتی در این همایش بود که طرف‌های خارجی، تلاش می‌کنند همکاری‌های خود را برای حذف موانع و تسهیل روابط خارجی بردارند، به‌خصوص اینکه مقامات خارجی در صحبت‌های خود تاکید کردند باید اقدام‌هایی صورت گیرد که اثر لغو تحریم‌ها در زندگی اقتصادی مردم نیز قابل‌لمس باشد. این نگاه از طرف‌های اروپایی می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که برای توسعه روابط اقتصادی، آمادگی کامل دارند، اما از سوی دیگر، برخی موانع درخصوص تحریم‌های موجود از سوی آمریکا و شفاف نبودن داده‌ها و ترازنامه‌های بانکی ایران و ارزیابی ریسک، باعث‌شده که سطح روابط بانکی به میزان مورد انتظار، گسترش نداشته باشد. دیوید گیر که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های همایش چهارم سخنرانی می‌کرد، از طرح چالش‌ها و دغدغه‌های طرف ایرانی و ارائه پیشنهاد یا راهکار در این زمینه نیز استقبال کرد.

علاوه بر این مقام بلندپایه اروپایی، اولریخ فون زانتیر نیز درخصوص راه‌های تعامل بانک‌های ایرانی و آلمانی صحبت کرد. او رئیس خدمات مالی، شرکت KPMG در فرانکفورت است. این شرکت یکی از بزرگترین شرکت‌های خدماتی و سرویس‌دهنده در جهان است که سرویس‌های آن در بخش‌های مشاوره مالی، مالیات و حسابرسی است. با توجه به تغییر رویه‌های حسابداری در بانک‌های ایران، این شرکت برای همکاری با این بانک‌ها اعلام آمادگی کرد. همچنین به گفته او، این شرکت خارجی آماده ارائه کمک‌هایی در زمینه بهبود نظام رتبه‌بندی است. علاوه براین در این همایش مسوولانی از شرکت‌های اویلر هرمس و موسسه بافین حضور دارند. اویلر هرمس،شرکت خدمات مالی فرانسوی و چندملیتی است که تمرکز اصلی آن، در حوزه بیمه بوده و طیف وسیعی از خدمات بیمه عمر، بیمه اتکایی و غیره را ارائه می‌کند. دفتر مرکزی این شرکت در شهر پاریس قرار دارد و سهام آن در بازار بورس یورونکست پاریس معامله می‌شود. شرکت اویلر هرمس در حال‌حاضر دارای عملیات در ۵۴ کشور جهان می‌باشد. همچنین بافین، نهاد قانون‌گذار و دولتی بازار آلمان است که وظیفه نظارت بر بانک‌ها و موسسات مالی آلمان را از سوی بانک‌مرکزی جمهوری فدرال آلمان بر عهده دارد. این شرکت به‌صورت مستقل عمل می‌کند و دفتر مرکزی آن در شهر بن و فرانکفورت است و تحت‌نظر وزارت اقتصاد آلمان فعالیت می‌کند. بافین در واقع ناظر بر عملکرد 2700 بانک و 800 موسسه خدمات مالی و 700 ناشر است.


گزارش به مردم، مطالبه از شرکا

اما در بخش داخلی این همایش نیز حضور چهره‌هایی مانند ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و جواد ظریف، وزیر امور‌خارجه، بر اهمیت این همایش افزود. ظریف که در این همایش مورد توجه کارشناسان بانکی خارجی قرار گرفته بود، پس از ایراد سخنرانی، مذاکراتی را نیز با طرف‌های خارجی داشت تا از توان دیپلماسی خود برای رفع موانع اقتصادی بهره ببرد. او البته در صحبت‌های خود از طرف‌های خارجی خواست با توجه به ایفای تعهدات ایران به شکل کامل، طرف مقابل نیز به وظایف خود درخصوص تسهیل روابط بانکی جامه‌عمل بپوشاند. بخش دیگری از صحبت‌های این مقام مسوول نیز درخصوص اثرگذاری برجام در تسهیل روابط مالی بود. این بخش نیز با جزئیات بیشتر در صحبت‌های رئیس‌کل بانک مرکزی نیز نمود داشت، همچنین سیف در صحبت‌های خود آفت رشد و توسعه پایدار را عوام‌گرایی دانست که با ارائه طرح‌های ظاهر فریب، آشکار می‌شوند. به‌نظر می‌رسد این بخش از صحبت‌ها، درخصوص وعده‌های انتخاباتی بود که برای تحقق اهداف خود به دنبال کاهش استقلال مالی بانک مرکزی هستند. چهارمین همایش تجاری و بانکی، ایران-اروپا 9 و 10 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می‌شود.


این روزنامه همچنین از یازده پیشران توسعه صنعتی، معمای نرخ سود در بازار بدهی، سقف مسکن در وعده نامزدها، سه چالش پیش روی روابط تهران – بغداد، محک بورس بازان در آستانه مقاومت جدید و افزایش سهم هنر ایران از سه بازار معتبر آثار تجسمی گفته است.
 
سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟

روزنامه ابرار اقتصادی نیز امروز به سقوط بی سابقه درآمد طبقه متوسط در دولت احمدی نژاد، صادرات نفت ایران به آسیا 47 درصد افزایش  یافت، وصول به روز مطالبات از پالایشگاه های دنیا، برنامه بانک سرمایه گذاری اروپا برای حضور در ایران، ادامه بی برنامگی دولت گذشته تورم 400 درصدی را رقم زد، افزایش 158 واحدی شاخص بورس، امکان کاهش 30 درصدی قیمت خودروهای داخلی، توافق ایران و اوراسیا برای ایجاد منطقه آزاد، قیمت سکه کاهشی شد و سبقت صادرات از واردات برای نخستین بار در نیم قرن گفته است.
 
سردرگمی ارز و سکه در بازار داغ انتخابات/معمای نرخ سود در بازار بدهی/ انتخابات چگونه آینده نفت را رقم می زند؟
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۵۱۹