فقط واحد بنزین سازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل شده است / بقیه فاز یک، شاید زمانی دیگر؟

فقط واحد بنزین سازی فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس تکمیل شده است / بقیه فاز یک، شاید زمانی دیگر؟
وزارت نفت با ارسال توضیحاتی رسمی به خبرگزاری تسنیم، خبر روز گذشته این خبرگزاری مبنی بر افتتاح ناقص فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس را تأیید کرده و تصریح کرد: تنها ادعایی که این وزارتخانه دارد شروع تولید مستمر بنزین از واحد اول این پالایشگاه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گزارشی با عنوان «"چراغ لامپی" که دیروز حسن روحانی روشن کرد/فاز 1 پالایشگاه ستاره خلیج فارس ناقص افتتاح شد+سند» روز گذشته و درست یک روز پس از حضور رئیس جمهور در بندرعباس و افتتاح بخشی از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس در خبرگزاری تسنیم منتشر شد و در راستای  شفاف سازی اخبار به منظور تنویر افکار عمومی، در پی ادعای رسانه های دولتی مبنی بر بهره برداری کامل از فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس، خبر از عدم تکمیل این فاز و ضرورت تلاش برای تکمیل آن در ماههای آتی داد.

در حالی که فقط بخشی از فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس با حضور رئیس جمهور افتتاح شده بود، رسانه های دولتی خبر از افتتاح پالایشگاه ستاره خلیج فارس یا افتاح فاز یک این پالایشگاه دادند و هیچ اشاره ای به اینکه بخشی از این فاز هنوز در مدار بهره برداری نیست نکردند. به عنوان نمونه به برخی از این رسانه ها در ادامه اشاره می شود.

حتی سایت رسمی اطلاع رسانی وزارت نفت نیز در پوشش خبرهای حضور رئیس جمهور در بندرعباس، خبر از افتتاح کامل فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس داد.

نکته جالب اینجاست که وزارت نفت امروز با ارسال توضیحاتی به خبرگزاری تسنیم، ادعای سایت رسمی اطلاع رسانی خود و همچنین ادعای دیگر رسانه های دولتی را مبنی بر افتتاح کامل فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس یا افتتاح کامل این پالایشگاه را تکذیب کرده و اعلام کرد که تنها ادعای این وزارتخانه درباره شروع تولید مستمر بنزین در واحد یک پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است.

متن کامل توضیحات وزارت نفت در ادامه آمده است:

"درباره اینکه وزارت نفت مدعی اتمام همه بخش های ردیف اول پالاشگاه ستاره خلیج فارس شده، باید به اطلاع برسانیم که تنها ادعایی که این وزارتخانه درباره ردیف اول پالایشی پالایشگاه ستاره خلیج فارس کرده، شروع تولید مستمر بنزین از این واحد است مزید اطلاع تان این مورد در لوح یادبود طرح هم منعکس شده است.

وزیر محترم نفت در سخنان روز گذشته خود خطاب به رئیس جمهور محترم و دیگر حاضران در مراسم اظهار داشتند "ما به کارهای نمایشی احتیاجی نداریم و امروز هم به روشنی و بدون هیچ ابهامی عرض می کنم که با مجاهدت همکاران ما در این پالایشگاه، تولید بنزین از واحد بنزین سازی واحد یک این پالایشگاه شروع شده و انشاالله ظرف روزهای آینده به ظرفیت نهایی خود خواهد رسید."

حال چه شده اکنون که خودباوری همکاران وزارت نفت و قرارگاه به یک نتیجه دلچسب ملی رسیده و در روزهایی که همه دشمنان ما به دروغ سعی بر ناتوان و ناکارآمد نشان دادن نظام دارند، همگام و هم راستا با آن ها، اقدام به درج این چنین اخبار ساختگی می شود از عجایب کار است!

می توان برای هر مرحله از تولید با هدف تشویق و ترغیب دست اندرکاران به فعالیت بیشتر، مراسمی برگزار کرد. از نظر اقتصادی هم هر چه سریعتر بخش هایی از پالایشگاه به تولید و فروش محصول برسند، سودآوری آن بخش می تواند به اقتصاد طرح و ایجاد ارزش افزوده و جلوگیری از خام فروشی و در نهایت به اقتصاد ملی کمک کند. از نظر رعایت قواعد ایمنی نیز در هر حال این قواعد باید بسیار سختگیرانه و بدون اغماض در همه مراحل اجرا، راه اندازی و بهره برداری رعایت شود و برگزاری یا عدم برگزاری مراسم ارتباطی با مسائل ایمنی ندارد!

آنچه در مورد پیشرفت فیزیکی طرح در مقطع مرداد 92 در گزارش دیروز وزیر محترم نفت آمده بسیار دقیق بوده و صرفاً مربوط به پیشرفت فیزیکی واحدهای اصلی فرآیندی و یوتیلیتی پالایشگاه است که بنابر گزارش ها در مقطع مرداد 92، حدود 48 درصد بوده که در مقطع کنونی به حدود 90 درصد رسیده است.

اعداد بزرگتری که در مواردی بدان ها اشاره شده با احتساب واحدهای جانبی مانند مخازن، آبگیر و خط لوله انتقال خوراک از عسلویه تا پالایشگاه است که پیشرفت این مجموعه در مقطع مرداد 1392 حدود 64 درصد بوده و در حال حاضر بالغ بر 94 درصد است.

در گزارش رسمی تقدیمی به مقام محترم رئیس جمهوری در روز یکشنبه مورخ 1396/2/10 در محل پالایشگاه ستاره خلیج فارس در حضور همه مسئولان دست اندرکار از جمله فرماندهان محترم قرارگاه سازندگای خاتم الانبیاء (ص) ف تمامی این ارقام به روشنی ارائه شد.

اما در مورد قول هایی که از زبان مسئولان وزارت نفت برای زمان های به بهره برداری رسیدن طرح بیان شده نیز باید گفت که سازمان مدیریتی این طرح با توجه به  تغییر کامل پیمانکاران آن برای 3 بار، از وضعیت بسیار مغشوشی برخوردار بود که تنها با حوصله و صبر مجموعه مدیریت و پیمانکاران در این مدت کار به پیش برده شده است. به هر حال اعتقاد ما همواره بر این بوده و هست که همه ارکان و اجزای یک طرح باید به سهم خود بار مسئولیت ها، افتخارات و اشکالات را در صورت وجود بپذیرند. لذا نمی شود همه موفقیت ها و افتخارات را از آن یک پیمانکار خاص دانست و همه تأخیرها و مشکلات را برعهده دیگران انداخت. باید واقعیات را شناخت و در قالب آن ها امور را مدیریت کرد.

نمی شود همزمان هم از افتتاح این طرح شیرین بهره را گرفت و به اتمام آن افتخار کرد و در همان حال نیز ادعای ناتمام بودن طرح را مطرح و برای تخریب دولت از همان طرح بهره گرفت!

دم خروس را باید باور کرد یا قسم حضرت عباس را و به هر حال یک بام و دو هوا نمی شود. البته ما قاطعانه ساحت برادرانمان در قرارگاه را از این رفتارهای زشت مبرا و ایشان را دوستان صادق و یاران وفادار برای توسعه و سازندگی ایران عزیز می دانیم و اینگونه رفتارهای ناشایست آن خبرگزاری را به حساب ایشان و برادران سپاهیمان نمی گذاریم.

توضیحات خبرگزاری تسنیم:

وقتی وزارت نفت صداقت و شفافیت را زشت می داند و تعریف های غلوآمیز رسانه های دولتی را زیبا!

در خبر منتشرشده در خبرگزاری تسنیم به ناتمام بودن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج فارس پرداخته شده و اینکه  هنوز واحدهای شیرین سازی گازوئیل، نفت سفید و گاز مایع فاز نخست این پالایشگاه به عنوان واحدهای مهم فرآیندی تکمیل نشده اند. در عین حال تمامی رسانه های دولتی و در محور آنها سایت های رسمی اطلاع رسانی وزارت نفت (که از قضا زیر مجموعه مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه که متن توضیحات ارسالی به امضای ایشان رسیده فعالیت می کنند) خبر از افتتاح کامل فاز نخست این پالایشگاه و یا در برخی موارد مثل روزنامه رسمی دولت، خبر از افتتاح تمامی پالایشگاه می دهند که این دروغ پردازی و خلاف گویی زیبنده دولت مدعی راست گفتاری نیست.

متأسفانه تجربه نشان داده این خلاف گویی ها با هر دلیل و توجیهی که باشد، بیش از آنکه در افکار عمومی مردم انحراف ایجاد کند، در گزارش های رسمی نهادهای دولتی راه پیدا کرده و در برخی مواقع مبنای تصمیم گیری های بعدی قرار می گیرد. اینکه امروز شفاف سازی نکنیم تا اینکه امیدوار باشیم یک زمانی یک مسئول وظیفه شناسی پیدا شود و بگوید که ادعای اردیبهشت ماه رسانه های دولتی و حتی اطلاع رسانی های رسمی وزارت نفت ایران اغراق گونه و خلاف واقع بوده، منطقی نیست.

سوال ما از وزارت نفت این است که چرا به ادعای بهره برداری کامل از فاز نخست این پالایشگاه پاسخی نداده اید و امروز که با ارسال توضیحات رسمی خود، رسماً خبر مستند تسنیم را در خصوص عدم بهره برداری کامل از فاز نخست این پالایشگاه تأیید کرده اید، در ادامه این خبرگزاری را رفتارهای ناشایست متهم می کنید!

این تناقض گویی آشکار روابط عمومی وزارت نفت، نشان از تکلیفی دارد که به نظر می رسد به دوش روابط عمومی این نهاد دولتی گذارده شده تا به هر نوع انتقاد در زمان نزدیک شدن به انتخابات پاسخگویی شود، ولو پاسخگویی شتابزده و با تناقضات آشکار و ادعاهای دروغین!

* روابط عمومی وزارت نفت صحبت های زنگنه را هم تکذیب کرد

اینکه وزیر محترم نفت منظورشان از پیشرفت 48 درصدی در مقطع مرداد 92، نه پیشرفت کل پروژه بلکه بخش های خاص آن بوده، آیا مخاطب از ذهن وزیر محترم خبر دارد؟ آیا جز این است که باید در اطلاع رسانی های رسمی و اخبار منتشر شده از این قصد و نیت وزیر نفت باخبر شویم؟

روابط عمومی وزارت نفت در توضیحات ارسالی به تسنیم مدعی شده که "آنچه در مورد پیشرفت فیزیکی طرح در مقطع مرداد 92 در گزارش دیروز وزیر محترم نفت آمده بسیار دقیق بوده و صرفاً مربوط به پیشرفت فیزیکی واحدهای اصلی فرآیندی و یوتیلیتی پالایشگاه است که بنابر گزارش ها در مقطع مرداد 92، حدود 488 درصد بوده که در مقطع کنونی به حدود 900 درصد رسیده است."

در خبر منتشر شده در سایت رسمی اطلاع رسانی وزارت نفت آمده که وزیر نفت پیشرفت کلی طرح را در مقطع مرداد 92 ، 47 درصد عنوان کرده است.

در پایان این نکته ضروری است که اگر راست گویی و شفاف سازی وضعیت فعلی پروژه های اقتصادی کشور به دور از هرگونه نگرش سیاسی و حزبی، از زعم مدیران روابط عمومی وزارت نفت حرکت در مسیر دشمن و رفتاری ناشایست است، لازم است این عزیزان، منش خود را با پیروی از فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم راست گفتاری مسئولان با مردم و همچنین استعانت از مبانی دین مبین اسلام، اصلاح کنند.

خبرگزاری تسنیم هرگونه خلاف گویی و انتشار آمار ساختگی با هر هدفی ولو اهداف سیاسی در زمان انتخابات را  برنتافته و از دیدگاه یک رسانه انقلابی و به منظور تنویر افکار عمومی اقدام به انتشار واقعیات اقتصادی کشور می کند. هرچند این واقع گویی برای برخی مدیران دولتی از جمله روابط عمومی وزارت نفت تلخ باشد.

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ ۱۳:۱۴
تعداد بازدید : ۴۸۹