جملات هشداردهنده وزیر نفت برای سه سال آینده

جملات هشداردهنده وزیر نفت  برای سه سال آینده
وزیر نفت در مراسم بهره‌برداری از واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تهران گفته است که ایران در سال 94، بزرگ‌ترین صادرکننده فرآورده‌های نفتی در منطقه خواهد بود: «تا سال 94 یک‌میلیون بشکه نفت خام به ارزش افزوده اضافه می‌شود.»
معنای دیگر این جمله این است که اگر طرح‌های پالایشگاهی براساس برنامه‌ پیش رفته و سخنان آقای وزیر محقق شود تا سه سال دیگر، یک‌میلیون بشکه از صادرات نفت خام ایران کم خواهد شد. چنانچه رشد مصرف فرآورده‌ها در داخل را در سه سال آینده به این آمار ضمیمه کنیم معلوم نیست چقدر بتوانیم معادل یک‌میلیون بشکه نفت خام را به صورت فرآورده‌ صادر کنیم. اگر مبنای صادرات نفت 3/2‌میلیون بشکه‌ای ابتدای سال گذشته را هم در نظر بگیریم معنای سخنان آقای وزیر این است که سه سال دیگر صادرات نفت خام ایران به 3/1‌میلیون بشکه در روز خواهد بود. مگر آنکه هدف و برنامه پنجم توسعه برای افزایش یک‌میلیون بشکه‌ای تولید نفت محقق شود. رستم قاسمی در ادامه سخنانش درباره ادامه روند واردات بنزین این آمار را ارایه کرد: «اگر روند واردات بنزین همچنان ادامه می‌یافت، امروز 35میلیارد دلار باید برای آن هزینه می‌کردیم.»
هدفمندی نمی‌شد مصرف بنزین چقدر بود؟
«اگر طرح سهمیه‌بندی و هدفمندکردن یارانه‌ها اجرا نمی‌شد مصرف روزانه در سال 91، به 130‌میلیون لیتر بنزین می‌رسید.» معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی دیروز با بیان این مطلب گفت: «در سال 85، مصرف واقعی ما 73‌میلیون لیتر بود که اگر 10‌درصد افزایش آن را نیز لحاظ می‌کردیم در سال 86 به مرز 90‌میلیون لیتر می‌رسید و در سال 90 از 120‌میلیون لیتر می‌گذشت.» به گفته محمدرضا ضیغمی، در سه ماهه نخست سال‌جاری، مصرف روزانه بنزین کشور 62‌میلیون لیتر بود.
دو افطار برای مقامات سابق و فعلی نفت
شب قبل از افتتاح واحد بنزین‌سازی پالایشگاه تهران، وزیر نفت و تعدادی از معاونان و مدیرانش به هتل «اسپیناس» رفتند تا در مراسم افطار انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت شرکت کنند. همزمان نفتی‌های قدیمی در طبقه بالای هتل، میهمان افطار شرکت «گلوبال پتروتک» بودند؛ شرکتی که پس از فروش عمده سهام شرکت «کیش اورینتال» تغییر نام داد. تقارن تصادفی تعدادی از نفتی‌های قدیم و جدید در بلوار کشاورز جالب بود. پیش نام تعدادی از بالانشینان حالا دیگر باید واژه «سابق» را گذاشت. سرعت تحولات نفت، در این هفت سال چنان بوده که گاه به استفاده از واژه «اسبق» جمله این پست‌ها را درست‌تر می‌کند؛ معاون بین‌الملل اسبق وزارت نفت، معاون اسبق منابع انسانی، معاون اسبق هماهنگی، معاون اسبق مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی، مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش، رییس اسبق هیات‌مدیره شرکت بهینه‌سازی، مدیرعامل اسبق شرکت حفاری، مدیرعامل سابق شرکت تاسیسات دریایی و... . در میان میهمانان طبقه پایین اما، چند چهره قدیمی نفت هم بودند.
اختصاص ارز دولتی به سازندگان نفتی
وزیر نفت در میان انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، از اختصاص ارز مرجع به سازندگان تجهیزات صنعت نفت در خارج کشور خبر داد: «حمایت از سازندگان صنعت نفت، جزو سیاست‌های کلیدی مجموعه وزارت نفت است.» به گزارش مهر قاسمی با اشاره به ابلاغ بخشنامه جدیدی برای خرید کالا از سازندگان داخلی گفت: «قراردادهای خرید کالا از سازندگان داخلی به صورت دلاری انجام می‌شود.» وزیر نفت همچنین به این خبرگزاری گفته است: «قیمت 100 دلار برای هر بشکه نفت قیمتی عادلانه است.» وی به دلیل افزایش قیمت نفت، برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک را منتفی دانسته است. وزیر نفت، پانزده روز پس از اجلاس عادی اوپک، خواستار برگزاری اجلاس فوق‌العاده اوپک شده بود. کشورهای عربی عضو اوپک با برگزاری این اجلاس مخالفت کردند.
۱۲ مرداد ۱۳۹۱ ۰۰:۴۶
شرق |
تعداد بازدید : ۱,۰۳۴