جزئیات جدید از اکتشافات نفتی در خزر/ کشف مرغوب‌ترین نفت جهان

جزئیات جدید از اکتشافات نفتی در خزر/ کشف مرغوب‌ترین نفت جهان
مدیرعامل شرکت نفت خزر با تشریح جزئیات بیشتر از اکتشافات نفتی ایران در درای خزر از آغاز شمارش معکوس برای حفاری دومین چاه توصیفی در این منطقه خبر داد و اعلام کرد: ایران مرغوب ترین نفت جهان را در خزر کشف کرده است.
علی اصولی در گفتگو با مهر درباره آخرین وضعیت فعالیتهای اکتشافی ایران در دریای خزر، گفت: پس از حفاری اولین چاه اکتشافی و کشف ذخایر جدید نفت خام و گاز طبیعی، به زودی دومین حلقه چاه توصیفی در دریای خزر توسط سکوی نیمه شناور امیرکبیر حفاری می شود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با اعلام اینکه در حال حاضر مقدمات و بسترسازی برای حفاری دومین حلقه چاه توصیفی در دریای خزر در حال انجام است، تصریح کرد: برای حفاری دومین حلقه چاه باید یکسری مواد و کالا تامین شود که تاکنون تمامی مواد مورد نیاز برای حفاری دومین حلقه چاه توصیفی به طور کامل تامین شده است.
این مقام مسئول همچنین از به پایان رسیدن تعمیرات اساسی برخی ماشین آلات و تجهیزات سکوی حفاری نیمه شناور امیرکبیر خبر داد و افزود: در شرایط فعلی شرایط برای حفاری دومین حلقه چاه اکتشافی و توصیفی در دریای خزر آماده شده است.
وی درباره زمان بندی آغاز عملیات حفاری دومین چاه توسط سکوی نیمه شناور امیرکبیر، توضیح داد: پیش بینی می شود تا چند هفته آینده این حفاری در آبهای عمیق دریای خزر آغاز شود و دستور آغاز حفاری چاه دوم توصیفی به شرکت حفاری شمال به عنوان پیمانکار ابلاغ شده است.
کشف مرغوب ترین نفت جهان در دریای خزر
اصولی در ادامه در خصوص جزئیات حجم ذخایر و کیفیت نفت خام کشف شده در دریای خزر، گفت: بر اساس مطالعات انجام گرفته و با حفاری چاه اول اکتشافی حجم ذخایر نفت خام درجای کشف شده حدود 2 میلیارد بشکه برآورد می شود.
مدیرعامل شرکت نفت خزر با یادآوری اینکه با احتساب ضریب بازیافت 25 درصد امکان برداشت حداقل 500 میلیون بشکه از این نفت وجود دارد، تاکید کرد: با حفاری چاه دوم اکتشافی و توصیفی اطلاعات جامع تری از وضعیت مخزن هیدروکربوری کشف شده بدست می آید.
این مقام مسئول با بیان اینکه درحال حاضر سازندهای مختلف هیدروکربوری و غیر هیدروکربوری در دریای خزر وجود دارد، اعلام کرد: با حفاری چاه جدید سازندهای جدیدی کشف و شناسایی خواهد شد.
وی همچنین در پاسخ به مهر درجه ای.پی.آی نفت خام اکتشافی را بین 38 تا 40 عنوان کرد و افزود: نفت اکتشافی در دریای خزر جز یکی از مرغوب ترین نفت خام‌های جهان است.
به گفته این عضو هیات مدیره شرکت نفت خزر، نفت کشف شده در خزر دارای کمترین میزان گوگرد و نمک است به طوری ‌که در زمره نفت‌های بسیار مرغوب نفت جهان قرار گرفته است.
به گزارش مهر، رستم قاسمی وزیر نفت پیشتر با تایید کشف ذخایر جدید نفت خام توسط ایران در دریای خزر، گفته بود: نخستین مشعل نفت بر روی سکوی امیرکبیر در دریای خزر نصب شده است.
به گفته این عضو کابینه دولت دهم، این مشعل نفت در عمق 700 متری دریای خزر نصب و راه اندازی شده است.
بر این اساس با تکمیل بخشی از مطالعات اکتشافی در میدان گازی سردار جنگل در آب‌های عمیق دریای خزر، شرکت ملی نفت ایران موفق به کشف ذخایر عظیم نفت خام در این منطقه شده است.
آذر ماه سال گذشته با گذشت یک دهه از آغاز ساخت فعالیت‎های اکتشافی ایران و ساخت سکوی نیمه شناور امیرکبیر، ایران در آبهای عمیق دریای خزر یک مخزن با ذخیره 50 تریلیون فوت مکعبی گاز طبیعی کشف کرد.
مسئولان شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده اند: میدان تازه اکتشاف شده گاز طبیعی در آب‌های حاکمیتی ایران در دریای خزر قرار گرفته است و با هیچ یک از کشورهای همسایه مشترک نیست.
شرکت ملی نفت ایران برای کشف این ذخیره جدید هیدروکربوری تاکنون هفت حلقه چاه اکتشافی در آبهای عمیق دریای خزر حفاری کرده است که در نهایت هشتمین چاه اکتشافی در این حوزه دریایی به کشف یک میدان عظیم گازی ختم شده است.
۱۲ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۴۵
تعداد بازدید : ۹۰۷